Penampilan dirinya di cermin kaca kelihatan agak janggal. Kalau ikutkan hatinya, dia nak pakai kurung biasa aje. Tapi awal-awal lagi dah kena warning dengan si Fir jebon tu. Sebab tu lah berdirinya aku kat sini dengan kurung peplum yang boleh lah tahan cantiknya.
"Esok pagi raya kau jangan nak pakai selekeh. Ingat senang ke aku nak bagi kau kenal dengan abang aku? Pakai cantik-cantik sikit."
Huh! Nasib kau tu kawan baik aku aje.
Telapak tangan perlahan-lahan dibawa ke dada. Dah kenapa pulak dada ni berdebar lain macam? Selalu elok aje. Kau jangan buat hal, Ad. Entah-entah rupa mamat tu macam rumah tak siap. Bahaya, bahaya. Awal lagi kalau nak jatuh hati! Bukannya dulu dia tak pernah bersemuka dengan abang Fir, tapi mana lah tahu rupa paras dia dah berubah.
Pin! Pin! Pin!
Kalau dah bunyi hon macam nak semput tu mesti Firdaus punya kerja. Buat hal betul pagi-pagi raya macam ni!
"Kau ni kalau tak memekak rosakkan mood aku memang tak boleh hidup! Sabar sikit boleh ta..." Husna gigit manja lidahnya melihat bukan Firdaus yang berdiri di luar pagar. Fulahmak kereta bapak lawa! Anak siapa pulak yang nak datang beraya dengan aku ni?
Seorang jejaka tak dikenali keluar dari perut kereta dengan berkaca mata hitam. Husna melihat ke langit. Gila agaknya mamat tu pakai cermin mata hitam di tengah-tengah awan mendung. Fikir dia tu retis ke?
"Cepat ikut aku." Husna terkebil-kebil. Dia menoleh ke belakang. Kiri dan kanan juga. Rasanya aku sorang aje kat depan dia sekarang.
"Kau cakap dengan aku ke?" Ah, aku tak suka situasi macam ni. Penculik mana ni nak suruh orang ikut dia pula.
"Kau ada nampak orang lain kat sini ke? Cepat lah masuk. Ingat aku ada masa ke nak tunggu kau kat sini lama-lama?" Mamat yang aku tak tahu nama tadi berpeluk tubuh. Acah style lah tu siap bersandar dekat kereta bagai.
"Eh, asal pulak aku nak kena ikut kau? Buatnya kau tu nak culik aku sia-sia aje hidup. Kau jangan nak macam-macam. Kau kenal aku pun tak tiba-tiba aje suruh ikut naik kereta sekali." Husna jelir lidah. Dia membiarkan pintu rumah terbuka.
"Husna Adilla." Hujung bibir lelaki itu naik sedikit menunjukkan senyuman.
Bulat mata Husna tatkala namanya diseru. Dia tahu nama aku?!
"Mana kau tahu nama aku?" Husna sedikit cuak. Dilihatnya lelaki tadi atas bawah. Kakinya sudah berkira-kira untuk kembali masuk ke dalam rumah.
"Tu tak penting. Yang penting kau kena naik kereta aku sekarang jugak."
"Kalau aku taknak?" Husna membalas dengan senyuman sinis. Aku rasa aku pun dah tak betul boleh bergaduh dengan orang gila macam ni.
"Berani kau taknak. Pagar kau ni tak berkunci. Kalau aku masuk nanti memang aku heret aje kau sumbat dalam kereta. Now, get in!"
"Taknak! Dasar perogol!"
Perogol?! Tadi penculik, sekarang perogol. Melampau betul perempuan ni.
Pintu utama, Husna hempas agak kasar. Dia bersandar rapat ke pintu. Makhluk asing mana yang terlepas ke rumah aku tu? Fir... cepat lah datang. Aku takut!
Belum pun Husna ingin mengorak langkah ke tingkat atas, deringan telefon bimbit menghentikannya.
"Aku cakap masuk dalam kereta. Apa yang susah sangat kau nak ikut ni? Kalau kau taknak ikut aku, jangan tanya kenapa aku buat kecoh dekat sini nanti. Bukannya aku nak culik kau pun. Orang macam kau ni kalau aku jual pun tak laku lah. Ikan kering!" Salam tak payah cakap, memang langsung tak diberi. Biadapnya. Husna mengintai ke luar tingkap. Sah memang mamat kat luar tu yang call. Gila! Nombor aku pun dia ada jugak.
YOU ARE READING
Indahnya Rasa Bahagia
RomanceBahagia itu indah saat kau bertemu dengan insan yang tepat untuk didampingi. Ini kisah Husna Adilla. Seorang gadis yang sering gagal dalam percintaan. Mencari cinta untuk membebaskan diri dari sangkar kehidupan. Namun pertemuan dengan Farrriz Amsyar...