Part 4

40 5 0
                                    

Dalam bilik disiplin

" Weyh Dhia , kau duduk dulu sana . Aku nak pergi bilik pengawas jab " arah Faiq lalu menuju kearah bilik pengawas yang terletak bersebelahan dengan bilik disiplin . Sementara itu, Dhia pula sedang termenung memikirkan nasib yang bakal menimpanya sebentar lagi . Yela , first time kot masuk bilik , sape jer tak berdebar kan ? Sebelumni asyik terlepas jer . Btw author dan kawan2 pun selalu gak masuk bilik disiplin dulu2 . Masuk pi kacau cikgu disiplin hahaha .

3 minit kemudian , Faiq pun kembali dan terus duduk bersebelahan dengan Dhia . Sedang mereka asyik termenung , tiba2 ....

' buishhhhhhh ' bunyi libasan rotan bergema dalam bilik disiplin . " oh anakku " latah Dhia lalu terus menampar bahu Faiq dek kerana terkejut dengan bunyi libasan rotan di atas meja . Faiq mengaduh lalu mengosok bahunya bagi menghilangkan rasa sakitnya . Gila tak sakit dowh , si Dhia ni dahla kasar , bukannya macam gadis2 gedik yang lain tu main tampar2 angin .

" tu la , mengelamun lagi . Saya masuk pun tak perasan " kata cikgu Ameer sambil ketawa kecil . Faiq dan Dhia tersipu malu lalu menundukkan kepala. Bersedia mendengan bebelan mungkin . " kenapa kamu berdua bertengkar tadi ?" Tanya cikgu Ameer straight to the point tanpa belok2 . " Faiq ni cikgu , saya datang 3 minit awal sebelum kul 7.30 kot , dia still nak tahan saya . Apa lagi cikgu , naik hangin la saya . Saya lawan lah balik , last2 dia halau saya pulang lak . Saya ni pantang dicabar tau cikgu 😏 "kata Dhia dengan bersungguh2 siap buat gaya tangan bak pidato lagi . " eh apa pulak salah aku , kau la . Sape suh datang lambat . Sekarang ni kul 7.25 pagi ,pintu pagar akan ditutup "balas Faiq kembali .

  " asal ko tak kata awal2 hanat , aku mana tau . Kalau tau , aku dah cuba datang awal la " marah Dhia . " Dah aku tak ingat kau ni top student selalu datang lewat , nak buat macammana " balas Faiq sambil menjeling kearah Dhia . "Ishh kau ni memang nak kena kan ? Ko jangan main2 . Banyak cakap lak , dalam kelas bukan main malu2 kucing lagi ko " balas Dhia kembali . Belum sempat Faiq membuka mulut , cikgu Ameer terlebih dahulu mencelah "Dah ! Jangan gaduh kat sini . Dua2 salah . Cikgu nak awak berdua bersihkan bilik disiplin ini sekarang !" .

Mereka berdua hanya akur lalu mengikut kehendak cikgu Ameer tanpa bersuara . 10 minit kemudian, kerja pembersihan ini selesai dilakukan . Jam menunjukkan pukul 8.50 pagi . Mereka terus bergegas menuju ke kelas mereka yang terletak dua blok dari bilik disiplin . Agak jauh sikit la . Semasa dalam perjalanan menuju ke kelas , terdapat beberapa orang pelajar yang memerhati mereka dengan pandangan yang sukar ditafsirkan .

' Dah asal tengok aku macmtu , nak cari gadoh ke ape ' omel Dhia dalam hati sambil berlalu meninggalkan Faiq dibelakang . Menyedari yang Dhia semakin maju kepedan , Faiq terus melajukan langkahnya agar dapat berjalan beriringan dengan Dhia . " Wey , aku minta maaf  " kata Faiq setelah sekian lama mereka diam membisu . " kau blah ah , takyah mintak maaf , memang salah aku pun kan " jeling Dhia lalu melajukan pergerakannya . " sekasar2 kau pun majuk eh ? Alolo tomei2" balas Faiq sambil ketawa memegang perut dan telah menyebabkan perjalanan mereka tergendala sebentar . Ramai gak la pelajar yang duk perhatikan mereka masatu

" sekasar2 aku pun , aku tetap ada hati perasaan faiq  " balas Dhia . Sisa hilaian faiq masih belum reda . Belum sempat Dhia melangkahkan kaki , tiba2 ' pruuuuuuuuuuuttt ' . Bunyian itu telah menghasilkan haruman yang semerbak baunya . Tikus pun boley mati kalau bau ni . " Ko kentut ke bodo . Eiwww kotor sia . Bau telor ! " marah Dhia yang menutup hidungnya lalu berlalu pergi . Nasib takda orang berdekatan masani. Kalau tak , memang jadi buah mulut la perkara ni .

" aku tak tahan wey , maafla . Aku dah cuba cover sejak dalam bilik disiplin lagi ni . Kau tu yang lawak sangat . Maka terkeluar lah ia " balas Faiq sambil tersenyum menampakkan lagi lesung pipitnya . Lesung pipit ya bukan lesung batu . Dhia terus berjalan mengabaikan kata2 Faiq . Semasa hampir tiba di kelas mereka , Faiq terus menyambar lengan Dhia . Nasib baik berlapik , kalau tak , memang makan nasi kat hospital la si Faiq ni 😏 .

"Ko nak apa pegang tangan aku ni ?,lepas lah . Cikgu nampak nanti " arah Dhia sambil merentap tangan Faiq . " ermmm tolong rahsiakan tentang aku kentut tu boleyh tak " pinta Faiq sambil membuat muka yang sengaja dicomelkan . " tengok ah macammana " balas Dhia sblum memasuki kelas dan diikuti oleh Faiq dari belakang .

Ketika ini sesi pembelajaran bahasa melayu . Para pelajar sedang bertungkus lumus menjawab soalan yang cikgu berikan . " assalamualaikum " ucap Dhia lalu memasuki kelas , diikuti pula oleh Faiq .Salam yang diberikan telah menarik mata rakan sekelasnya itu untuk memandang kaarah mereka . " Korang datang sekali ke ? Alololo sweetnyah " usik Afiq dan telah menyebabkan sebagian pelajar dalam kelasni ketawa . " ishh ko ni kan . Cikgu , tengok afiq ni " balas Dhia sambil memasamkan muka lalu bergerak keaarah meja belajar nya . Dhia sempat menjeling kearah Faiq , nak tengok reaksi mukanya . Yeah u know what ? Faiq ni steady macam takda apa berlaku weyh !

"Faiq , Dhia , meh sini ambil kertas soalan . Jawab kesemua soalan ni . Balik nanti hantar kat saya " arah cikgu Munirah . Dhia dan Faiq pun berjalan menuju kearah meja guru . Mereka berjalan beriringan seperti tiada apa yang berlaku antara mereka . Semasa hampir tiba di meja belajarnya , Dhia sempat menyepak kaki Faiq . Lepas geram apa yang berlaku tadi mungkin . " auchh sakitlah !" Faiq mengaduh ." Kenapa Faiq ?" Tanya cikgu munirah prihatin . Cikgu mana jer tak sayang anak murid kan ? 😂  . " eh takda apa lah cikgu , kaki saya terseliuh sikit " balas Faiq sambil tersengih macam kerang busuk lalu menuju ke arah meja belajar nya . Sempat juga dia menjeling kearah Dhia yang galak mengertawakannya .

"Asal ko lambat dowh ? Aku ingatkan ko tak datang dah " tanya Dina acah2 sedih . " eiw srsly panas tul aku ngan si Faiq tu " balas ku . " Dah kenapa ? Dia kacau kau ke ? Tapi takkanlah . Dia kan macam pemalu sikit " tanya Dina lagi sekali . " Pemalu hotak kau , aku siap berbahas lagi ngan dia dalam bilik disiplin tadi " balasku menahan geram . " wey seriousla kau ?aku tengok dia tu jarang weyh cakap ngan pompuan melainkan ada benda penting ja " kata Dina dengan bersungguh2 . Biasalah girl kan , bergosip itu wajib wlaupun dalam kelas cikgu duk mengajar .

" Haa tu la ko tak tau . Meh aku cerita apa yang terjadi kat aku tadi " kata Dhia lalu mendongak keatas . Belum sempat Dina mendongak keatas , Eiyka mencelah " ko ingat ni drama ke bodo nak main dongak2 ke atas . Alahai " . " ish diam lah ko , aku nak throwback apa yang terjadi kat aku dan si malaun tu " Balas Dhia . " Eh throwback mende ni? Nak dengar gak " pinta Elly . " meh aku crita . Sebelumtu aku nak pesan , kaunter pertanyaan akan dibuka selepas habis aku cerita . Sekian " balas Dhia sambil ketawa kecil . Dhia mula bercerita dari A sampai Z tentang apa yang terjadi dengan bersungguh2 siap ada gaya tangan lagi .

Belum sempat si Elly bertanya , cikgu munirah dah mula bersuara." Kamu empat orang tu , dah siap ke jawap soalan yang cikgu suruh?" " tak lagi cikgu . Sikit lagi ni hehehe" balas Dina sambil tersengeh menampakkan kedua2 belah lesung pipitnya . Ketiga2 orang member Dhia ni mempunyai lesung pipit tau . Dhia jer pelik sikit , ada lesung dagu hahaha 😂😂 lesung dagu ke apa ntah la author tak ingat nama panggilannya  .  Uollz boley la google kalau nak tahu macammana lesung kat dagu tu . Author pun ada gak dulu , author tak perasan pun , kawan author tegur masa form1 dulu . Lani takda dah rasanya hahaha hilang ditelan doublechin kot 😂😂




Bersambung ....

Hate Or Love 🚫Where stories live. Discover now