حرب الميجوانا

10.7K 695 22
                                    


لحد مافى يوم كنت راجع من المقابر وشايل على كتفى شوال الاعمال والسحر ، طلع عليا يجى عشرين راجل من أهل القريه وشدوا من أيدى الشوال , وطلعوا كل الاعمال اللى فيه , وسمعت واحد منهم بيقول :

- الست كان عندها حق , الساحر ناير هو اللى بيعملنا الاعمال !!!

ولاقيتهم بيحطوا أيدههم عليا  , زقتهم وانا بقولهم :

-  نزل أيدك يابن الكلب منك له , والا ألعنكم كلكم !!

كلهم خافوا ورجعوا لورا, شويه ولاقيت البلد كلها محاوطانى وبيطلعوا فى الاعمال اللى فى الشوال , اللى لاقى صورته ومكتوب عليها مرض  , اللى لاقى عمل معمول بصورة مراته وعليه قفل واللى لاقى صوة أبنه , كلهم باصولى كأنى أنا اللى عامل الاعمال .

عليت صوتى وقولتلهم :

- ياقرية السوء أنتوا اللى بتسحروا لبعض عند شهاب ونيللى , وبتيجوا تتهموها فيا !!!

بصوا ياحمير على الشوال وبصوا على الاعمال اللى فيه , هتلاقوها متربه يعنى كانت مدفونه وانا اللى طلعتها علشان أفك أسحاركم!!

لعنة الله عليكم , أيه هتغلطوا نفس الغلطه اللى غلطها أجدادكم !!!

أغلطوها ....حاولوا بس تأذونى وانا ورحمة جدى ياكلاب ماهخليكم تشوف نور الشمس تانى .

وشاورت على واحد فيهم وقولتله :
Lina Basyouni

- أنت مش جيتلى وانت مربوط ومكنتش عارف تيجى جمب مراتك , مين اللى حل عقدك بأذن الله ؟!!

وطى رأسه فى كسوف وقالى :

- أنت ياسيدى ناير !!

قولتله :

- وجاى تمسك فيا  دلوقتى !!

وشاورت على واحده تانيه وقولتلها :

- وانتى مش الناس اللى حواليكى كانوا بيشوفوكى قرده !!! , مين اللى شافاكى ياقرده بعون الله ؟!

قالتلى :

- أنت ياسيدى ناير !!

شاورت عليهم واحد واحد وقولتلهم :

- وانت ... وانتى ..وأنت .... كلكم جيتولى وعندكم علل , وانا اللى فكتها بعون الله ومن غير ماخد منكم قرش , وسيبتونى وروحتوا لشهاب علشان تسحروا لبعض بالسحر الاسود !!!

نص اللى واقفين قدامى عارفين ومتأكدين أنى معملتش حاجه , لانهم هما اللى عملوا كده , وهلعنهم لو حد فيهم أذانى أو أذى عيلتى , والنص التانى هلعنه لو صدق أنى ممكن أعمل كده وظلمنى زى ماظلمتم جدى قبل كده , ولعنتى وعذابى أضعاف أضعاف لعنات جدى .

خساره فيكم الخير , خساره فيكم أنى بعرض حياتى للخطر علشان أحميكم وافك السحر اللى عليكم !!!

نكسوا رأسهم فى الارض وسمعت منهم اللى بيطلب العفو والسماح .

وسمعت واحد بيقول :
Lina Basyouni

ميراث نور " الجزء التانى" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن