Múltkor egy tizennégy éves fiú negyvenfokos lázban feküdt. Éjszaka, mikor betakartam, félrebeszélt. Egy szót mondott lázálmában: Gárdonyi. Nem tudtam, hogy olvassa és szereti őt. Most tudtam meg ezt, és most, a betegszoba csöndjében tudtam meg azt is, hogy mi a magyar író halhatatlansága. Egy budapesti diák éjjel, lázában olyasvalakiről beszél, akit sohase látott, csak a lelkét ismeri. Nem egy nép lélekszámától függ az irodalom becse, hatóereje.
Kosztolányi Dezső
Kárára van a jó gondolatoknak, ha nagyon is gyorsan következnek egymásra; kölcsönösen elfödik egymás elől a kilátást. A legnagyobb művészek és írók ép ezért bőven használják a középszerűt.
Friedrich Nietzsche
Erős várunk a nyelv. Nem lehet büntetlenül visszaélni vele. A büntetés azután rendszerint a nevetségesség álorcájában jő. A nyelv jelzi, ha rosszul vagy nemtelenül nyúlnak hozzá, nyög, sóhajt, szenved: szól. Persze fülelni, figyelni kell, hogy meghalljuk; szakadatlanul figyelni kell, sajnos.
Esterházy Péter
Azért valahol a feje kinn marad, mint az úszónak a feje a vízből, tehát valami lényeges elem, talán a leglényegesebb, az nem társulóképes. Igen, azt hiszem, hogy ez voltaképp kettős dolog, mert egyrészt folyton valamiféle megbélyegzettséget ad a művésznek, ha valahová tartozik, másrészt egyfajta kényszerűség mégis, hogy társak között legyen.
Pilinszky János
„Ne vegyél igénybe többet (több feltételezést, érvet, lényegiséget), mint amennyi (a magyarázathoz) szükséges" - ez az elv „Ockham borotvája" néven vonult be a tudomány és a filozófia módszertanába.
Tonhaizer Tibor
Az ember csak akkor beszél tökéletes mondatokban, ha tökéletesen eszméleténél van.
Babits Mihály
A bábeli fogalomzavarnak, amiben a ma embere él, egyik jellemző tünete a költészet és tudomány összezagyválása – a „jóslás"-t, a „jövőbe látás"-t költői, váteszi képességnek tartja, holott – Ostwald kitűnően fogalmazta meg – jósolni csak a tudomány jósol, jövőbe csak a tudomány lát, a költő vágyakozik és remél, legjobb esetben akar valamit.
Karinthy Frigyes
Ez így nem szöveg. Száraz, nincs töke, hogy egy ismert terminus technicusszal éljek. Miért? Az kell, hogy a szöveg mutassa azt a valóságot, melyet egyébként ő teremt meg. Nem fityeghet csak úgy az űrben. Vagyis kell a kabát, ahol ez gomb. Kell a szoba, ahol ez a férfi és nő van, ahol ezek a mondatok egyszerre szerelmesek és ordenárék és tiszták. Az ordenáréság kiterjesztése, újraértelmezése – ez is feladat.
Esterházy Péter
Reggel egy állatkertben látok egy borzot, s ezt mondom: „Egészen olyan, mint Y, az ismerősöm." Délután aztán találkozom Y ismerősömmel, s ezt mondom: „Egészen olyan, mint az állatkerti borz." Nyilván e két hasonlat között mozog az állatmese, s ezeknek játékos változatából keletkezik az a gyengéd humor, finom-metsző gúny, mely az indus Pancsatantra őskori példázataiban, Aesopus, Phaedrus, Lafontaine sohase évülő meséiben megnyilatkozik. Az emberiség nem unt rá erre a komoly tréfára.
Kosztolányi Dezső
A kultúra egy darab étel. Magyarország egy paraszt suhanc, mintha már évtizedek óta erőlködnék lenyelni, s kiköpni se tudja.
Ady Endre
Hogy mi az az író, Pistike? Hát... nézzed csak, Pistike, hogy is mondjam neked... az egy olyan ember, aki mindig ír. Előtte van egy csomó papiros, és ő egy vékony, kék vonalat enged ki magából, ez a vékony vonal letapad a papírra, és ott mindenféle kacskaringós jön ki belőle... tudod, olyan csipkés rajzok, amik egymás alá kerülnek... hm.
Karinthy Frigyes
A csúcs felé tartva ritkulnak a fák! Minél magasabbra érsz, annál barátságtalanabb körülmények között kell haladnod tovább - de többet is ér minden lépésed!
Moldova György
YOU ARE READING
Az írásról
Non-FictionIdézetek az írásról, irodalomról, művészetről, alkotásról, költészetről, írókról, költőkről, nyelvről és hasonlókról szubjektív válogatás alapján.