"Hey Mona, ada orang bagi kau surat cinta ni! Hari-hari ada orang hantarkan kau surat cinta...jeles aku!", kata Suhaila rakan sekelas Mona sewaktu dia masih belajar di sekolah menengah. "Hisshh...tak ada maknanya surat-surat cinta tu semua. Buka jelah...ayat mesti sama dengan yang sebelum ni. Kehadapan Mona...blablabla...haha...kan? Dah laa Ilah...aku nak gerak balik dulu ni...", balas Mona kepada Suhaila. "Wey...dah nak balik dah? Ni surat ni mana aku nak letak?", tanya Suhaila. "Simpan jelah bawah meja aku tu dulu...! Kau nak ikut aku balik tak ni...kalau tak nak aku nak gerak dulu. Imran tengah tunggu aku kat gate dah tu...!", balas Mona. "Ehhhh...kejaplah...aku ikut balik sekali...! Jap...Jap...!", balas Suhaila lalu dengan tergesa-gesa menyimpan surat cinta yang diberikan kepadanya untuk diserahkan kepada Mona. Setelah Suhaila meletakkan surat tersebut dibawah meja Mona, dia berlari anak mendapatkan Mona yang terlebih dahulu melangkah dikoridor luar kelas. Langkah kaki mereka berderap serentak menghentak anak tangga bagi turun ke aras bawah.
Dari jauh dapat dilihat Imran sedang berbual dengan pak cik pengawal keselamatan yang bertugas menjaga pintu pagar utama Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Sepatu. "Imraaaaaaaan!!! Sorry akak lambat sikit....jomlah!", jerit Mona. "Okay...jap ye? Pak cik Ali saya gerak dulu ye?", kata Imran kepada pengawal keselamatan tersebut. "Baiklah...elok-elok jalan tu...terus balik! Jangan menyinggah mana-mana! Mona...kalau dia usik hang...hang bagitau saja kat pak cik naa?", celoteh pak cik Ali sambil melambaikan tangannya melihat mereka bertiga melangkahkan kaki keluar dari pagar utama sekolah tersebut. "Kalau Imran nak apa-apakan kitorang....kitorang oke je! Lagipun...sebelum dia terkam kitorang...kitorang dah sedia kangkang tadah dah...haha! Kan Ilah?", balas Mona. Sempat dia mengenyitkan matanya kearah pak cik Ali. "Wooooooiiii!! Cakap tu biaq semak dulu! Jangan main lepaih jaa....naya betoi budak ni aiihhh! Kelaku sungguh!", jerit pak cik Ali sambil menggelengkan kepalanya. Disambut pula dengan helaian tawa dari Mona dan Suhaila. Manakala Imran malu-malu dan mengusap kepalanya. Makin lama makin jauh mereka menapak pulang ke rumah. Jauh disudut atas koridor bangunan sekolah ada sepasang anak mata yang membulat merenung kearah mereka bertiga. Tanpa disedari oleh sesiapa, langkah mereka diperhatikan oleh seseorang dari jauh. "Kau buat tak layan surat aku ye...? Takpa...takpa...", kata pemilik tubuh yang mengintai tersebut.
Setelah 18 minit berjalan kaki menyelusuri jalan kampung, rumah Suhaila kelihatan dahulu. Lalu dia meminta diri untuk beransur pulang. Tinggal Imran dan Mona yang menapak berjalan beriringan dibahu jalan. "Heii! Kau nak tau tak? Tadikan...akak dapat surat cinta tau!? Hehe..", kata Mona membuka bicara. "Hemmm...tau je...akak kan tiap-tiap hari dapat surat cinta?", respon Imran dengan suara hambar. "Itu je ke respon kau? Hemm...lembaplah kau ni! Macam mana laa budak lembap macam kau selalu dapat A? Pelik aku!", balas Mona lalu memuncungkan mulutnya kehadapan. "Sebab akak kan selalu ajar Imran?Hehe...", balas Imran sambil tersengih-sengih. "Ehhh...bila pulak aku ajar kau...eh? Kau perli aku ek? Kau perli aku kan???", balas Mona lalu menarik lengan kiri baju sekolah Imran. "Hahahaha!! Ni kenapa pulak tarik-tarik ni? Nak bawak masuk semak eh...? Nak geli-geli eh? Janganlah~Imran masih suci....emmmm....", balas Imran mengusik. "Eeeee...bodo laaa kau ni!", balas Mona lalu meloncat menyekeh kepala sepupu lelakinya itu. "Adoiiii!!! Akaaaaaak!!! Sakit la!!!", jerit Imran sambil menyapu-nyapu kepalanya yang disekeh oleh Mona. "Hahahaha!! Padan muka kau!", jerit Mona lalu terus memecut berlari meninggalkan Imran dibelakang. "Woiiii!! Lari...!! Tau lari...tunggu...ingat aku tak pandai lari ke? Imran dapat akak...tau laa nasib!!!", balas Imran lalu berlari mendapatkan Mona dihadapan. Riuh suasana jalan kampung yang sunyi itu dengan gelagat dan telatah Mona dan Imran yang pulang dari sekolah.
YOU ARE READING
Sebumbung Bersama 4 Gadis Jelita - Sekunder
RomansaSebumbung Bersama 4 Gadis Jelita - Sekunder : Dalam erti kata lain, musim yang seterusnya. Kisah yang terkandung didalam novel dewasa ini mengisarkan kehidupan Imran ketika menyewa sebuah bilik di apartment yang terletak di ibu kota. Apartment kepun...