Assen proeven

243 16 3
                                    

Johanna en Assenproever liepen naar buiten . Johanna liep heel erg rechtop en fier , terwijl Assenproever huppelde .

Johanna glimlachte naar haar speelse dochter .

Moeder? Waar vinden de kerkers en het verbranden eigenlijk plaats .

Daar , Johanna wees 3 meter verder op .

Daar is enkel een rooster naar de riolering. Antwoordde Assenproever verbaasd .

Hmm , neen daar zijn de kerkers en daar is de verbrand plaats , daar heb ik jou vader ook verbrand , zei Johanna voorzichtig met een kleine grijns op haar gezicht . Assenproever grinnikte . Ze bleven even staan ...

Smaakte mijn vader lekker? Ja , hij smaakte heerlijk. Antwoordde de koningin (Johanna) .

Waarom heeft u hem dan verbrand , moeder? Vroeg Assenproever erg nieuwsgierig. Oh , Assenproever. Begon Johanna. De laatste dagen ging hij zoveel om met een van onze bediendes , het was een vrouw . Je vader was zeker 16 uur van de 24 uur bij die vrouw , ik kende haar naam niet eens. Ik werd jaloers en ik dacht dat je vader vreemd ging met die bediende. Toen had ik hem verbrand.

En hij smaakte lekker ? Vroeg Assenproever verwonderd .

Ja , zei Johanna . Waarom was hij dan zoveel bij die vrouw ? En waar is die vrouw nu ?

In de kerk , Johanna grinnikte zachtjes. Assenproever kon de grote grijns op haar gezicht niet verbergen .

Kom we gaan verder .

Na twee stappen hadden ze de kerker bereikt . Moeder , ik heb nog een laatste vraag. Krijgen de gevangenen te eten ?

Ja , ze krijgen iedere dag een snee brood en een kruik water. Waarom vraag je dat ? Als ze geen eten zouden krijgen zouden ze gestorven zijn en dan zouden we dode mensen moeten verbranden , en dat lijkt me niet zo leuk .

Je klinkt net zo als mij , bij mijn eerste keer assen proeven . Ze glimlachtten naar elkaar .

Johanna trok het deurtje met erg veel moeite open . Ga jij maar eerst , Assenproever.

Ze klom via de ladder naar beneden , ze zag allemaal cellen met biddende mensen in , ze baden allemaal op een andere manier . Ze hoorde het deurtje dicht vallen en ze zag haar moeder met lucifers in haar handen de ladder afklimmen .

De gevangenen gilden allemaal en ze vroegen de koningin om vergiffenis .

Johanna liep naar de cel , helemaal aan de linkse kant , deze vrouw gaf geen kick . Ze zei niks en ze zag er bedroefd uit .

Dit , begon Johanna . Is de vrouw die zoveel bij jouw vader was . Assenproever wierp haar een kwade blik toe. De vrouw zuchtte . We zullen proeven of ze kwade bedoelingen had . Assenproever grijnsde .

Johanna stak een lucifer aan en gooide die in de cel. Al snel begon de vrouw te zweten. Het vuur raakte haar tenen en ze huilde .

Assenproever keek uitdrukkingsloos toe . De gevangenen keken angstig naar de cel .

Een kwartier later , was de vrouw opgebrand. En ze konden gaan proeven. Assenproever stak haar hand door de tralies en ging met haar wijsvinger over de assen . Ze likte haar vinger af met haar paarse tong , ze vond het lekker. Er ontstond een vlammetje op Assenproevers tong , Johanna keek verwonderd toe .

Assenproever blies en toen kwam de ziel van de vrouw uit haar mond. De ziel bedankte Assenproever en vloog weg .

Johanna liep kwaad naar Assenproever toe. Wat is hier aan de hand ?! Bedrieg jij mij ?!

De gevangenen juichten Assenproever toe . Ze glimlachte . Johanna gaf Assenproever een klap en zei tegen haar dat zei nu aan de beurt was .

AssenproeverWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu