7 .

24 0 0
                                    

Amirul menekan gate remote dan segera memarkirkan keretanya . Dia membuka pintu dan memberi salam . Salamnya dijawab Mamanya , Datin Emelyn .

Apa yang dia mahu sekarang is naik bilik and call Mikael . Dia buntu dengan apa yang dia baru sahaja nampak tadi . 

Rumah agam Mikayla . 

Hanya Mikael boleh menjawab segala persoalan yang sedang berputik di dalam otaknya . 

" Awal balik Yoyol ? " tanya Datin Emelyn yang sedang asyik melihat rancangan di televisyen itu . Memang 'Yoyol' ialah panggilan manjanya kerana dia merupakan anak bongsu dan mempunyai seorang kakak , Tengku Ameera Safeeya . 

" Ouh , class habis awal . " jawab Amirul laju dan meneruskan langkahnya ke biliknya di ruangan atas . Datin Emelyn perasan dengan tingkah laku anaknya yang agak pelik itu . 

" Kenapa nak tergesa-gesa , haih budak-budak . " bebel Datin Emelyn beserta gelengan kecil . Amirul hanya mengendahkan saja bebelan kecil Mamanya .

Amirul membuka kuat pintu biliknya dan langkah-langkah terakhirnya ditujukan ke beranda yang berada di dalam biliknya . Dia menyeluk poketnya dan mengeluarkan phonenya . Tangannya ralit mendail nombor Mikael . Button call ditekan . 

" Hello Mika ? Abang nak jumpa Mika . Pukul 8.30 , McD' . " kata Amirul sehala dan terus mematikan call . Mikael hanya menurut .

" Mesti abang dah tahu pasal rumah Ayah . " gumam Mikael dan meletakkan phonenya kembali . 

Tujuan sebenar Amirul ialah bertanya tentang rumah yang Mikayla dan ibu bapanya duduk itu . Yelah Mikael memang tidak duduk sebumbung tapi dia pasti yang Mikael tahu semuanya . Amirul tahu itu , cuma dia agak terkilan dengan rumah agam tersebut . Sebelum ini , Mikayla hanya hidup sederhana dengan rumah teres biasa yang didudukinya sekeluarga . 

Belum lagi dibandingkan dengan banglo yang diduduki Amirul dan sekeluarga dahulu . Apa lagi dengan apartment milik Amirul di Sydney , Australia . Kiranya dahulu mereka berbeza taraf yang agak besar . Dan itu juga boleh menjadi segala punca semua ini berlaku .

             -----

Mikayla melihat jam di phonenya sudah mencecah pukul 8.15 . Namun tiada lagi panggilan dari Amirul . 

" Takkan aku dah maafkan dia , dia tinggal aku lagi ?! No , no . He'll call . Trust him , Mikayla . " gumam Mikayla resah . Mikayla menepuk dahi laju . Dia sudah menukar nombor telefonnya . Tidak mungkin Amirul dapat menghubunginya lagi . 

" Dumbfounder . " kata Mikayla sepatah . Kesal dengan tindakannya yang lupa memberikan lelaki itu numbernya . Dia ralit berfikir . 

" Hah Mika ! " jerit Mikayla setelah berfikir sejenak . Dia cuba mendail number Mikael tetapi matanya tertancap pada Unknown Number . Yang bertambah pelik apabila dia sendiri yang call

" Eh bila masa aku call orang ? Adapun Isya je pagi tadi . Siapa eh ? " fikir Mikayla seperti flashback kembali apa yang berlaku hari ini . Otaknya berusaha mengingat kembali . 

" Okay , my phone tertinggal dekat Amirul's car and ... yeah Tengku Amirul Saufi ! " jawab Mikayla beserta senyuman lebar . Dia mengecall nombor itu . 

" Hello you ? " tanya Mikayla . 

" Hai sayang , Assalammualaikum . " usik Amirul . 

" Em Waalaikumussalam . You kat mana tu ? Rumah ? " tanya Mikayla lagi . Mikayla tahu yang Amirul tidak sering keluar malam seperti dirinya . Mikayla memang keluar malam untuk makan lah , cuci mata lah . Haihh perempuan . Baginya , malam dan hujung minggu ialah segalanya kerana pagi dan petang dia di Uni sepanjang masa . 

Harapan Untuk DiaWhere stories live. Discover now