أبن القاف أشهر سيفه الطويل و اللى مصنوع من الذهب ومنقوش عليه أيات لابطال السحر من القرأن والانجيل والتوراه ،فالجن اللى حواليه أشهروا سيوفهم حتى نصير !!
تقدمهم بن القاف وخرج من الخيمه ,وخرجت معاهم من الخيمه علشان أنصدم من هول المشهد !!
أول ما خرجت من الخيمه , شوفت صحراء شاسعه ،
لون رمالها أحمر !!قلت لنصير :
أحنا فين يا نصه؟!
قالى:
فى مكان ما على الأرض ، محدش من البشر العاديه يعرفه أو رجله خطت عليه !!!
.
Lina Basyouniمشينا وسط جيش مكون من الالاف من الجن اللى لابسين دروع وخوذ معدنيه ,منهم اللى واقف على رجله , ومنهم اللى راكب على خيول, و فيه اللى راكب على حيوانات شبه الثعالب بس ضخمه !!!
الاسلحه اللى فى أيديهم كانت متنوعه رماح طويله مدببه , سيوف وأقواس لرمى السهام !!!
واقف جمبهم بنى أدمين عاديين من كل الديانات !!اللى ماسك مصحف واللى ماسك صليب و اللى ماسك توراه وكل واحد بيرتل من كتابه أيات وتعزيمات لتقوية أسلحة الجن المؤمن ولابطال السحر الاسود.
Lina Basyouni
بصيت ورايا لاقيت قلعه سوداء ضخمة, جدرانها مطليه باللون الاسود ومنقوش عليها أيات بتعظم الله من كل الديانات وتعزيمات لأبطال السحر ولحرق الجن والشياطين .
قولت لنصير :
- مين دول ؟!! وأيه القلعه دى؟ !!
قالى :
- دول جيش الانس والجن اللى جمعهم أبن القاف !!
سحره من كل الديانات ومعاهم الجن اللى بيتبعوهم , وحدهم تحت سيف واحد وهدف واحد , هو نصرة الله و الدفاع عن البشريه , ده غير الجن المؤمن الحر واللى أختار يشارك فى الحرب برغبته ضد الشياطين.وبالنسبه للقلعه فبناها بن القاف بعد ما أتخذ المكان ده مقر ليه فى حربه ضد الشياطين !!
قولتله بأستغراب :
- أيه ده!! على كده أبو القاف ده هنا من بدرى !!
نصير قالى :
- زى ماقولتلك الحرب دى قايمه من سنين والفتره اللى فاتت كانت هدنه , ولما قتلنا الساحر الافريقى و اللى كان المفروض بيحارب ضد أبو القاف , عمل الوصيه أياها , علشان يضرب عصفورين بحجر , يعلن الحرب على ابو القاف وينتقم منك .
Lina Basyouni
فضلنا ماشيين كلنا فى أرض المعركه , أبو القاف كان بيتأكد من تساوى الصفوف وبيشجع جنوده وبيطمن عليهم بالاسم !!!
قولت لنصير :
- هو أزاى حافظ أسامي الناس دى كلها!!
أبتسم وقالى :
أنت تقرأ
ميراث نور " الجزء التانى"
Mystery / Thrillerيبدأ نور في تعلم السحر بمساعدة نصير للتغلب على اعداءه وحماية أسرته فهل سينجح فى ذلك!!