الجزء الاول الفصل 10☑️

87 8 1
                                    


اردفت مي باستسلام بعد رؤيه اصرار الاطفال: خلاص وعد يازهره هنحجز ونيجي زياره  ليكم بس متقوليش لحد اننا جايين خليها مفاجأه...
اردفت زهره بفرح: انا بحبك اوي يامي
شردت مي مره اخري ف ماضي محزن

سمعتيني.. قولتلك الايس كريم بالشكولا بتاعي وهاخده ياعني هاخده...
اردغت مي بغيظ: شو بس انا بحب بالشوكلا  ليش تاخديه وانا كمان بحبه
اردفت: عشان انا الاكبر انا هاخده
اردفت مي بتأفف: خديه الك بالعافيه...
اردفت زهره بحب  وفرحه  وهي تأخذ الايس كريم بالشكولاه قائله: انا بحبك اوي يامي...
رجعت من شرودها قائله وهي تمسح دمعه كادت ان تسقط من عينها: وانا كمان بحبك ياروحي...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أحست صفا بصوته ولكن تركته ليخرج لعله يرتاح  ..........
بعد مده....
نام الاولاد وظلت مستيقظه  حتى عودته .....كانت قلقه عليه وظلت حتى منتصف الليل حتى أحست بقدومه فقامت لتتفقده   قائله:حبيبى انت اتأخرت ليه قلقت عليك...
ليهتف قائلاً بإرهاق:معلش  الوقت اخدتى وانا قاعد عالبحر  ومش خدت بالى من الساعه ...
صفا:ولا يهمك يا حبيبي المهم تكون بخير..... احضرلك العشاء
محمود: لا انا مش جعان انا هدخل انام
بدل ملابسه وصعد إلى سريره  جلست بجانبه تملس على  شعره  قائله : مالك ياحبيبي...؟
اردف قائلا: مافيش حاجه انا كويس....
اردفت بهدوء:
انا عارفه ياحبيبى اد اى انت متعذب عشان زهره بس ده قدر ربنا ابتلاك عشان يشوف صبرك... عارفه انك بتحاول... ربنا يلهمك الصبر  علي قد الابتلاء...ادعيله ربنا هيسمعلك
وضع راسه علي قدمها ومسك ايدها  وباسهاوحطها علي راسه مكنش قادر يتكلم  ارهق من كتر التفكير جسديا وعقليا..بعد دقايق..نام عدلت من وضعه   ثم أعدلت بنومها ووجهها امام وجهه  حتي غفت هى أيضا  وسبحت فى نوم عميق......

بعد يومين......
اردفت فجر:حبيبى انا خلصت الشنط  وكل شئ  الطياره هتطلع امته؟
حمزه:كمان ساعه...
فجر تمام نزل الشنط بقا وانا هجهز  وانزل  ...
حمزه:تمام
بعد فتره نزلت إلى الأسفل  ومعها حقيبه صغيره  تحمل على الكتف تضع بها اشياء ضروريه تحتاجها ......
فتح حمزه لها باب السياره الامامى لتدخل ويغلق عليها جيدا ثم استقل سيارته  وانطلاقا بتجاه  المطار.......

عند محمود.............
تكلمت صفا: اوبس نسيت شنطتي قدام الجذامه.. هطلع اجيبها بسرعه
محمود مردفا وهو يصعد سلالم المنزل  : هطلع اجيب  انا الشنطه اللي نسينيها.. خليكي هنا وخدي بالك من الولاد...
امأت برأسها وظلو بالسياره حتي اتي بالحقيبه
واستقل السياره  وانطلاقا متوجهين  للمطار.......
بعد عده ساعات فى الطائره كان الجميع ينتظر الوصول إلى وجهته لرؤيه احبائه ......
نزلت فجر من الطائره قائله :حبيبى انا هاروح الحمام.....
حمزه:انت كويسه
فجر:انا بخير بس هاروح اغسل وشى من السفر ده
حمزه:ماشى ياحبيبتى لو حسيت بتعب اتصلى بيا....
حمزه:حاضر يا روحى .....ثم اتجهت إلى الحمامات.....

نبض الروح الجزء (1/2)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن