"Abang, macam mana boleh kenal dengan Amirul ? " Nauratul menyoal abangnya yang ralit menonton televisyen.
"Kenal dia time abang belajar darul hadis . Dia selalu juga ikut pengajian, hampir setiap minggu " Nauratul terangguk-angguk.
"ouh..." Nauratul turut mengikuti abangnya menonton tazkirah pagi . Itu memang rutinnya sebab nak elak daripada tidur lepas subuh.
"Adik macam mana kat sekolah" abangnya cuma memecahkan kesepian.
" Macam tu lah " Nauratul jawab selamba seraya tergelak kecil.
" Ishh , budak ni " abangnya menjeling.
" Haa, haritu ada pelantikan badar. Pastu, adik jadi penolong badar. Macam apa lagi...dahla adik ni perangai pun tak semenggah. Amalan yang dekat sekolah pun bukannya amal sangat bila balik rumah ni " aku membebel . Betul lah tu, aku bukannya amal sangat pun.
" Tahniah dik. Tapi , tak bermakna bila jadi BADAR tu kena sempurna. Ingat , hanya nabi yang maksum. Jadi, kita manusia biasa ni memang takkan pernah lari dari dosa " abang mula mengeluarkan aura-aura membebel.
"Hurmm, tapi adik masih tak boleh move on dengan kisah silam adik... " aku menarik nafas dalam. Takut air mata keluar. Aku memang sensitif bab ni.
"Sampai bila adik. Ingat adik kalau dulu adik seorang pembunuh sekalipun kalau adik bertaubat, insyaAllah Allah pandang. Kalau adik kekal baik je...mesti adik akan rasa sombong dengan Allah ,jauh dengan Allah. Jadi , berhentilah untuk terus hidup dalam kisah silam adik . Lama-kelamaan adik akan terus lemah kemudian datanglah syaitan menghasut macam-macam" abang menasihati ku ikhlas. Aku nampak dalam mata abang. That's why aku sayang sangat dengan abang. Macam manalah hidup aku nanti...
"Adik dengar tak abang bebel ni " abang mencebik.
"Hah !" aku kembali ke dunia nyata.
"Dia termenung pulak " abang menepuk dahinya seraya tergelak kecil. Aku tersengih tak bersalah.
"Keep strong, dear. Abang akan selalu support adik " abang menepuk-nepuk bahuku perlahan.
Abanglah satu-satunya tempat luahan aku. Abah dah tak ada , umi selalu sakit...nak mengada dengan umi takut membebankan. Jadi , aku selalu luah dekat abang aku.
"Hurmm..." aku merenug karpet di hujung kaki.
"Abang jom pergi mall,nak beli barang sekolah " aku tersengih. Menukar mood baru.
"Kemarin dah alang-alang pergi mall tu, asal tak beli terus" abang mencebik.
"Ish , dengan family orang kot. Dengan duit pun kosong " aku melihat abang menyampah.
"Pukul 3 pancul eh, kalau tak abang tinggal...mereputlah adik kat rumah ni " abang tersenyum sinis. Aku seraya memandang jam tangan , pukul 2.30. Alamak ! Kaki terus melangkah laju menuju ke bilik.
Abang tergelak kecil.
***
Nauratul mengheret abangnya ke segenap mall. Pasrah je lah wahai abang.
"Abang , kejap lagi kita singgah kedai baju tau. Nak tengok ada tak t-shirt kokurikulum " Nauratul berjalan sambil menjinjing beg ditangan.
"Bukan tahun lepas dah beli ke ? " kening Irfan terjongket sedikit.
"Baju tahun lepas macam ketat sikitla abang " Nauratul tersengih.
"Cepatnya adik gemuk" abang tergelak kecil sebelum mengaduh kesakitan.
"Aduh, kau ni adik. Habis isi abang menipis" eh , logik ke ?
"Menipis , HAHAHAHA" Nauratul tergelak besar sebelum sempat di cover.
"Behave adik" abang menegurnya halus.
"Hihi, tak expect benda tu" aku tersengih tak bersalah.
"Adik, jom makan dulu. Abang lapar la " abang tersengih sebelum perutnya berbunyi kuat. Grr...
"HAHAHAHAHAHA, first time dengar perut abang bergendang " merah muka Nauratul menahan ketawa.
Muka abang pasrah kena gelak depan-depan orang. Huhu...
"Merajuk arr camni. Abang sebenarnya nak belanja adik tadi , tapi...tak jadilah. Adik bayar sendiri je lah " Irfan berjalan meninggalkan adiknya yang menonong ikut di belakang.
Muka Nauratul dicebikkan . Langkahnya laju mengejar si abang. Lagak mereka berdua dah macam pasangan suami isteri dah, haih.
"Abang janganla macam ni...adik janji tak gelakkan abang dah " Nauratul merangkul lengan abangnya sambil melentokkan kepala di atas bahu Irfan.
Abangnya berjalan selamba tanpa hiraukan Nauratul di sebelah. Kejamkan ?
Tangan Irfan dilepas kasar. Nauratul mengentak kakinya sekuat hati sebelum duduk bercanggung di tengah-tengah jalan.
Wajah disembam .
"Ya Allah adik buat apa ni. Tak malu ke orang ramai tengok ni " abang memujuk adiknya yang sudah menangis teresak-esak. Lupa pula yang adiknya ni manja sikit.
"Adik m-inta m..af" ujarnya tersekat-sekat.
"Ya ya...jom pergi makan abang belanja. Jangan nangis dah" si abang menepuk-nepuk bahu si adik.
"Eh Abang Irfan , buat apa dekat sini ?" Farhan muncul secara tiba-tiba.
"Amirul ! " Irfan terkejut melihat figura Amirul
"Tu Nauratul ke?" Soal Farhan pelik melihat perempuan yang terduduk di tengah jalan.
"Haah, Naura " Irfan menggaru-garu kepala yang tidak gatal.
"Okey ke tu? " soal Amirul.
Ya Allah, kenapa Amirul kena ada sekali.
"Dia mera..." belum sempat Irfan menghabiskan ayatnya , Nauratul mengangkat kepala.
"Okay je " ujar Nauratul sebelum berlari laju ke arah kedai makan yang berhampiran. Hampir-hampir dia tergelincir jatuh.
Abangnya tergelak kecil. Tahu pun kau malu eh !
Apalah perangai keanakan sangat ni ?
🏃🏃🏃
Sorry hambar , dah tak ada idea haa 😂
Maaf lambat update 😆
Teruskan support sis yerr✌Bye ii 😇💨
YOU ARE READING
Love In Trouble [On Going]
Short StoryKetika ujian datang melanda , hilang semua kekuatan . Jiwanya lemah , terduduk rebah tanpa ucapan. Kisah silamnya bertebaran satu sekolah mahupun aspuri dan aspura. Terbuka aibnya bersama fitnah . Sungguh , dia ingin mati ! Hadirnya ujian ini mend...