الحلقة السادسة

4.2K 230 7
                                    

#حكايات_ارض_السلطان

الحلقة السادسة

#تكملة_بنت_المساخيط الجزء الاول

................... ارض السلطان ........................

شمايل :: اني هحكيلكم الحكاية من اولها بس ﻻزمن تيعرفو ان اللي هجولة دية محدش يعرفو و تطير فية رجاب ..
رحيل وفريدة :: نوعدك اننا مش هنجيب سيرة ل حد ابدا وﻻ حتي العمة هند ..
شمايل :: دلوك اجدر احكيلكم واني مطمنة *****************

*
** بعد مرور بضع سنوات **
** بطن الجبل **

سباعي :: وﻻ يا برعي روح شوفلي الوﻻ عوض  مش شايفو جدام عيني واصل الوﻻا دية بجا يختفي كتير جووي ومبجتش اشوفة زي اﻻول لية  روح نادمهولي عايزو دلوك عشان عندنا طلعة ف الليل .
برعي :: عوض يا كبير علطول جاعد مع ديبة الچبل ومهيتحركش اﻻ لما تجولة .
سباعي :: حديت اييه دية اللي هتجولة  يا برعي اني الكبير ومحدش لة كلمة هني غيري ..
برعي :: انتا كبيرنا وسبع الچبل كلاتة بس كأيوان عوض وديبة الچبل بيدبرو لحاچة من وراك يا كبير .
سباعي :: وﻻا يا برعي انا خابر زين انك حاجد علي عوض عشان خليتة دراعي الكبير من زمان ودلوك عايز توجع بيني وبينة .. واني اللي يلعب بيا اشرب من دمة .
برعي :: ما عاش وﻻ كان اللي يلعب بيك يا كبير واني هثبتلك دية اني براجبهم اديلي مدة وفي حاچات غريبة بتوحصل من ورا ضهرك يا كبير ..
سباعي :: حاچات اية يا وﻻ انطوج ؟
برعي :: اديني اﻻمان اﻻول يا كبير عشان ديبة الچبل لو عرفت هتجطع خبري .
سباعي :: كأنك چنيت ايأك مين دي اللي تجطع خبرك واني موجود انطوج واﻻ يمين بالله اجطع لسانك دية .
برعي :: بصراحة يا معلم سباعي عوض ليل ونهار جاعد مع ديبة الچبل .
سباعي :: وفيها اية دي يا جحش دي جد امة وهي اللي مربياها هو و كتير هني ف الچبل .
برعي :: دة كل يوم اﻻجية معاه راچل او راچلين من رچالتنا ويروحو يجعدو عند ديبة الچبل ويجعدو يتحدتو ويتساهرو بالساعات وبعدا يمشو وكل كام يوم يعمل كدي وويجيب كام راچل من رچالتنا ويعملو جاعدة عند مغارة الديبة .
سباعي  :: وانت عرفت كل دية كييف يا ولد المحروج انطوج ؟
برعي :: شكيت فيهم يا كبير وخوفت يا ليكونو بيدبرو حاچة من وراك وفي حاچة كمان ﻻزم تعريفها يا كبير .
سباعي :: اايي كمان يا برعي جول ؟
برعي :: ديبة الچبل كل يوم بتختفي من الچبل ومحدش عارف بتروح فين و وصيت حريم يراجبوها تاهوة لما دخلت المتاهات اللي ف بطن الچبل تحت وهي كل يوم ع الحال دية تنزل المتاهات ومعاها بهچة محدش خابر فيها اية وتفضل مختفية بالساعات ومحدش عارف  بتختفي فين وازاي ..
سباعي :: تكون بتروح فين دي دي مالهاش غير الچبل وﻻ عمر رچلها خطت براة من يوم دخلتة .
برعي :: كلاتنا بنخافو منيها والحريم بتجول انها بسم الله الرحمن الرحيم يعني بتحضر چن ف المتاهة .
سباعي :: اسمع يا برعي مش عايزك تجيب سيرة ل اي نفر من الرچالة علي اللي جلتهولي وعايزك تزود الرچالة اللي محاوطة الچبل ف المخابي عشان تامنو عايزك تزودهم عشر رچالة كمان مش عايز نملة تخرچ او تدخل م الچبل من غير ما ادرا بيها .
برعي :: امرك يا كبير  باﻻذن اني .
سباعي :: استنا يا برعي عايزك تبجا من ضمن الجعدة اللي بيجعدها عوض والرچالة مع ديبة الجبل .
برعي :: عوض مهيطمنليش واصل اني بجول اخلي واحد من الرچالة اللي اني متؤكد منة تمام يدحلب علي عوض... وعوض بجا يجعدو معاهم ..
سباعي :: وساعتها هعرف كل حاجة بدور ورا ضهري ومهرحمش حد واصل وانتا يا برعي ليك مكأفاة كبييرة جووي عندي لو طلع كل حديتك صوح .
برعي :: انا هثبتلك كل حاچة واخليك تسمع وتشوف كماان .

حكايات ارض السلطان  الملحمة الاولي ( كاملة )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن