الفصل الثامن

5.7K 199 16
                                    

وصلنا فى الفلاش باك لما يحيى بيقول لاش معلش يا قلبى بكره هروح معاكى المدرسه وهخليهم يعاقبوه البنات الوحشه ديه يلا بقى امسحى دموعك عشان تسلمى على ابن عمك اللى اللى دايما احكيلك عنه .أش : هيه هيه هيه 🙌🙌🙌ابن عمى يلا نروحله فيقلها هو وراكى اهوه يلا سلمى عليه .فتبص أش لادهم بانبهار : وتقوله ازيك يا ابن عمى أنا عائشه وبيقولولى أش انت اسمك ايه
أدهم بانبهار من جمالها : ازيك يا عائشه انا ادهم وتقدرى تقوليلى اللى انتى عايزاه
اش بتفكير طفولى : هقلك يا ادهمى ايه رأيك ،
أدهم بلهفه : يلهوى على العسل ويشلها يحطها على رجله ويبوسها من خدودها بقوة .
أش بعبوس طفولى : نزلنى انت وحش بتاكل خدودى نزلنى يا بابى هياكلنى .
أدهم بسرعه : خلاص يا قلبى مش هاكلهم ،قوليلى بقا البنات بيضربوكى فى المدرسه ليه .أش : معرفش هما كل ما يشفونى بلعب يضربونى بس زياد بيبعدهم عنى
أدهم بغيره : زياد مين ،أش : ده صحبى فى المدرسه بنلعب انا وهو علطول
أدهم : متلعبيش معه تانى عشان مزعلش منك ماشى يا قلبى وانا هبقى اجى العب معاكى علطول .
أش بفرحه: بجد هتيجى علطول هيه هيه انا بحبك اوى يا أدهمى
ادهم بحب وانا بموت فيكى يا قلبى .
وتكررت زيارات ادهم لعمو وفى  يوم كانوه بيلعبوه مع بعض ،أش لادهم : تعرف يا ادهم زياد النهارده جابلى خاتم وقلى انه لما اكبر هيتجوزنى بص بص .
أدهم بغيره وغضب : مش انا قلتلك متلعبيش معه تانى ويمسكها من دراعها بقوه قولت ولا مقولتش كلامى مش بيتسمع ليه .
لتمتلئ عيون اش بالدموع لتبكى بهستيريه 😭😭😭😭 وتقله انت وحش وحش ابعد عنى .
ادهم بلهفه : معلش يا قلبى مقصدش يا روحى يلا بقى امسحى دموعك ديه ويمسحلها ادهم دموعها ويقلها مش انتى بتحبينى .
أش بطفوله : ايوه بس انت بتزعقلى . ادهم : يبقى تسمعى كلامى عشان مزعقلكيش .فتقله ماشى فيقلها بحب : تعرفى لما تكبرى هتجوزك انا مش انا احلى من زياد . أش بطفوله : وهتجبلى فستان عروسه . ادهم : احلى فستان عروسه هيجيلك يا عمرى .
أش :  انا بحبك اوى يا ادهم ولما اكبر هتجوزك انا وتقبله فى خده .
ادهم : وانا بموت فيكى يا عمرى .

end flash back

ادهم: ياااااا يا قلبى كبرتى وبقيتى عنيده بس انا بقا هروضك وهخليكى تتطبعى بطباعى زمان ابوكى مات وامك اخدتك ومعرفتش عنك حاجه .بس دلوقتى هتكونى معايا علطول وهنتجوز وهعوض تمن السنين الكتير اللى كنتى فيها بعيد عنى .

عند اش تستيقظ من نومها وتلبس فستان طويل ضيق  من عند وسطها وواسع من تحت  وتصحى شروق وتلبس وينزلوه .

أش للكل مساء الخير

الجده مساء الخير يا بنتى تعالى بقا احكيلى كنتى  بتعملى اي بره عايزه اعرف كل حاجه عنك يا بنت الغالى تعالى اقعدى چمبى .
الجد : سيبيهم يا حجه الاول وشفيلهم حاجه ياكلوها ،

هدى : وهو يعنى الاكل هيطير مش نعرف الاول كانت بتعمل ايه بره يا عمى والاهم  مع مين .

الجد بغضب: اخرسى انتى فاكره بنت ابنى هتعمل حاجه غلط ولا ايه ، بنت ابنى خط احمر يا وليه .
أش للجده : هحكيلك يا تيته انا كنت بلف فى الدول وبتعرف على الثقافات التانيه وبتعرف على شعوبها بجميع فئاتها  ،ويقطع كلامها مدبرة المنزل وتقولهم الاكل جاهز .

الجد يلا يا بنتى احكيلنا وانتى بتاكلى  يا بنتى ،وتكمل اش على السفرة هدى : وانتى بقا يا بتعرفى تتكلمى مع الناس اللى بتروحيلهم ولا بتجيبى مترجمين عشان يفهموكى بسخريه أش ببرود لا يا طنط بعرف اتعامل معاهم وتنا متعلمه اكتر من لغه .هدى بتهكم وحسد كام يعنى أش : بتعلم دلوقتى فى اللغه 15  يا طنط .

الجد : كملى يا بنتى بتشوفى ايه فى بلاد برا وتحكى اش عن كل دوله شافتها .

فى صباح اليوم التالى تروح شروق برفقة زين اللى اطوع انه يعرفها على البلد وأش راحت المستشفى اللى هتشتغل فيها وتروح للاستقبال لو سمحتى كنت عايزه اعرف فين مكتب المدير انا الدكتوره عائشه  .
فتاة الاستقبال باحترام حضرتك الاستاذ ادهم فى الدور الاخير تقدرى تطلعى بالاسانسير . أش شكرا وتطلع وتخبط على الباب فيجلها صوت ويقلها اتفضل

فتخش وتلاقى ادهم ابن عمها . اش : انت ادهم صح ،ادهم بحب : ايوه انتى لحقتى تنسى ،اش بابتسامه : لا منستش انت مدير المستشفى هنا  ادهم : ايوه انا واتنين كمان من رجال الاعمال هيجى واحد بعد اسبوع والتانى بعد شهر  .
أش تمام هستلم شغلى من النهارده
ادهم : براحتك 😏😏وفى سره ( كده كده هقعدك منه بمجرد ما نتجوز انا عايزك فاضيه ليا انا بس) 🙍🙍🙍

جبروتها حيث تعيش القصص. اكتشف الآن