"okay, seonbae. seonbae pegang susu ni pastu pandang je susu tu. macam ni ha," aku menunjuk demo ke seonghwa.
dia hanya mengangguk lalu sambut susu yang aku hulur. telefon diambil dipoket blazer lalu app camera aku buka.
"satu, dua, ti—ga. okay nice!" aku menunjuk thumbs up ke arah seonghwa, manakala dia masih kelihatan bengong ya disitu.
setelah aku menyemak gambar tersebut, keadaan menjadi sunyi sebentar.
"pastu seonbae nak buat apa dengan susu ni?"
"minumlah." balas aku ringkas.
aku rasa macam... entahlah. terasa bodo bila aku tolong chaera.
seonghwa ni crush aku kot? kenapa aku kena tolong dia sedangkan diri aku pun tak tertolong?
"ohhh thank you. tahu je seonbae suka susu." ucap seonghwa sambil tersenyum manis.
aku tersentak.
"u-uhm. seonbae patut berterima kasih kat c-chaera seonbae.." kata aku dengan nada suara yang agak perlahan.
"chaera? classmate seonbae?"
aku mengangguk.
"kenapa dia tak bagi sendiri?"
aku mengangkat bahu dengan malas sebagai jawapan. dalam hati, dah mengeluh teruk ni.
aku pandang seonghwa yang sedang minum susu HL itu dengan tenang.
"seonbae,"
"hmm?"
"sebelum ni chaera seonbae ada bagi pape dekat seonbae?" soal aku, memandang tepat ke arah wajahnya.
kadang nak menangis bila tenung muka dia. emo teruk aku ni eih
dia mengangguk. "selalunya orang lain yang pass. bila seonbae tegur dia, dia elak daripada seonbae. kenapa siot?"
aku mengeluh. dia ni serius lah?
"seonbae tak dapat tangkap lagi ke?"
dahi dia berkerut. dia menggeleng kepala teragak-agak.
"chaera seonbae suka seonbae lah" kata aku. sekali lagi, nada suara aku diperlahankan.
aku pandang wajah seonghwa sekilas lalu aku buang pandangan ke arah langit.
kenapa aku rasa nak nangis ni...
"tapi s-seonbae suka hyena..."
"ha confess lah dekat dia— hah nAnIIII?"
YOU ARE READING
seonbae, seonghwa.
Cerita Pendek「 short story, completed. 」 perangai dia, senyuman dia, semuanya lucu. tapi satu je dia tak dapat control, perangai blur dia. start ; 9 may 20. end ; 2 august 20.