6

14 0 0
                                    

  Bunyi suara rengekan Adam memecah kesunyian dingin pagi. Terpisat-pisat Nina cuba membuka mata, Adam di sebelah di dodoi sambil di susukan. Sekilas pandangan terarah pada jam loceng yang diletakkan atas meja berdekatan kepala katil.

7 Pagi.

//////////////////////////////////////////////////////
Nina baru saja siap membersihkan diri dan selesai memandikan Adam. Anaknya itu masih belum kembali lena nampak nya.
Seketika cuping telinga Nina menangkap bunyi orang memberi salam selajur bunyi pintu dikuak dari luar.

'Fakri ke tu?'

  "Weh ibu beranak, kau tidur lagi ke?" Tegur Fakri selamba di hadapan pintu bilik Nina yang tertutup rapat.

  "Tak ade la, aku dah terjaga. Anak aku pun sama ni ha" Ujar Nina seraya berusaha bangun dari duduk. Terasa malas pulak.

  "Masuk jelah, aku tak kunci pintu" Demi saja mendengarkan itu, terjengul kepala si Fakri dengan seulas senyuman pemanis wajah. Dilihat Nina sedang separa duduk menghadap arah pintu sambil tangannya mencuit pipi si kecil Adam. Beriak senyum di bibir mulus itu.

  "𝐻𝑜𝑤 𝑎𝑟𝑒 𝑦𝑜𝑢 𝑡𝑜𝑑𝑎𝑦? Ada rindu aku ke?" Ujar Fakri sambil melabuhkan punggung di sebelah pembaringan Adam.

  "Eee buat apa nak rindu kau?" Tergelak Nina mendengarnya.

  "OK tak ape... Aku tahu la aku bukan sesiapa untuk kau rindu, 𝑒𝑣𝑒𝑛 rindu sebagai kawan pun tak layak kan.." Fakri berseloroh dengan nada merajuk. Sengaja riak muka di sedihkan. Bertambah geli hati Nina melihatnya, lagi pula wanita itu memang jenis mudah terhibur.

"Mengada amattt bujang Cik Ila ni kan?"

  "Kau dah sarapan Nina? Kalau belum aku tolong masak sekejap."

  "Kau ni, tak payahlah rajin sangat. Aku masih mampu bangun masak sendiri tau?"

  "Weh jangan gedik sangat boleh? Engkau tu bukan sihat mana. Cubalah berpewatakkan ikut keadaan Liyanina." Panjang lebar pula bebelan lelaki berumur 25 tahun ini. Terherot bibir Nina tanda tidak sependapat.

  "Ingat comel ke buat mulut camtu? Ee nasib lah bukan bini aku." Terpejam seketika Fakri konon menahan geram. Sekali lagi Nina tergelak.

  "Sengal ek kau!" Fakri turut tersungging senyum sambil tangannya mengusap rambut lebat milik Adam. Agaknya Adam ikut ayah dia, jenis rambut lebat macam ni.

  "Dah la, aku nak buatkan kau sarapan ni. Kau order je nak makan apa ea? Aku buat special untuk kau, Liyanina" Arah Fakri, lembut tutur bicara dia. Anak mata pula statik terarah ke dalam mata bundar milik Nina yang juga sedang melihat ke arah dia tanpa kerdip.

Kekok pula wanita itu. Seakan 𝑏𝑙𝑎𝑛𝑘, lama soalan tersebut di biar sepi.

  "Er... Kau masak je lah apa-apa. Aku makan je asalkan sedap" Nina mengalihkan pandangan ke arah dinding kosong di hadapan dia sambil membetulkan cara duduk. Entah bila dia pandai segan dengan Fakri.
Seulas senyuman menghiasi lagi wajah tampan milik Fakri itu.

  "Okey, kau duduk sini diam-diam eh? Aku masak kejap je" Pamit Fakri lalu mengorak langkah ke dapur.

  Nina diam sejenak.

/////////////////////////////////////////////////////

  Sedang Nina mengagah Adam yang kelihatan masih segar itu, kedengaran pula bunyi kuali dan sudip berlaga.

  "Rancak benor bunyinya. Iye iye je reti masak tu" Tertawa Nina dengan lawak sendiri. Tak lama kemudian, bau semerbak makanan sedang dimasak pula menerobos ke ruang pernafasan. Kecur jadinya.
Nina mencapai Adam dan dibawa ke dalam pelukan.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 20 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Adam MikhaelWhere stories live. Discover now