سمعت نصير بيقولى :خسرنا الحرب يانينو ... القلعه انهارت والجيش تقريبا كله مات.
قولتله :
انت فين يانصير انا مش شايفك !!!
قالى :
انا مع ابن القاف تعالا ورانا علشان هنتجمع تانى وهنحارب أخر معركه لينا معركة الموت .
طيرت ورا اللى باقى من الجيش , شوفتهم بيتجمعوا تحت ظل جبل فى الصحرا .
هبطت من السما ولفيت لفه كامله ورجعت بنى أدم تانى، ماقدرتش أقف على رجلى ووقعت علي الارض.
Lina Basyouni
نصير جرى عليا وبص على رجلى اللى بتنزف.
ابن القاف بص على رجلى ونادى على جنى كان لابس شنطه من جلد البقر , قرب على ابن القاف, ابن القاف قاله :
- عالجه !!
الجن هز رأسه فى طاعه وقرب عليا , مسك رجلى وفضل يقلب فيها وطلع من شنطته علبة من المعدن , فتحها وطلع منها مرهم لونه أخضر ودهن بيه الجرح اللى فى رجلى وهو بيقول :
- رجلك مكسوره ده غير الجرح اللى فيها , المرهم ده هيعالج رجلك يخلى الجرح يلم بسرعه , بس هيسحب من جسمك القوه كام ساعه على حسب قدرة جسمك .
ريحت على الارض وشوفت فلول جيشنا وهى بتتجمع تحت ظل الجبل الكبير , وأتجمع جن تابعين لابن القاف بس مكانوش لابسين دروع أو خوذ , كانوا ماسكين معاول وفؤوس حفر.
تقريبا دول الجن اللى مابيعرفش يقاتلوا وبيحفروا الخندق من سنين .
Lina Basyouniنصير سابنى علشان يشوف مين من عاشيرته لسه عايش , ورجع قالى أن اللى أتبقى 30 جني بس والباقى ماتوا فى الحرب مع الجن بتوع ابن القاف .
الجن اللى نجوا من الحرب كانوا لسه بيتجمعوا تحت ظل الجبل .
أكتمل التجمع وعملوا خيمه كبيره علشان يتجمع فيها القاده ,
القاده أتجمعوا فى الخيمه وكنت معاهم واقف على رجلى ومش حاسس بألم , بس جسمى كله كان مهبط ومهمد.عملوا حصر للجن اللى أتبقى , فطلع العدد تقريبا 50 الف جنى , 10 الاف مقاتلين و40 الف من الجن اللى مبيعرفش يحارب !!
ابن القاف بص على وشوشهم فلقاهم محبطين واليأس متملك منهم , قال :
- أياكم واليأس من عدل الخالق ... أهم حاجه الايمان واليقين فى اللحظات دى , اللحظات دى أختبار لليقين , شايف فى عينيكم الشك , شايف فى عنيكم الخوف !! أياكم !!!.
هزوا رأسهم فى طاعه .
بصلى وقال :
- نور!!! قولنا كائنات العزيف شكلها عامل ازاى !!؟بما انك الوحيد اللى شوفتهم.
أنت تقرأ
ميراث نور " الجزء التانى"
Mistério / Suspenseيبدأ نور في تعلم السحر بمساعدة نصير للتغلب على اعداءه وحماية أسرته فهل سينجح فى ذلك!!