"Mawar ? Ingat nasihat ibu,jangan suka-suki aje berkawan dengan orang dekat sana.Boleh berkawan tapi kena pandai pilih,jangan terlalu percaya apa yang kita lihat didepan mata.Jangan keluar sesuka hati ya ? Kalau takde kelas duduk aje dekat rumah tu.Dah telefon belum Kak Siti yang Abang Amiz kamu kenalkan tempoh hari ? " ibu masih tidak jemu memberikan nasihat kepadaku agar berhati-hati apabila berada negara orang.Telinga aku pun sudah naik kebas asyik mendengar bebelan Ibu,lain lagi dengan Abang Zaf,Kak Marisha dan Abah.Uh!nasib akulah kot.
"Dah ibu,dari semalam lagi Kak Siti asyik tanya itu ini.Jangan risaulah ibu,ini Mawar tau? Semua masalah pasti akan diselesaikan"
"Banyaklah kau punya Mawar sana"sampuk Abang Zaf.
"Eh eleh . yang kau sibuk apa hal ? Ni ha Along,nanti jangan lupa bank in duit banyak-banyak dekat Mawar ye ? Nak merasa juga macam mana perasaan dapat kikis harta orang"
"Buat apa nak kirim duit dekat kau ? Kau kerja ajelah dekat kafe yang ada dekat sana.Aku tak nak membazir duit semata-mata nak belanja kau.Anak pungut ! Buekkk!" Abang Zaf sudah memasang taringnya.
"Along ? Kenap suka sangat cakap adik macam tu ? Tak baik tahu tak ! Anak ibu semua keluar dari rahim ibu sendiri,takde yang ibu pungut ! " jelas ibu dengan wajah garangnya.huhu seram !
"Hehe main ajelah ibu,Mawar yang mula dulu ibu"Abang Zaf sudah tersengih apabila dimarah ibu.
"Manada,Along yang mula tahu tak ? Ish menyampahlah!"
"Dah²lah tu Alang dengan Along,masa-masa nak berpisah jauh nilah korang nak gaduh macam ni.Tak takut rindu ke ? "
"Aah betul tu Angah,Kakak ni asyik nak gaduh aje bila jumpa Along.Tengok Adik dengan Abang Zahril ni takdepun gaduh-gaduh kan Abang Zahril?" adik bongsu kami sudah mula menyampuk meminta sokongan daripada atih,Adik Zahril.
Adik Zahril hanya tersenyum mendengar keluhan adik sebentar tadi.
Tidak lama kemudian pengumuman pelepasan untuk kapal terbang yang aku bakal naiki sudah diumumkan.Aku mulai tidak keruan,rasa nak patah balik.Aku pandang satu persatu wajah orang yang aku sayang,mula dari Abah,Ibu,Abang Zaf,Kak Marisha sampailah kepada Adik Zahril dan Adik bongsuku itu.
"Oklah Mawar,dah nak berlepas tu.Hati-hati dekat sana,ingat pesan ibu.Jangan lupa nak hubung ibu bila dah sampai dekat sana." kata ibu seraya memeluk tubuhku erat.Aku sudah tidak dapat membendung air mataku yang sudah lama bertakung itu.
"Tsk tsk .. Ok ibu.Makasi sebab selalu sokong Mawar,Mawar minta maaf sebab selalu susahkan ibu.Mawar janji akan banggakan nama keluarga kita.Ibu doakan Mawar ya?" aku memandang wajah ibu yang kelihatan sugul itu.Aku tahu ibu juga berat hati hendak melepaskan aku pergi tapi untuk kebaikan keluarga kami juga.
"Mawar tak pernah susahkan ibu pun .Doa Ibu selalu mengiringi Mawar selagi ibu masih ada" ibu mengenggan erar jari-jemariku.
"Abah ? Mawar pergi dulu,abah jaga ibu dengan adik-adik ya? Mawar percayakan Abah" aku segera memeluk tubuh sasa milik Abah.Sejak dari tadi Abah banyak berdiam diri.
"Jangan risau abah akan jaga keluarga abah baik-baik.Mawar dekat sana jangan lupa dekat abah,nanti abah selalu rindu nakal anak abah sorang ni" ucap Abah sambil mengusap lembut bahuku.
"Makasi abah,nanti Mawar telefon abah selalu."
Aku segera beralih kepada Abang Zaf,Kak Marisha dan dua orang adikku itu.Kami saling berpelukan sambil menangis.
"Along doakan adik berjaya dekat sana.Nanti telefon aje Along kalau tak cukup bajet dekat sana,nanti Along bank in duit untuk adik."
"Ok Along.Makasi,Along tu hati-hati bila kerja"
"Angahpun doakan adik berjaya dekat sana,ingat pesan angah"
"Ok boss! Kirim salam dekat Aisy ya?" Aisyah tidak dapat ikut sama menghantar aku kerana dia mengalami demam panas sejak dua hari yang lalu.Nasib baiklah suami Kak Marisha sudi jadi babysitter anak kesayangan mereka itu.
"Mawar pergi dulu! Asalamualaikum" aku segera berpaling dari mereka,tidak mahu lagi menilik satu persatu wajah sedih yang terlihat jelas itu.Risau nanti aku akan berubah hati.
Ting ! Iphone11 milikku berbunyi menandakan ada mesej yang baru masuk.
Sahabat Zalikha ❤ :
Asalamualaikum Mawar ? Sorry tahu tak dapat ikut sama hantar kau dekat airport ? Aku terlambat bangun harini! Tcare dekat sana nanti,aku doakan yang baik-baik untuk kau ! Bila dah jumpa jodoh,bagitahu dekat aku awal-awal ye ?Mawar :
Its ok aku faham ! Btw thankyou for your du'a.Kau pun sama,tcare dekat sana ! Banyaklah kau pinya jodoh! Dah nanti aku mesej kau bila dah sampai dekat London.See you ! Bye ❤Sahabat Zalikha ❤ :
Ok . see you too ! Aku gurau je lah hehe bye ❤❤❤❤❤❤❤❤Aku segera menggunakan mod pesawat pada iphone milikku itu lalu memasukkannya kedalam beg sandang bewarna biru laut milikku itu.
🌌❤:
Believe in your heart that you're meant
to live a life full of passion,purpose,
magic and miracle.Guys? Jngn lupa vote and share ah ? Cara vote crta ni senang ja,kmu pergi tekan bintang tu ja 😘 jgn lupa vote ya ? Bnyk vote makin saya semngt upload cerita ni dan makin cpt crta ni hbs 🤗
YOU ARE READING
Indah pada waktu-Nya ❤
RomanceMawar & Tengku Shah Semua akan indah pada waktu-Nya .. ❤