♥
Tok tok tokkk .
Ieka tersentak daripada lamunannya . Cepat - cepat dilapnya air mata yang berseka . Sempat dia memandang sekilas patung matryoshka yang setia berdiri di atas meja belajarnya . Matryoshka yang misterinya masih belum berjaya dirungkai sehingga ke hari itu .
" Assalamualaikum . Kak Ieka . . . ? Ini bilik Kak Ieka ke . . . ? "
Ieka kaget . Tidak dikenalinya suara itu . Kak Ieka . . . ?
Perlahan - lahan dibukanya pintu biliknya itu .
" Waalaikumsa . . . "
" Kak Iekaaa . . . ! ! "
Tidak semena - mena sekujur tubuh genit menyerbunya dan memeluknya erat - erat . Ieka terkesima . Dia hilang punca sebenar .
" Errr . . . "
" Alhamdulillah , akhirnya dapat juga Izza jumpa Kak Ieka ! "
Ieka menggaru kepalanya yang tidak gatal .
" Errr . Izza ? Sorry , kita pernah jumpa ke sebelum ni . . . ? "
" Oh , haha . Sorry , kak ! Excited sangat jumpa akak sampai lupa nak perkenalkan diri . . . ! "
Dalam keterujaan Izza itu , sempat mata Ieka menangkap sesuatu pada beg yang dipakainya . Keychain matryoshka . Amat serupa dengan patung matryoshka yang dimiliki Ieka . Cuma lebih kecil . Bulat mata Ieka memerhatikannya .
" Nama saya Izza . Izzatul Mujahid . Saya belajar di Kolej Pricelton dulu . So , Kak Ieka ni kira super super senior sayalah ! " Izza memperkenalkan dirinya .
Izza tertawa kecil . Memang riang budaknya !
Ieka masih terus mahu mendengar . Persoalan bagaimana Izza boleh mengenali dirinya sehingga begitu teruja masih belum terjawab . Matanya sekali - sekala melirik pada matryoshka milik Izza .
" Di sana , saya berusrah dengan Kak Farina . . . "
Oh .
" Nak dekat dua tahun jugalah saya berusrah dengan dia . Macam - macam dia cerita fasal akak ! "
Izza tersenyum lebar . Ieka sudah menemui jawapannya .
" Dia pesan suruh cari akak bila sampai Rusia nanti . Dia kata , dia nak buat surprise kat akak ! "
Izza tertawa lagi . Kali ini Ieka turut tertawa . Farina , sentiasa penuh dengan kejutan !
" Errr . Patung dekat beg anda tu . . . er , Kak Farina ke yang bagi . . . ? "
Izza sedikit terkejut . Mungkin tak disangkanya soalan itu yang akan ditanya .
" Patung orang pakai tudung ni . . . ? Haah . Apa entah nama dia . Matroska ? Matroshka ? Apa entah . Tapi Kak Farina cakap dia beli kat Rusia dulu . . . "
" Boleh . . . boleh saya pinjam sekejap . . . ? " tanya Ieka .
" Eh , ambillah ! "
Sedikit gopoh , Ieka mengambil keychain matryoshka itu . Ditanggalkannya tali yang terikat pada kepala patung itu Lantas dibawanya ke meja belajarnya . Izza memandang gelagat Ieka dengan penuh kehairanan . Kehairanan yang bercampur dengan minat . Teruja .
Ieka segera mengambil patung matryoshka miliknya . Ditanggalkan patung yang pertama . Ditanggalkan pula patung yang kedua dengan penuh teruja . Dikeluarkan pula patung yang keempat dan kelima . Kemudian disusunnya satu per satu sebelah - menyebelah . Tempat yang sepatutnya diisi oleh patung ketiga dibiarkannya lompong .
Diambilnya patung matryoshka milik Izza dan diletakkannya di tengah - tengah . Di tempat patung yang ketiga .
Sempurna .
Ieka tersenyum . Puas . Tidak semena - mena air mata menitis perlahan melalui pipinya .
" Eh , dia orang serupalah ! " Izza bersuara .
Ieka tidak dapat menahan tawanya mendengar reaksi Izza . Lantas dipeluknya Izza erat dan kuat .
" Saya sudah menjumpainya . Saya sudah jumpa penggantinya . . . "
" Pengganti apa kak . . . ? "
Terima kasih , Farina . Terima kasih . . . hati Ieka bersuara penuh rasa .
" Saya nak bagi namalah pada patung - patung kita ni . Boleh . . . ? "
Izza mengangguk . Dia tersenyum . Sedikit kehairanan . Dia masih belum boleh mencantumkan teka - teki yang bermain di kepalanya .
" Akak nak bagi nama apa . . . ? "
" Lyubov . "
" Lyubov . . . ? Cinta . . . ? "
Ieka tersenyum . Penuh makna . Dipeluknya Izza sekali lagi . Penuh kasih dan sayang kerana - Nya . Dia lantas berbisik perlahan pada seorang sahabat yang baru dikenalinya itu .
" Cinta . Ya . . . cinta . "
Yowww ! Guess what ? Aku dapat acc aku balekkk ! Huwahhhhh 😭 Dah berapa lama aku struggle , last ii dapat gakkk ! Pape pon ! Alhamdulillah sebab dapat siap kan chapter sixth a.k.a last chapter ! Huwa , dapat je acc , terus update ! HAHAHAHAH . Bukannya ape , takut benda sama jadi jehhh . Huhuhuuuu . Okaylah . All of you , HAPPY READING ! ❤
YOU ARE READING
Lyubov Matrosyhka ❤
Storie breviL Y U B O V M A T R O Y S H K A . √ Airin Syafieka seorang yang freehair , brutal dan sukakan perkara yang ekstrem berbeza dengan Farina Humaira yang bertudung litup , sopan santun dan lemah lembut . tapi apakan daya , dengan kuasa Allah , siapa san...