Azra menatap wajah yang menghiasi skrin telefonnya. Siapa kata move on tu senang? Bukan dia tidak cuba untuk melupakan. Tapi semakin kuat dia datang.
Kadang-kadang dia benci dirinya. Macam mana nak move on kalau gambar lelaki itu masih tersimpan di dalam telefonnya. Mungkin hanya satu. Tapi, yang satu itulah memberi kesan yang paling mendalam buatnya.
Gambar di hari Haziq melamarnya.
8 Tahun lalu...
Azra asyik menyuap ais krim ke dalam mulut tanpa menyedari Haziq yang memandangnya sedari tadi.
"Azra." Panggil Haziq.
Lantas Azra mengangkat muka dan memandang polos wajah Haziq. Haziq ketawa kecil. Comel.
"Abang Haziq? "
"Kahwin jom? "
Terlepas sudu aiskrim di tangannya. Suasana taman itu tidak lagi menarik perhatiannya. Sebalik wajah si penyelamatnya beberapa bulan lalu.
Tawa janggal dilepaskan. "A... Abang gurau ek? " Soal Azra.
Haziq menggeleng. "Ta-Tapi... Kenapa? Er... Lagipun kita... "
"Sebab Haziq sayang Azra. "
Diam.
"Yes, kita berdua muda lagi. Tapi Haziq tak cakap pun nak kahwin terus. Kita tunang dulu? " Azra tersenyum lebar.
Crush orang lain ajak couple. Crush kita ajak kahwin. Kau ada? Hahahah...
Wajahnya tertunduk segan. "So, Azra. Will you? " Haziq cuba mengintai wajah Azra yang cuba disembunyikan itu.
"Eee... Aziq. Janganlah. " Haziq tersenyum saat Azra menukar panggilan. Aziq. Bukan kali pertama Azra memanggilnya dengan nama itu. Ada je masanya dia hanya memanggil abang Aziq. Lagi sedap katanya.
"Alah, bakal tunang Aziq malu ke? " Usiknya nakal. "Erm... So, Aziq tak kisah ke kalau satu sekolah tahu pengawas hot diorang ni dah bertunang? "
"Aik, baru bakal"
"Aziq!! "
"Hahahahaha... " Haziq melepaskan tawa. "Tak adalah, kita senyap-senyap lah dulu. Azra pun cakap kita muda lagi kan? So, kalau salah sorang antara kita jumpa yang lain, tak adalah orang nak mengata. Ya tak? "
YOU ARE READING
Azra Zulaikha
RomancePrequel:My Mission, This Is a Game. _Azra_ Tahun berganti tahun, Azra membina kekuatan dirinya. Tekadnya, enggan si dia bersimpati lagi. Dengan kekuatan itulah dia menjalani kehidupan sehariannya. Tapi, bila berjumpa, longgarlah juga lututnya. M...