Lawrence merenung seutas gelang ditangannya. 'Mawar' terukir digelang itu. Tiba ii idea terlintas di fikirannya. Lawrence tersenyum senget dan memasukkan gelang kedalam laci ditepi katil itu.
"Woi." sapa Afrench secara tiba tiba muncul dihadapan Lawrence. "kapcagia.hishh." terkejut Lawrence. "kan aku dah cakap, jangan guna kuasa kau bila nak masuk dalam bikik aku." Lawrence segera menolak Afrench keluar dari biliknya.
"Dah aku panggil bagai nak tercabut anak tekak aku, kau tak nyahut pon." kata Afrench yg sedang menuruni anak tangga yg diikuti Lawrence dari belakang. "Kenapa?" soal Lawrence.
"Laa, ajak makan la. Tu dah siap." Beberapa jenis makanan terhidang di meja. Lawrence terpandang pada jus yg berwarna merah itu. "Jus tu, kau dah mixed ke?" soal Lawrence sambil menghidu air itu didalam gelas. "Dahh, tu bloody rose." jawab Afrench sambil menyedok makanan kedalam pinggannya. "Rose?" kata Lawrence sambil mengerut dahi. 'mawar.' tiba ii Lawrence tersenyum tanpa disedari."Kau asal? Kena sampuk ke? Tapi kau vampire. Or sampuk cinta?" Ejek Afrench kepada Lawrence. "Mana ada. Lawrence takkan angau cinta, orang yg akan angau cinta dengan aku ada laa." Afrench sudah membuat muka menyampah setelah mendengar ayat itu dari Lawrence.
___
Bunyi panggilan dari telefon menyentakkan Mawar yg khusyuk melayani laptopnya. "Hello babe." sahut Mawar apabila dia mengangkat panggilan itu. "Kau buat apa?" tanya seseorang dari panggilan itu. "Buat resume." kata Mawar sambil menaip laptopnya diatas katil. "Oo." hanya itu sahaja dibalas oleh orang itu. "Isya, kau bila nak balik sini? Rindu dhoo." kata Mawar sambil menutup laptopnya.
Mawar sudah berbaring dibantal. "Hahaahaha, baru seminggu lebih tak jumpa." Gelak Isya dari corong telefon Mawar. "Kau asal nak kerja. Setahu aku kau jenis yg malas nak buat kerja." soal Isya dengan kepelikan. "Bosan arr duk rumah." Jawab Mawar sambil menutup mata. Penatnya. "Betul jugak tu." Mawar tidak membalas apa ii dari Isya. "Hello?" tegur Isya apabila Mawar tidak bersuara. "Ni mesti dah tertidur. Haish, tabiat dia ni bila laa nak ubah." Isya segera mematikan panggilannya.
___
"Titt.. titt.." Lawrence membuka mesej yg dihantar oleh Afrence. Lawrence memerhati gambar yg dihantar oleh Afrence. "Mawar?" Perkataan itu keluar dari mulut Lawrence. "Titt..titt." satu lagi mesej dari Afrench diterima oleh Lawrence. 'perempuan yg kau jumpa kat mall hari tu kan. Dia hantar resume untuk gantikan tempat Kak Zizy.' hanya itu sahaja mesej diterima.
Lawrence segera menelefon Afrench. "Kau trima je dia. Aku nak dia." Lawrence segera mematikan telefonnya apabila selesai beritahu pada Afrench tanpa memberi Afrench peluang untuk membuka mulut. Lawrence sudah tersenyum dengan info ini.
___
Mawar terpisat pisat membuka matanya. Dia mengambil telefonnya yg berada dimeja sisi katil. '7.45 pagi.' tertera di skrin telefon. "Whattt!?" Mawar terkejut melihat jam ditelefonnya itu. Tanpa menunggu lama, Mawar terus bergegas ke bilik mandi. "Masak laa aku. First day pon dah terlambat!" Laung Mawar dalam bilik mandi.
"Mawar nak pergi mana ni?" soal Mak Mah yg sedang menghidang sarapan dimeja. "Mawar dah lambat nak pergi kerja." Mawar terus menyalami tangan Mak Mah. Mak Mah sudah seperti ibunya. Sejak mamanya meninggal, Mak Mah laa yg menjaganya apabila papanya pergi kerja. "Sarapan dulu Mawarr!" Laung Mak Mah apabila Mawar tergesa gesa memakai kasut tumit tingginya.
___
Akhirnya Mawar berjaya menjejaki di SL Holding. Mawar memandang sekilas ke jam tangannya. "Fuhh, nasib baik on time." Kata Mawar sambil meletakkan id pekerjanya dibahagian pengesahan staf. Mawar menuju kearah lift. Ketika menggu lift terbuka, seseorang memanggil Mawar dari belakang. "Mawar Qistina. Ikut saya." Suara garau itu menyentakkan Mawar untuk memalingkan badannya kebelakang.
Mawar melihat lelaki yg berada dihadapannya kini. "Handsomenyaa." kata Mawar dengan perlahan sambil mengawal riaksi muka agar tetap nampak tenang. Tapi dalam hati dah nak tercabut jantung ni. Tiba ii jantung Mawar berdegup laju. 'permata air mawar merah.' sengihan dari Lawrence apabila rantai yg dipakai oleh Mawar beecahaya.
"Saya?" soal Mawar sambil menunjuk pada dirinya sendiri. Lawrence hanya mengangguk. Tanpa membuang masa, Mawar segera masuk kedalam lift bersama Lawrence. Mawar segera berginjak kebelakang sedikit kerana segan berada disisi Lawrence.
'tapi kenapa dengan aku erh tadi? Ni dah kali kedua aku rasa macam ni. Yg pertama dekat mall haritu, lelaki.....' tetiba memorinya kembali. "Awakk?!"
kata Mawar dengan lantang. "Ingatkan Mawar dah lupa kat saya." kata Lawrence sambil tersenyum. Sebenarnya, senyuman tu lebih kepada menyindir."Awak buat apa kat sini?" Soalan Mawar dibiarkan tanpa dijawab oleh Lawrence. Lift terbuka dan beberapa staf yg berada disitu menunduk horamat pada Lawrence. "Melly, tunjukkan tempat Mawar." Staf yg bernama Melly hanya mengangguk. Lawrence melangkah ke suatu bilik tanpa memandang kebelakang.
"Saya Melly, Mawar boleh panggil saya Kak Melly. Ni Adam, Sofea, Anis ............." tidak berapa lama kemudian, Mawar selesai dengan sesi perkenalan dibahagian itu.
Mawar duduk ditempat yg disediakan kepadanya. "Mulai hari ni, Mawar gantikan tempat Kak Zizy. Kak Zizy berhenti sebab dah kahwen. Semua tentang boss ada dalam buku catatan yg sudah disiapkan oleh Kak Zizy. Mawar boleh tengok ii yer." pesan Kak Melly. "Baik Kak Melly." Mawar hanya mengangguk.
Beberapa jam kemudian, Lawrence mendekati meja Mawar. "Buatkan saya air." Belum sempat Lawrence ingin melangkah kehadapan, Mawar sudah menghalang laluan Lawrence dengan mendepa tangannya dipintu. "Encik siapa? Mana boleh masuk bilik bos tanpa appointment." tegas Mawar sambil merenung tepat kearah mata Lawrence. "Hahahahaa." Lawrence sudah tergelak.
"Cuba awak baca nama di pintu tu." kata Lawrence sambil menjuih bibirnya kearah pintu dibelakang Mawar. "Saya tahu laa tu nama bos saya, Sherz Lawrence." jawab Mawar yg tidak berpaling kearah pintu. "Yang awak baca tu, nama saya. Saya Sherz Lawrence aka boss awak." kata Lawrence sambil mengenyit matanya dan berlalu kearah bilik pejabatnya.
Mawar apa lagi, dah ternganga laa dia. "Dia boss aku? Lawrence? Kenapa nama tak macam muka pon." soal Mawar sendirian dimejanya itu.
Aku akan ikat kau kuat ii pada hati aku. Kau tunggu je Mawarku.
So guyss? Macam mana? Jangan lupa voted okay. Yang masih belum baca karya pertama dari author, boleh laa jenguk ii baca yer. He's Mafia by chocomilk__r. 😘
Jumpa di next chapter.
YOU ARE READING
Aku Milik VAMPIRE
RomanceSherz Lawrence × Mawar Qistina Pertemuan antara vampire dan manusia sudah ditakdirkan sejak dahulu kala. Begitu juga dengan hubungan antara Lawrence dengan Mawar. Sherz Lawrence merupakan putera mahkota The Vampire Sherz manakala Mawar hanya manusia...