تزوجت عفريت من الجن الفصل الثاني

7.4K 249 5
                                    

الفصل الثاني
#تزوجت_عفريت_من_الجن
بقلم ام ريماس صلاح
............
حور صحيت من النوم لقيت نفسها في مكان غريب وجمبها واحده ست غريبه بس المكان حلو حور تفتكر انها لسه بتحلم وده حلم دعكت عنيها جامد انتى مين وانا فين..
الست: قومى ياعروسه البسي فستانك..
حور: عروسه انا عروسه مين انتى بتهزري..
الست: عروسه ابنى انتى عروسه ابنى هو اختارك من دون الدنيا دى كلها وانا وافقت.
حور: قامت مفزوعه من مكانها وعرفت انها مش بتحلم وان كل ده حقيقي انا فين بصوت عالى انا فين وانتوا مين واضح ان انا مخطوفه.
.............
الست: اهدى ياحور انتى مش مخطوفه.
ست كبيره في السن ترتدى عبايه سوده وطرحه سوده هيا اللي بتكلم حور الست شكلها مريب وغريب بس شكلها بنى ادمه عادى ذينا يعنى.
حور دلوقتي كل تفكيرها انها بتكلم واحده ست ذينا مشكتش لحظه ان دى مش انسانه.
حور: اهدى ايه انتى مين وجيبانى هنا ليه ياست انتى انتى خطفانى صح عايزه منى ايه.
الست: بصى حواليكى هتعرفي انى مش خطفاكى خطفك مش هيفرق معايا انتى شايفه فخامه المكان اللي انتى فيه هخطفك ليه انا دلوقتي.
حور: طيب انتى مين وعايزه منى ايه انتى هتجننينى وعملتى فيا ايه وانا نايمه.
الست: معملتش حاجه كانت دخلتك علي ابنى وانتى نايمه فانا جبتك اطبقها في الحقيقه يعنى اجوزك بجد
.......
......
حور بصدمه انتى ايه عرفك انى حلمت انى اتجوزت بس انا اتجوزت عفريت في الحلم حلمت انى اتجوزت شبح هو ابن حضرتك عفريت.
الست بهدوء: لا ابنى زيك
حور: اتوجهت ناحيه الباب انا ماشيه
جات تفتح الباب الغريبه انه فتح الباب معاها بس الدنيا ضلمه كلها بره عتمه ضلمه اوى وكان مفيش بره حد
حور هتجنن ازاى انا فتحت باب الاوضه دى لقيت ضلمه اوى كده هيا الاوضه دى منها للشارع كده مش المفروض صاله بره.
حور: هتجنن بصت في ساعه ايدها الساعه 7صباحا ازاى 7صباحا وازاى الدنيا ضلمه..
الست: قاعده فوق كرسي بكل برود وهدوء بتراقب حور في صمت..
حور: انا عايزه امشي بس خايفه انا بخاف من الضلمه..
الست: ادخلي واقفلى الباب ابنى دلوقتي هيجى وهتشوفيه لو معجبكيش هخليه يوصلك لغايه بيتك.
.....
حور: ايه الست الغريبه دى وايه الحركات دى وايه الطريقه اللي جابتنى بيها هنا.
حور قربت من الست وبتدعك ايديها في بعض متوتره بتتكلم بصوت خوف.
حور: حضرتك مين بالظبط وعايزه منى ايه هو اللي عايز يتجوز حد يتجوز بالطريقه دى.
الست: معلش مفيش طريقه تانى.
حور: لافيه طريقه تانيه تيجوا انتى وابنك تخطبونى من اهلى ياما وافقت ياما لا انا عندى اهل وبيت..
الست: ابنى مبيترفضش ومينفعش يترفض.
حور: ليه ابنك مهند ولا مهند ولا يكونش براد بيت.
الست: متردش علي حور تسكت.
فجاءه يدخل شاب من باب الغرفه في غايه الجمال والوسامه جماله خيالي شاب طويل عريض  قوى البنيان شعره ناعم جدا اسود عنيه عسلي واسعه بشرته بيضه جدا ذو لحيه خفيفه.
حور: اول ماشافته اتصدمت من شده جماله رغم ان هيا جميله كمان جدا بس هو جماله اكتر من جمال حور اضعاف اضعاف.
الشاب يتكلم:ازيك ياحور
حور: تتكلم انت ازاى عرفت تدخل هنا من شده الضلمه اللي بره انا لسه فاتحه الباب ضلمه اوى اوى بره

تزوجت عفريت من الجن حيث تعيش القصص. اكتشف الآن