Disebabkan terlampau penat Ameer tidur sehinggakan dia tak sedar yang alarm di telefonnya sudah berdering selama 3 kali.
Tiba-tiba ada notification Whatsapp masuk dari Iskandar.
Iskandar
Haii Meer ! dah bangun belum ?Ameer
Ameer Harith ?!
Woi bangun ,tak kan kau tak bangun lagi ?
Okaylah bye aku pergi Sekolah dulu❤️
Mama : Eh dah pukul 7 pagi ni,tak kan la si Ameer ni tak siap lagi.Biasanya pukul 6:45 dah turun breakfast,baik aku pergi jenguk.
Puan Zarifah pun pergi lah naik ke atas untuk menjenguk anaknya yang sorang tu.
Mama : Lailahaillallah ,Ameer bangun !dah pukul 7 pagi ni.
Ameer : What!apa Mama cakap?dah pukul 7 pagi?!
Mama : Ye cepat,ada lagi setengah jam je lagi sebelum pagar sekolah tutup,kamu tu dah la siap pun lama.Aku pun segera ambik tuala dan segera pergi ke bilik air yang bersebelahan dengan katil aku,Ye dalam bilik aku ada toilet.
Tiba-tiba ada satu notification dari Celcom masuk.
Mama yang sedang mengemas katil aku pun ambik telefon aku untuk tengok mesej apa tu,dan dia terbaca dekat screen bar tu chat dari Iskandar yang paling latest.
Iskandar
Okaylah bye aku pergi Sekolah dulu❤️Mama : Emoji love?anak aku ni gay ke?tapi sape Iskandar ni?dia tak pernah cerita pun.
Setelah membersihkan diri di dalam bilik air selama 3 minit aku pun keluar untuk siap pergi ke Sekolah dan kelihatan Mama masih berada di dalam bilik aku sedang mengemas cadar aku.Ye dia faham yang aku dah lambat dan tak sempat nak kemas cadar.
Mama :Ha siap cepat,baru 7:05 sempat lagi ni.Nanti breakfast Mama bungkus eh,Meer bawak pergi Sekolah makan sebab Mama rasa tak sempat kalau Meer nak makan waktu macam ni,
Ameer : Okay Ma.Iskandar POV
Di Sekolah :
Mana Meer ni?aku chat tadi pun tak reply,ni dah pukul 7:20 still tak nampak batang hidung dia,dekat kelas dia pun tak ada,takkan dia sakit sampai tak datang Sekolah?tapi kenapa aku concern sangat nak tau pasal dia eh?bukan ke aku rasa annoying gila dengan dia sebelum ni?
Di Kantin
Aku cuba mencari kelibat Ameer di kantin,ye aku tau selalunya dia yang cari aku,apa salahnya kalau aku cari dia pulak?aku menoleh ke kiri dan ke kanan and yes finally aku nampak dia tengah makan sengsorang dekat tengah-tengah kantin.
Iskandar : Sampai hati makan tak ajak aku.
Ameer : Eh bukan ke selama 4 bulan ni everyday aku datang kat kau ajak makan sekali ?cuma kau je tak endah dekat aku.
Iskandar : Ala kau ni tu citer lama,and i'm so sorry for that.Tapi lepas aku kenal kau bebetul semalam baru aku tau kau orang nya macam mana and aku rasa kau okay.
Ameer : Gigih kau eh sampai ambik phone number aku dekat telefon Mama kau.
Iskandar : Eh mestilah,oh btw asal aku chat tak reply pagi tadi and kenapa aku tak nampak kau kat kelas ?
Ameer : Eh bila masa kau chat ?tak perasan pun.Aku takde kat kelas this morning sebab aku bangun lambat tadi,kau tau pukul 7 baru aku bangun and pukul 7:15 aku dah gerak pada rumah,cepat tak aku siap ?
Iskandar : Cepat gila,oh and i know why you tak reply my mesej sebab kau rushing sangat sampai tak sempat nak tengok phone this morning.Aku menyuap Nasi Goreng yang dibekalkan di dalam tapawe oleh Mama pagi tadi.
Iskandar : Uwuuu bawak bekal nampak ?selama kau kacau aku dekat kantin ni tak pernah nampak pulak kau bawak bekal.
Ameer : Mama aku everyday dia akan buat breakfast untuk aku before pergi Sekolah,and you know tadi aku rushing so tak sempat nak makan jadi dia bekalkan lah breakfast tu.
Iskandar : Oh macam tu,nak tanya sikit boleh ?
Ameer : What ?
Iskandar : Kau takde kawan ke yang rapat dengan kau?sebab setiap kali rehat mesti kau akan datang dekat aku,and sekarang ni pun kalau aku tak datang kau akan makan sengsorang.
Ameer : Hahaha actually aku ada je,aku ramai kawan tapi kalau yang rapat macam bestfriend tu takdelah,and sepatutnya tadi aku rehat dengan classmate aku tapi dorang kena tolong Cikgu Rumah Sukan dorang hias khemah sebab next week dah nak Sukantara.
Iskandar : Oh it means kau taknak dah rehat dengan aku ?
Ameer : Maksud kau ?
Iskandar : Yela,kau cakap tadi kau sepatutnya rehat dengan clasmate kau,selalunya kau akan rehat dengan aku setiap hari,so start from today kau dah taknak rehat dengan aku?
Ameer : Taklah,cuma lepas pada kejadian semalam yang dekat surau tu bila kau bangun dan lari duduk tempat lain erm aku macam dah give up.
Iskandar : Tadi kau cakap kau takde bestfriend kan ?nak tak jadi bestfriend aku?
Ameer : Huh? Seriously ?
Iskandar : Ye,lagi pun dekat sini aku rasa aku selesa dengan kau je,yela mana taknya hari-hari kau kacau aku,dengan classmate aku pun aku cakap macam-macam tu je even dah 4 bulan sekelas dengan dorang.
Ameer : Erm aku okay je.
Iskandar : Meer,nanti kau balik lewat boleh ?kau stayback dekat Sekolah teman aku,sembang-sembang dengan aku sebab aku boring lah nak kena tunggu Mama aku siapkan report dia semua dekat dalam bilik guru,kadang tu pukul 4 baru siap dan paling lewat pukul 5.
Ameer : Ala sorry Is,tapi kalau aku stayback dekat Sekolah dengan kau kesian pulak dekat Papa aku tengah tunggu aku kat luar.
Iskandar : Takpela,maybe next time ?
Ameer : Tapi kalau kau boring,kau boleh je ikut aku balik rumah dengan Papa kejap lagi sebab rumah aku tak jauh pun dari Sekolah.Nanti bila Mama kau dah nak balik suruh dia ambik kau dekat rumah aku.
Iskandar : Betul ke ni?Papa dengan Mama kau tak kisah ke ?dorang okay ke ?
Ameer : Dont worry lah,dorang tak makan orang.Kringg
Loceng berbunyi menandakan waktu rehat telah tamat.Mereka berdua pun masuk ke kelas masing-masing.Cikgu Noraini sedang menuju ke kelas 2 Amanah iaitu kelas yang diduduki oleh anaknya untuk mengajar subjek math .Sebaik sahaja dia masuk ke dalam kelas tersebut dan hendak melabuhkan punggung di atas kerusi lantas Iskandar datang menemuinya.Classmate dia yang lain pandang dia dengan pandangan yang pelik.
Iskandar : Mama jap gi balik lewat jugak ke ?
Cikgu Noraini : Yela,macam biasa Is and mungkin hari ni balik lewat sikit.
Iskandar : Kalau Is nak pergi lepak dekat rumah Meer boleh?rumah dia dekat je Ma tak jauh pun.Lepas tu nanti Mama dah habis kerja Mama ambik lah Is dekat rumah Meer.
Cikgu Noraini : Ni Ameer mana Is maksudkan,
Ameer Harith ke ?Sejak bila rapat dengan dia?Bukan ke almost everyday Is cerita dekat Mama yang Is tak suka dia sebab selalu kacau Is time rehat?ni mesti Is start berkawan dengan dia lepas terkurung sama-sama dalam stor semalam kan?
Iskandar :Ha'ah ye,actually dia okay je.Is yang fikir dia bukan-bukan.
Cikgu Noraini :Haa tu lah Mama dah pesan jangan cepat sangat benci dekat orang,tengok sekarang dia dah jadi kawan Is dah pun.Ha pergilah rumah dia nanti suruh Ameer Whatsapp Mama location rumah dia.
Iskandar : Thankyou Mamakuuu !!Sedar tak sedar dekat 10 minit jugak aku bersembang dengan Mama kat depan,classmate aku pandang aku pelik je tapi aku buat tak tau je.
Selepas loceng terakhir berbunyi aku pun pergi ke kelas Ameer dan menunggu nya di luar kelas.Ameer pun keluar dari kelas sambil menggalas beg galasnya.
Ameer : Uish kau awalnya datang ke kelas aku,tak sabar sangat ke nak pergi rumah aku ?
Iskandar : Eh kau ni,tak bagi pergi takpelah.
Ameer : Alolo merajuk pulak dia,dah jom turun.Kereta Papa aku kat bawah tu.Dia menarik tangan aku untuk mengikut dia menuruni tangga and aku biarkan je dia berbuat demikian.Sesampainya di kereta,dia memberitahu kepada Papanya bahawa aku akan ikut dia pulang ke rumah dorang and Papanya izinkan dan menyuruh aku menaiki kereta.
Setelah sampai di rumah Ameer,terjegil biji mata aku ya melihat rumah nya,boleh tahan besar jugak.Dia mengajak aku untuk masuk ke dalam rumahnya.Aku pun memberi Salam.
Iskandar : Assalammualaikum..
Lantas Mama Ameer menjawab salam tersebut.
Puan Zarifah : Waalaikummusalam.
Aku menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Mama Ameer sebagai tanda hormat.
Puan Zarifah : Kawan Ameer ke ni?
Ameer : Ha'ah Ma.Ni la Ameer Iskandar.
Puan Zarifah : Oh inilah Ameer Iskandar yang Whatsapp anak aunty siap ada emoji love bagai tu ye ?Aku bungkam.Muka aku merah menahan malu tidak tahu apa hendak dijawab.Muka Ameer pun blur seakan tidak faham dengan apa yang diperkatakan oleh ibunya.
Iskandar : Ha ye aunty,saya lah Ameer Iskandar.
Puan Zarifah : Hahaha Iskandar janganlah serious sangat,aunty gurau je lah.Lega aku dengan apa yang diperkatakannya.
Puan Zarifah : Iskandar dah makan tengahari belum ?kalau belum meh lah join kami satu family makan sesama
Iskandar : Eh tak susahkan aunty ke ?
Puan Zarifah : Takdelah,pergi duduk dekat meja dengan Ameer nanti aunty hidangkan makanan.
Ameer : Alah lekje,Mama aku memang macam tu dia suka buat suspens.Dah jom pergi makan,kau janganlah segan anggap je family aku ni macam family kau.Setibanya di meja makan,Uncle Shaharuddin membaca doa makan dan kami semua aminkan doa itu.And aku perasan semasa kitorang makan just ada Ameer,Mama dan Papa dia.Mana pergi adik beradik dia yang lain ?dia anak tunggal ke ?.
Ketika aku hendak menyuap nasi ke dalam mulutku tetiba Aunty Zarifah ajukan soalan kepada aku.
Puan Zarifah : Kenapa ikut Ameer balik ?Mama dengan Papa Iskandar tak ambik Iskandar dekat Sekolah ke ?
Ketika aku hendak menjawab lantas Ameer menjawab soalan tersebut dan dia dah explain everything why aku ikut dia balik.Puan Zarifah faham dan dia tersenyum kepada aku.
Puan Zarifah : Oh rupanya Iskandar ni anak Cikgu rupanya,Cikgu Math pulak tu.
Iskandar : Hehe biasa je la aunty.
Uncle Shaharuddin : Mesti Iskandar pandai Matematik kan?ha lepas ni boleh la ajar Ameer,dia ni subjek Math setiap kali exam atas pagar je result nya.Aku tertawa kecil dan mengangguk perlahan.
End Of Iskandar POV
Thankyou for Reading😚
YOU ARE READING
Peluang Kedua
RomanceMengisahkan tentang Ameer Harith yang tanpa sedar dia telah sukakan lelaki dan lelaki tersebut adalah bestfriendnya sendiri iaitu Ameer Iskandar. "Aku rindukan dia,aku tau apa yang buat ni dah melampau,aku dah mainkan perasaan dia.Maafkan aku Is"...