Virágba borulni annyi néha, mint egy elhegedt sebnek vérbe borulni.
Babits Mihály
Magvas tömörség, nyugalom és érettség, – ha ezeket a tulajdonságokat megtalálod egy íróban, állj meg és tarts hosszú ünnepet a sivatag közepében: sokáig nem lesz megint olyan jó dolgod.
Friedrich Nietzsche
A lélek, ha nem folyamodunk valami nálánál magasabb rendűhöz, belevész a húsba – és attól kezdve az élettan mondja ki filozófiai bódulatunk végszavát.
Emile M. Cioran
Ne akard a villanyoszlopot eltenni! Egy önhitt ember megállt vizelni a villanyoszlop mellett, és a művelet befejeztével a fütyije helyett a villanyoszlopot akarta eltenni a nadrágjába. A hasonló esetek elkerülése végett jó, ha mindig tisztában vagy adottságaiddal és lehetőségeiddel!
Moldova György
Mozdulatlanságot csak poéta fog meg: az író mozdulást ábrázol.
Karinthy Frigyes
Az író olyan író volt, aki élet és irodalom közül gondolkodás nélkül az irodalmat választotta, mert úgy vélte, sőt hitte, ez az élete. A világ tényei nem az irodalom tényei. De a világ igazságai az irodalom igazságai. Így beszélt, és ezt nem szégyellte. És, majdnem elfelejtettem, nem is volt büszke rá.
Esterházy Péter
A költészet mindig és mindenütt egy tündérpalota, melyet a valóság fölé vonnak. Az ellentmondás élet és költészet között szembeszökő, de nagyon is természetes. Rousseau a négy gyermekét, aki a házvezetőnőjétől születik, tüstént a lelencházba dugja, nincs ideje nevelni őket, mert könyvet ír a nevelésről. Goethe nővére elmebeteg, egyik fia iszákos, a másik mélakóros, a harmadik emberkerülő különc, ő maga fiatalon öngyilkosságot kísérel meg, vért köp, lelki alkatára nézve mániás, s írásaiban épp ezért mindig az önfegyelmet, a derűt, az egészséget hirdeti.
Kosztolányi Dezső
Ahogy Micuka kérte, a kurva életet váltogattam a basszameggel. És néha – leállíthatatlan a stílusérzékem – benyomtam egy „múljék el tőlem e keserű pohár"-t. Gyerekkoromban még kehely volt. Minden fordítás. Jó volna tudni, tudni egyszer, hogy az írásaim minek a fordításai. Ne reménykedj, Uram, ez nyilván veled kapcsolatos.
Esterházy Péter
„Hallgasd meg, aztán mondd utánam ezt, Versben mondom, hogy jobban megjegyezd." Itt a vers legősibb eredetére utalok, meggyőződésem, hogy eredetileg mnemotechnikai célokat szolgált, mielőtt az írást felfedezték, a gondolatoknak – könnyebb észben tartás érdekében – a vers volt az oldó és rögzítő közege. A modern „szabad vers" értelmére egyszer noteszomban való lapozgatás közben bukkantam rá: négy oldal jegyzetet fedeztem fel, amiből később kétszakaszos versike lett, mikor megírtam. Azóta hiszem, hogy a szabad vers nem más, mint egy el nem készült, meg nem írt, végleges formába nem öntött költemény vázlata. Ugyanazokból az okokból jött divatba, mint ahogy a múlt század végén a képzőművészetben divatba jöttek a „tanulmányok", „radierungok", a műhely egyéb forgácsai, egy hanyatló kor alkonyán, mikor a csődbe jutott művészet kiárusította a csődtömeget.
Karinthy Frigyes
Íróként hiszek abban, hogy a rejtély és a szépség közeli rokonok. Az életben sok mindent kedvelünk, sőt imádunk úgy, hogy pontosan tudjuk az okát, de amikor életre szóló rajongást érzünk valami iránt – legyen az egy étel, egy festmény vagy egy barát –, abban mindig van valami rejtélyes.
Mieshelle Nagelschneider
Minden költő egy-egy sajátos vállalkozás, egy-egy sajátos sakkjátszma, ebbe nagyon nehéz beleszólni, szüksége van a saját atmoszférájának, a saját sorsának a szép, nyugodt megteremtéséhez. Ha ebben megzavarjuk, vagy önmaga követ el önmaga ellen valami súlyos vétket, vagy külső dolgok okoznak traumát, akkor ez - a közvetítő sorsa, amiben egyedül tud megszólalni, egyedül tudja kifejteni a költészetét - oly súlyos zavart szenvedhet, hogy írhat már verseket, de képtelen a számára egyedül lehetséges információk megragadására.
Pilinszky János
Egy igazi alkotást a kontárműtől az különböztet meg, hogy érzéki és érzékletes, hogy tetszetős volta ellenére sem a felületen mozog, hogy sokkal több van mögötte, mint sejtenők. Ismerjük a tarkaszínpadok művészeit, akik csalódásig tudják utánozni egy színész hangját és tagjátékát, s azokat az ötletes stílusbohócokat is, akik oldalakat tudnak írni ennek vagy annak a modorában.
Kosztolányi Dezső
YOU ARE READING
Az írásról
Non-FictionIdézetek az írásról, irodalomról, művészetről, alkotásról, költészetről, írókról, költőkről, nyelvről és hasonlókról szubjektív válogatás alapján.