2016'da başladığım bu hikaye yolculuğuna yaklaşık 4 yıllık aradan sonra yeni bir bölüm eklemiştim. Şimdi yeni bir bölüm daha ekliyorum: Altın boynuz.
Leonardo da Vinci öyle büyük bir dehaki kendi dönemi içinde adına rastlamayacağınız yer sayısı yok denecek kadar az. Kadim şehir İstanbul'un tarihine de somut bir iz bırakmak istemiş ama kaderin cilvesi buna izin vermemiş, manevi bir miras bırakmış.
İstanbul'un fethinden sonra Haliç çevresinde nüfusun yoğunlaşması ile birlikte karşıya kayıklar ile gidiş-dönüş seferler koyulmaya başlanmış. Günler, aylar geçtikte artık talebin arzı karşılayamadığı fikri ta padişaha kadar ulaşmış. Fatih sultan Mehmet döneminde Haliç için bir köprü projesi tasarlanmış ancak hayata geçirilememiş. İlk deneme başarısızlıkla sonuçlanmış ve rafa kaldırılmış.
II. Bayezid dönemine gelindiğinde ise tekrar köprü inşası fikri konuşulmaya başlanmış. Devrin en önemli Rönesans sanatçılarından Leonardo da Vinci inşa edilmesi planlanan köprü için II. Bayezid'e bir mektup yazarak İstanbul'a bu eseri kendisinin kazandırmak istediğini iletmiş. Adını Haliç'in anlamından alan "Altın Boynuz" isimli köprü projesi ile sultanın karşısına çıkmak istemiş.
Ek: Leonardo da Vinci'nin göndermiş olduğu mektup Topkapı Sarayı arşivince 6184 sayılı belgeyle "Ceneviz'den Leonardo adlı kâfirin gönderdiği belgeyle mektubun suretidir" başlığı altında saklanmaktadır.
Ancak proje hayata geçirilememiştir. Leonardo'nun talebi ve oldukça ilginç projesi II. Beyazıd'ın vetosuna takılmıştır. Eğer yapılsaydı döneminin en uzun köprüsü olma unvanını uzunca bir süre elinde bulunduracaktı..
Leonardo'nun projesi günümüzün için düşünüldüğünde yapılması kolay ama tercih edilmesi güç, sıradışı bir proje. Genişliği 40 arşın (1 mimar arşını yaklaşık 75 cm), uzunluğu 600 arşın ama bunun 400'ü karada kendi gövdesini taşıyacak şekilde özgün bir proje yaratmış sanatçı. Köprünün iki ucundan ayrılan yollar ile Haliç'in boynuzuna vurgu yapılmak istenmiş.
Proje o gün uygulanamadı ancak Leonardo da Vinci'nin tasarlamış olduğu köprü Norveçli sanatçı Vebjoern Sand tarafından ilgiyle incelendi ve ölçüleri indirgenmiş bir proje ile hayata geçirildi. Proje 2001 yılında Oslo'nun güneyindeki Aas kasabasında bir karayolu üzerine üst geçit olarak tasarlandı.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Leonardo da Vinci
Não FicçãoLeonardo da Vinci hakkında her şey. Bilgiler, eserleri ve muhteşem hikayeleri. Herkesin bilmesi gereken bir üstadın hikayesi.