Chapter 2

795 54 7
                                    

*jum'at-02-april-2020*

14.25 petang

Halilintar pov

Aku berjalan menuju kedai tok aba,penat tau bedebat tadi dgn taufan ape lagi tetibe je si Gempa tu menyampuk.

Sibuk betul jadi org
Aku taulah aku ni takde peduli lagi dgn diorang tapi..aku ade sebab kenape aku bertingkah macam tu,lagipule kalau aku dekat sangat dgn diorang pasti diorang akan dibelasah dgn musuh aku.

Apelagi Gempa
Entahlah dah lame aku tak tau pasal die,yg ku tau ditetap same macam dulu,perangai suke masuk campur pun masi ade cumen...entah knp belakanganni die macam tak peduli.

"Hali..?"aku langsung memandang kesamping,tampaklah Fang yg berjalan beriringan dgnku.

"Kenape?"tanyeku lagi malas nak cakap.

"Kenape ni?,kelai lagi ke?"aku menghela nafas pasrah,kalau same fang takpe gek kalau aku bagi tau.

"Tau tau jelah"

"Kau ni..cube lah kasi je perhatian sikit kat adik-adik kau,apelagi Gempa kesian tau aku tengok die."

Duh malas aku nak dengar perkataan die penat lah ape lagi ade name Gempa.

"Dah!,aku taknak dengar name die!"ucapku tegas.

"Suke hati engkaulah"

Halilintar pov end

****

*Sabtu-03-april-202*

12.00 siang

Gempa berjalan balek dari sekolah dgn langkah lesu,hari-hari sekolahnye same macam biase je takde yg spesial.

Ting.

Ia memasuki sebuah cafe,untuk berkerja dihari pertamanya.

"Selamat datang!"sapa pelayan tersebut yg mungkin akan menjadi kawan untuk Gempa di perkerjaan cafe ni.

Gempa hanya tersenyum
"Terime kasih"

"Kau boleh bekerja hari ni,lap-lap je meje-meje kat sini sebelum pelanggan duduk"

"Baiklah"

"Oh ye sebelum tu perkenalkan nama aku Roy" ucap pelayan tersebut,Gempa tersenyum dan mengangguk.

"Aku Gempa,semoge kite jadi kawan baik"pelayan itu atau bisa dipanggil Roy mengangguk dan tersenyum lalu mereka mulai melakukan kerja msg-msg.

.
.
.
.

14.50 petang

Gempa sudah mulau mau keluar dari cafe baju pelayan yg ia pakai dilepas dan kakinya diatur untuk keluar dari cafe tersebut.

"Dah Roy,Terra,Winda,aku balek dulu jumpe esok"Ucap Gempa dari ambang pintu cace,Pelayan yg dipanggil Gempa atau bisa disebut teman baru Gempa dicafe mengangguk dan tersenyum.

"Bye..,Hati-Hati Gem"jawab mereka,Gempa tersenyum.

Gempa berjalan menuju Kedai Atokny,awalnya ia mau langsung balek kerumah,tapi..mengingatkan kalau dia langsung balek kerumah mesti sepi jdi die memutuskan untuk tolong tok aba tutup kedai nanti.

Sesampainya dikedai,langkahnya langsung terhenti ia tak menyangka jika para Abangnya ada dikedai siapa lagi kalau bukan Halilintar Dan Taufan yg membantu tok aba.

Memang nampak dari jauh kalau mereka saling melemparkan tatapan sinis dan menyampah jadi Gempa memutuskan untuk memutar balik kakinya.

"Gempa !"

Baru je di nak putar balik tpi..name die dah di tegur duluan oleh seseorang,Gempa mengalihkan pandangannya rupanya yg menegurnya adalah Ochobot.

"Huh,y-ye"jawab Gempa.

"Kau nak kemane?,jom bantu kemas kedai"blm sempat Gempa menjawab Ochobot dah tarik duluan tangannya.

Sampai sahaja dikedai dia langsung menerima tatapan menyampah dari Hali kecuali Taufan yg menatapnya dgn senyuman tipis.

Taufan pov

14.15 petang

Aku baru balik dari tempat kerja aku,memang setiap hari aku kerja kat toko dari pagi sampai petang,masalah sekolah aku bolos harini karena aku lbih nak cari duet.

Kalau sekolahpun aku hanya dapat kerja 2 jam je.

Sekarangni aku nak balek rumah tapi dipikir-pikir nanti kalau aku balik rumah aku jumpe Gempa,Kalau jumpe Gempa aku tak sanggup tengok die.

Haih...yelah aku dah lupekan kebersamaan kami dan tak peduli lagi dgn die tapi..aku lakukan tu ade sebab walaupun aku msi sedikit perhatian ke die.

Jadi aku putuskan untuk pergi kekedai tok aba,sampai saje disane aku tengok ade Hali.

"Ape aku patut pergi kesane?"

Awalnya aku ragu nak kesana tetapi Fang panggil aku jdi aku kesane lah sekalian bantu Tok aba.

Fang suruh aku duduk disamping Hali yg menatap aku Sinis dan menyampah,Kami berbual ringan tak lama ia pun balek kerumah karene katanya abang die suruh balik.

Kini tinggallah aku dan Hali yg msi kat kedai tok aba
Pukul telah menunjukkan angka 15.23 Hali msi lagi natap aku menyampah.

"Kau bolos lgi ke?"

Aku tersetak mendengar pertanyaan dingin darinya,aku menoleh kearahnya dan di sedang menikmati air coco tok aba.

"Buat ape kau sibuk"sinisku,Sebenarnye aku tak bermaksud cakap macam tu tapi...entahlah.

"Ceh"ia berdecih lalu berdiri dari duduknya dan membantu tok aba,beberapa saat aku masi duduk diam lalu tak lama aku mulai membantu.

Tak terasa waktu telah menunjukkan pukul 14.50 petang dari tdi ak dgn Hali saling bertatapan melempar tatapan menyampah.

"Gempa !"

Tatapan kami berdue teralih kearah ochobot yg menuju seseorang.
Rupenye Gempa,aku menatap Hali yg menatap Gempa menyampah aku hanya tersenyum tipis menatap Gempa.

Sebab Gempa tak bersalah dalam permasalahan aku cuman aku nak lindungi die je yg bermasalah ni ialh Hali.

Ia mulai menghampiri aku dan hali dan mulai membantu menutup kedai tok aba.

____

Hai hai...

Maaf lambat up
Kayla soalnya lebih sibuk dgn Akun Hp satu lagi bagi yg nak bace cerite kayla disana
Bacelah ye name akun nye
gempaboboiboy7

Jangan lupe vote dan comen

Kamu telah mencapai bab terakhir yang dipublikasikan.

⏰ Terakhir diperbarui: May 14, 2020 ⏰

Tambahkan cerita ini ke Perpustakaan untuk mendapatkan notifikasi saat ada bab baru!

Trio OriginalTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang