#الحلقة_ال_27

3.1K 205 5
                                    

#حكايات_ارض_السلطان
#الحلقة_ال_27

#حكاية_بهية_وسلطان_الرجال
#الحلقة_الخامسة

بهية :: #الارض_ارضي_والسماء_سمائي_والقبر_قبر_عدوي

مرحبا يا عزيزي هذا لقاؤنا الرابع ولمن لم نلتقي من قبل انا #ولهان_حارس_حكايات_واسرار_وكنوز_ارض_السلطان
اظنك تعرف القواعد الان ولكن لا مانع من تذكيرك بها هذة المرة ايضا ف هذة المرة تختلف استعد ف انت علي وشك رؤية اسرار مدفونة منذ عشرات السنين اسرار كل من شهدها يرقد الان تحت التراب لا تخف لم اقتلهم طالهم الزمن قبلي والان ف لنمارس لعبة الاوراق
لكي أجعلك تستمتع بالقصة سنلعب لعبة تعلمتها من أحد أساتذتي، سنلعبها أنا وأنت فقط، ولن يُشاركنا أحد فيها، سألقي أمامك في بداية كل جزء مجموعة من الأوراق، وعليك أنت تنظر إليها جيداً، وعليك أن تهتم بالترتيب الذي وضعته أنا لهذه الأوراق؛ لأنها ستسهل عليك أحداث هذه القصة الملعونة ... نعم الملعونة أنت لم تخطئ القراءة، تسألني لماذا ملعونة؟ ومن الذي لعنها؟ أقول لك لا تضيع الوقت في الأسئلة، كل ما عليك أن تجلس منفرداً وتنظر جيداً للأوراق الثلاثة التي سأضعها أمامك الآن ..

-----------------
#بهية_وسلطان_الرجال ::
#اسرار_مميتة
-----------------
أمامك الآن ثلاثة أوراق:
الاولي :: بهية وسلطان وكل منهم يصوب سلاحة ف اتجاة الاخر . 
الثانية :: جثتين علي الارض غارقين ف الدماء  .
الثالثة :: كاريتة تجري ف الصحراء غير واضح من يركبها ولكن هل هذة دماء علي ارضيتها .. لا تهتم يا عزيزي والان لنبدا الحكاية

أنت الآن كونت صورة مختصرة في عقلك عن الحكاية الثالثة ألم أقل لك أنك ذكياً ؟

تعالى معي هذة المرة الي ارض السلطان وبالتحديد في هذا المكان  علي حدودها أريدك أن  نتقترب ل تنظر ب نفسك الي هؤلاء الاربعة لو سألتني رائي سأخبرك انة يبدو ان احدهم سيموت بعد قليل، فلنقترب اكثر لنشاهد ما يحدث عن قرب ، لا تخف فلن يرانا ولن يسمعنا أحد أبدا ...

________________
بهية شاورت بايدها ف الهوا اتكون زي بخار او سحابة صغيرة قدامهم كانت زي شاشة تليفزيون وبدا سلطان وراجية وحمدان وحتي الكبير يبصو فبها ويشوفو حاجات محدش كان يتوقع يشوفها
** فلااااااااااااش باااااااااااك ***
* بيت سالم اخو الكبير * حمدان و راجية اختة قاعدين سوا *

حمدان :: كدي الطريج بقا خالي جدامي عشان احكم البلد من بعد عمي وابجا الكبير وسيد البلد .
راجية :: انت وعدتني اني هتچوز سلطان واد عمي اني معيزاش غيرة مم واحنا صغار .
حمدان :: و اهو فضل بت الخدامين عليكي .
راجية :: اة يا ناري لو اطولها بت المركوب دي ل اجطعها واشفي غليلي منيها .
حمدان بمكر :: واللي يچبهالك راكعة تحت رچليكي تعمليلوة ايي ؟
راجية بابتسامة شر :: اعملة كييف ما بدة بس اطولها واذلها واعرفها مكانها تحت رچلين اسيادها مش ف السما والجصور وسطيهم .
حمدان :: هجيبهالك بس بشرط هطلب منك طلب بعدين تعملية من غير ما تسألي ولا تجولي لااه
راجية :: موافجة يا حمدان بس تجيبلي بت الخدامين دي تحت رجليا واني اكلها بسناني واكل .
حمدان :: الليلة هيكون هحججلك مرادك وجصاد كدي تنفذي طلبي اللوال .
راجية :: مممطمناش يا حمدان جولي بدك ايي ؟
حمدان :: الليلة هجيبلك جزازة صغيرة تاخدية وتفضي اللي فيها ف الوكل بتاع الكبير .
راجية :: يا مراري عايز تسم عمك يا حمدان .
حمدان :: مهسمهوش وﻻ هجتلة يا عبيطة جدي كان بيجول ان عيلتنا لو حد فيها يدة اتعاصت بدم واحد من دمة من عيلتنا يتلعن مهيتفتحولش سراديب الكنوز وساعتها و ولهان الحارس هيخطفة تحت اﻻرض .
راجية :: وانتا من ميتا عتصدج حكاوي جدنا دول كانو بيجولو علية مخاوي بسم الله الرحمن الرحيم اللهم ما احفظنا حاجات من تحت اﻻرض ؟
حمدان :: جدك دية هو اللي رفع راس العيلة وحكم ارض السلطان بالنار مش زي عمك اللي كل همة اﻻرض والمحاصيل ؟
راجية :: متاخدنيش ف دووكة يا حمداان جولي البتاع اللي عايزني احطة ل عمي دة هيعمل اي ؟
حمدان :: دية وصفة عملوها غجريات الهجامة انتي خابرة زين انهم ليهم ف السحر واﻻعمال والوصفة دي مهتموتش دي هتخلي اللي يشربها عاجز وﻻ بينطج وﻻ بيتحرك ؟
راجية :: يعني عايزنا نشل الكبير دة لو حد دري هنروح فيها ومحدش هيسمي علينا يا حمدان .
حمدان :: ومين بس اللي هيدرا السر بينا ومفيش مخلوج هيعرف باللي هيتم وﻻ انتي معيزاش تاخدي طارك من بت الخدامين عشان لما يرجع سلطان حبيب الجلب يلاجيكي جدام عينة وبت المحروج دي تكون غارت ف داهية وﻻ تنفع سلطان وﻻ غيرو ؟
راجية :: اذا كان كدي اني مواافجة اني عشان املك سلطان يچيلي جلب اجتل الدنيا كلاتها .

حكايات ارض السلطان  الملحمة الاولي ( كاملة )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن