2

16 0 0
                                    

Matanya terkebil-kebil melihat si ibu yang sibuk mengacau itu dan ini di dalam kuali.Dia yang duduk di meja makan hanya memerhati.Kaki kecilnya itu perlahan-lahan menapak menuruni kerusi yang dari tadi menjadi tempat dia berdiri kaku.Kakinya terjuntai sebelum betul-betul berjaya menapak pada lantai dapur itu.

"Mak,Aiman nak tolong boleh?"Pintanya sambil membuat muka yang dirasakan paling comel dan dapat pujuk si ibu.Malangnya,si ibu tetap buat tak layan.Masuk kali ni,dah lima Kali jejaka kecil itu meminta.

Dia nak tolong.Katanya.

Tapi,apalah tugasan yang boleh si ibu beri kepada anak yang berusia tiga tahun itu?Namun,dalam hati dia tak boleh menipu.Dia gembira dengan ucapan anaknya itu.Rajin menolong.Hampir setiap hari dia pasti akan ada menyebut perkataan 'nak tolong' dengan hajat dia betul-betul nak tolong.Tapi,kalau dah namapun budak 3 tahun.....

"Aiman nak tolong apa?Mak dah nak siap masak dah ni.Lain kali je lah Aiman tolong."Ujarnya.

 "Alaaa...Aiman nak tolong mak masak juga.Nanti boleh semua orang makan apa yang Aiman masak.Macam yang mak selalu buat.Aiman pun nak jadi hebat macam mak juga.Lawan dengan api.Macam dalam TV."

Haihla anakku.Ni semua bapa dia punya pasal.Beberapa hari lepas,Encik Mukhriz ada menonton rancangan memasak orang Turki.Api yang digunakannya besar-besar.Bila si anak tanya orang tu tak takut ke dengan api tu,apa bapa dia jawab?

"Taklah,buat apa dia nak takut?Dia tu sebenarnya tengah lawan dengan api.Jadi,dia mesti kena berani.Barulah api tu tak makan dia pula.Sama macam mak.Hari-hari mak lawan dengan api nak masak untuk kita,tapi mak tak takut pun.Sebab?Sebab kalau mak takut,nanti api tu pulak makan mak.Mak terer,kan?"

Sudahnya yang si anak ni pun percaya je lah bulat-bulat yang mak dia berlawan dengan api.Maka,dia pun nak jadi hebat.Macam mak dia.

"Tak payahlah.Aiman kecil lagi.Esok bila Aiman dah besar,bolehlah Aiman masak.Okey?"Ujar Puan Faisah,cuba memujuk anaknya itu.

Setelah mee goreng tersebut sudah siap,dia mencedokkannya ke dalam sebuah mangkuk kaca lalu dengan perut yang membuyut dia membawa mangkuk itu ke meja makan.Lagi beberapa bulan dia akan melahirkan anaknya yang kedua.Alhamdulillah,rezeki.Tak lama lagi,Aiman bakal menjadi abang.

**********

Esoknya.....

"Mak,Aiman nak tolong mak masak boleh?"Soal Aiman kepada ibunya yang sedang menyiapkan sarapan pagi.Matanya bercahaya memandang wajah si ibu.Excited!

"Mana boleh,Aiman kan kecil lagi.Semalam kan mak dah cakap yang Aiman kena tunggu Aiman besar baru boleh masak."

"Tapi,semalam mak cakap esok Aiman dah besar.Maknanya,hari ni lah kan?"Soal Aiman kembali.Tak puas hati dengan jawapan si ibu.Semalam cakap lain,hari ni cakap lain.

Puan Faisah menepuk dahinya perlahan.Pulak!

Salah faham rupanya.Patutlah hari ni pun masih menuntut lagi. 

"Esok tu,mak maksudkan lama lagi.Bila Aiman dah besar macam ayah.Baru boleh masak."

"Lamanya.Aiman nak masak sekarang.Bolehlah.Aiman janji Aiman buat baik-baik."Ujarnya sambil mengangkat tangan kanan membuat isyarat bagus.Orang lain berjanji pakai pinky promise,tapi Aiman tak.Dia berjanji pakai Ibu jari.Aiman's style.

"Kenapa Aiman nak sangat masak ni?Cuba bagitahu mak,kenapa?"

"Sebab Aiman nak protect mak dari api.Kalau api tu tiba-tiba jadi besar macam dalam TV,nanti biar Aiman yang padamkan.Aiman tak nak mak kena makan dengan api.Nanti mak sakit."

Jawapan yang terluah dari bibir  kecil itu berjaya menyentuh hatinya.Terlalu bahagia dengan ungkapan yang disebut anaknya itu walaupun dia masih seorang anak kecil.

Tubuh Aiman ditarik ke dalam pelukannya.Sejak mengandung ni,hatinya sangat mudah tersentuh.Sebelum ni ada juga tersentuh,tapi taklah sampai mengalir air mata.Sedar tak sedar,air matanya mengalir di pipi.

"Kenapa mak nangis?Mak takut api ke?Api tu buli mak eh?Mak nak Aiman lawankan tak?Nanti Aiman ambil air.Biar Aiman bunuh dia.Dah dah,mak tak payah nangis eh."Pujuknya.Berharap si Ibu akan berhenti mengalirkan air mata.

Puan Faisah hanya tergelak kecil mendengar kata-kata anaknya itu.Yang bukan-bukan dan mengarut.Api itu buli mak ye sayang?Haihla,entah apa-apa.


Diari Kecil AimanWhere stories live. Discover now