نوفيلا ذنب لا اعرفه
بقلمي منى ارام
الفصل الخامسودا الي حصل يا شيخنا
قالها يوسف الجالس امام احد الأمة بالمسجد قالها بتأثر وندم كبيرين بعد انهى سرد قصة الذنب الذي ارتكبه في حق والده وزوجة عمه .
تنهد الشيخ وقال بهدوء : بص يا يوسف يا بني انت الحقيقة اول غلط ارتكبته هو اساءة الظن بوالدك و مراة عمك وسوء الظن هو الي خلاك تقع في الغلط الاكبر .يقول الله سبحانه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ".
ودا الي حصل معاك ظنك اخدك للاثم واتهمت ابوك ومراة عمك بالفحشاء من غير ما تتبين صحة كلامك لو كنت اتعودت من الشيطان ساعتها كان ربنا نجاك من سوء الطن
توابعه بس انت تماديت في غلطك وقدفت محصنات بغير حق ودا اثمه كبير عند ربنا،والرسول عليه الصلاة والسلام نهانا عنه و قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: اجتنبوا السبع الموبقات، قيل وما هي يا رسول الله؟ قال: الشرك بالله والسحر وقتل النفس التي حرم الله إلا بالحق وأكل الربا وأكل مال اليتيم والتولي يوم الزحف وقذف المحصنات الغافلات".
وربنا قال في كتابه العزيز : وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ* إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ"
بس انت الحمد لله يا بني عرفت غلطك وتوبت مش كدا
هز يوسف راسه ايجابا والدموع تنهمر من عينيه
ربث الشيخ على كتفه وقال: وربنا ان شاء هيقبل ثوبتك مدام صادقة من قلبك ،والله غفور رحيم
يوسف : طب اعمل ايه يا شيخنا علشان ربنا يقبل ثوبتي ويسامحني
الشيخ : أولا تتوب توبة مستكملة الاركان يعني الندم على الذنب الاقلاع عنه في الحال والعزم على عدم العودة اليه مستقبلا ورد المظالم لناس الي اذنبت في حقها وطلب السماح منهم
رفع يوسف راسه الي الشيخ بخوف وقال : بس مراة عمي ماتت ازاي هستسمح منها على الي عملتو في حقها
الشيخ : والله يابني اسقاط حق المظلوم الميت بيكون يوم الحساب
علشان كدا انت لازم تستعد لليوم دا بالاكثار من الأعمال الصالحة علشان تقف عند ربنا وانت عندك من الحسنات ما يقابل تلك المظلمة
ولازم عليك اكثر الدعاء والاستغفار لمراة عمك علشان تسامحك يوم الحساب او يعطيها الله مايرضها فتسامحك وكله من حسناتك .
قال الله تعالى: وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ .
روح يابني ربنا الي نور طريقك وهداك وحده الي قادر يغفرلك ويسامحك .بس انت تتوب تستغفر وتستسمح ابوك وبنت عمك على الي عملتو فيهم وتدعي لمراة عمك بالرحمة و المغفرة وربنا يكرمك بعفوها يوم الحساب ان شاء الله .
رفع يوسف راسه الى السماء داعيا ودموعه تغسل روحه ووجهه : ياااااارب اغفرلي سامحني يااااارب .