Chapter 4

2.2K 65 8
                                    

Di Dalam Stor Sukan

Iskandar meneliti jam yang berada di lengannya dan jarum pada jam itu menunjukkan pukul 6:50 petang.

Iskandar : Weh dah nak malam ni.Stor ni pun dah makin gelap,takde suis lampu ke dalam ni ?

Manakala Ameer sedang duduk sambil menekup mukanya di lutut sambil menangis.

Iskandar : Asal kau nangis ?
Ameer : Aku takut gelap(sambil mata merona merah)
Iskandar :Hahaha apa la kau,aku ingat gentleman sangat kau ni sebab hari tu bukan main lagi marah aku,gelap pun takut haih kau ni.
Ameer :Aku nak peluk kau boleh ?aku takut.
Iskandar :Meh sini peluk aku,dah dah jangan nangis,kan aku ada dengan kau ni.

Aku tak sangka selepas aku memeluk Iskandar aku terlelap di dalam dakapannya termasuklah dia sekali.

Encik Bahaundin pun masuk ke dalam perkarangan Sekolah untuk mencari anaknya iaitu Iskandar.Semasa Encik Bahaudin turun daripada kereta dan hendak menuju ke stor sukan ,tiba-tiba ada sebuah kereta Myvi datang memarkir di belakang keretanya.

Cikgu Osman : Suami Cikgu Noraini ?Ayah Iskandar ?
Encik Bahaudin : Ha ye saya.
Cikgu Osman : Saya rasa Iskandar masih ada lagi dekat stor tu ,takpe mari kita cari dia sama-sama.

Encik Bahaudin dan Cikgu Osman mememik memanggil nama Iskandar di hadapan pintu Stor Sukan tetapi tiada siapa menyahut panggilan tersebut.

Cikgu Osman : Eh mangga ni dah kunci ?bermakna Iskandar takde kat sini ?.Encik saya rasa Iskandar takde dekat sini,apa kata kita cari kat tempat lain ?sebab dari tadi kita panggil takde sapa pun menyahut.

Encik Bahaudin sengaja menjenguk tingkap stor tersebut mana tahu kalau kelibat Iskandar ada dekat dalam Stor tu ?Dan Alhamdulillah dia ada ternampak dua susuk tubuh manusia sedang tidur berpelukan di dalam Stor tersebut tetapi dia tidak dapat mengecam sama ada itu anaknya atau pun tak kerana di dalam Stor tersebut amatlah gelap.

Encik Bahaudin : Cikgu saya ada ternampak ada 2 orang dekat dalam stor ni.
Cikgu Osman : 2 orang ?eh encik jangan main-main,dah magrib ni,kalau dalam ni Iskandar lagi sorang tu siapa ?

Encik Bahaudin terus membuka flash light di telefonnya dan menyuluh lampu tersebut melalui dari luar tingkap untuk mengecam siapakah gerangan yang berada di dalam Stor Sukan itu.Dia terkejut kerana mendapati anaknya yang berada di dalam Stor itu,dan apa yang pasti anak dia terkurung di dalam Stor Sukan tersebut.Lantas Cikgu Osman mengambil kunci pendua di dalam poket nya untuk membuka Stor Sukan itu.Ameer dan Iskandar terjaga dek kerana terdengar pintu Stor itu dibuka.Terus Iskandar bangun dari kedudukannya dan memeluk papanya itu.

Encik Bahaudin :Macam mana korang berdua boleh terkurung dalam Stor ni ?
Cikgu Osman :Ha'ah macam mana kamu berdua boleh terkurung dalam stor ni,kan Cikgu dah bagi kunci Stor ni pada Iskandar tadi ?Mana pergi kunci tu ?
Iskandar : Kunci tu Alif ambik Cikgu,dia yang kurung kitorang dalam Stor ni.
Cikgu Osman : Kenapa Alif nak kurung kamu berdua dalam ni pulak ,kamu berdua ada cari pasal dengan dia ke ?
Ameer : Cikgu,sebenarnya Alif tu dia nak kurung saya je dalam Stor ni,tapi dia taktau yang Iskandar ada sekali dalam Stor ,tak pasal-pasal Iskandar terlibat sekali.
Cikgu Osman : Haih tak apa jangan risau,esok saya akan bagitau Pengetua untuk ambik tindakan dekat Si budak Alif tu.
Encik Bahaudin : Ha Is dah jom balik.Mama dah risau sangat tu dekat rumah.
Cikgu Osman : Ameer kamu balik dengan sape ?masa cikgu masuk pagar Sekolah tadi tak nampak pulak ada sesapa kat luar tengah tunggu kamu.
Ameer : Saya jalan kaki cikgu,sebab rumah saya dari Sekolah,jalan 10 minit je dah sampai.
Cikgu Osman : Dah lewat ni,bahaya kalau kamu balik rumah sengsorang dalam keadaan waktu macam ni.Takpe biar cikgu hantar kamu balik.

Kami semua bersurai dan pulang ke rumah masing-masing.

Di Rumah Ameer :

Mama : Oh dah pukul 8 baru reti nak balik ?patut la tadi Papa nak hantar tak bagi katanya nak jalan kaki bagai pergi Sekolah rupanya lepas balik Sekolah nak melencong tempat lain ?
Ameer : Taklah Ma,Meer balik lewat ada sebab.
Mama : Sebab apa ?tak silap Mama training Sukan sampai pukul 6 je kan?yang lebih 2 jam tu kamu pergi mana ?
Ameer : Tadi Alif kawan Meer tu dia bagitau Meer katanya Cikgu Rumah Sukan Meer nak jumpa dekat Stor Sukan,Meer pun pergilah.Sesampai Meer kat Stor tu dia terus kunci pintu Stor tu and kurung Meer dalam tu,nasib lah ada Cikgu Osman yang datang buka pintu Stor tu,kalau tak mungkin dah jadi mayat hidup anak Mama ni.
Mama : Jap,ni budak Alif yang selalu buli kamu dari Sekolah Rendah tu ke ?Mama dah lama menyirap dengan budak tu sebab selalu buli kamu,macam nak pergi serang je rumah budak tu bagitau Mak dia perangai anak dia macam mana.Nasib ada Papa kamu yang selalu tenangkan Mama daripada buat macam tu.
Ameer : Dont worry Ma,Cikgu Osman cakap dia akan bagitau Pengetua esok untuk ambik tindakan dekat Alif tu.
Mama :Ha baguslah tu,ehh jap ?kamu terkurung dalam Stor kan tadi ?kamu tak takut ke duduk sengsorang and Stor tu ada lampu tak ?sebab tak silap Mama anak Mama ni seorang yang penakut,ni mesti menangis tadi dalam Stor tu.
Ameer : Meer tak nangis pun Ma and obviously Stor tu takde lampu.Tapi Meer tak takut sebab ada someone yang temankan Meer dalam Stor tu.
Mama :Sape ?
Ameer : Kawan Meer,nama dia Iskandar.Dia yang banyak tenangkan Meer masa terkurung tadi tu.

Perbualan kami terhenti di situ kerana ada satu panggilan masuk dari telefon Mama.Aku pun terus naik ke atas untuk mandi serta Solat Magrib dan Isyak.

Seusai solat aku menutup suis lampu untuk tidur, aku terlalu penat hari ni.Baru sahaja aku hendak melelapkan mata tetiba ada 1 notification Whatsapp masuk.

Kring !

Tertera nombor yang aku tidak kenali yang Whatsapp aku.

+6019426....

"Hm siapa ni ?"

Unknown
Thanks tau sebab teman aku tadi,takde kau maybe aku sunyi tadi❤️.

Ameer
Sapa ni ?

Unknown
Oh sorry weh lupa bagitau kau,ni aku lah Iskandar.

Ameer
Oh kau rupanya,ala aku yang patut say thanks dekat kau sebab pujuk aku time aku nangis tadi.

Iskandar
Hahaha cute la bila kau nangis tadi🤪

Ameer
Kau perli aku eh ?oh btw dapat mana number phone aku ?

Iskandar
Aku ambik number kau dekat Mama aku,dia kan ada number phone kau.

Ameer
Oh i see,hm actually aku mengantuk ni tau.Aku tidur dulu eh ?

Iskandar
Alaa baru nak ajak borak-borak👉🏻👈🏻.

Ameer
Esoklah kita borak okay ?Byee !Goodnight❤️

Maaflah kalau citer ni tak best.Sumpah aku rindu moment ni😭
Thankyou For Reading !

Peluang KeduaWhere stories live. Discover now