SENJA duduk di meja kerjanya. Fikiran melayang pada perbualan dia bersama Dato’ Ahmad sebentar tadi.
“Anak saya tu memang tak berapa layan perempuan, kasar memanjang, jadi saya harap awak dapat bersabarlah dengan perangai singa dia tu.” Dato’ Ahmad berkata jujur. Dia kena bagi peringatan awal-awal, karang mati terperanjat pula Senja ni nanti kena jerkah.
“Tak berapa layan perempuan?” Senja meminta kepastian. Berkerut dahinya apabila melihat anggukan Dato’ Ahmad.
“Dia gay eh?” Duga Senja sambil sambut oleh gelak tawa lelaki di pertengahan umur itu. Walau begitu, Dato’ Ahmad masih kelihatan segak dan kemas.
“Taklah, dia normal, cuma ada few things yang buat dia macam tu. Ada je yang tak kena pada mata dia.” Balas Dato’ Ahmad dengan gelak kecilnya. Ada patut dia kata si Langit tu gay? Memang ada juga yang tercabut kepala dari badan nanti kalau budak Langit tu dapat tahu.
Senja menghela nafas perlahan. Satu lagi masalah dah bertambah. Kena pula berhadapan dengan karenah bos yang ala-ala anti-perempuan. Leceh!
Kenapa dia jadi macam ni eh? Hatinya terdetik rasa ingin tahu.
“Ehem!” Suara deheman itu membuatkan Senja spontan bangkit. Terkejut bila ada yang datang mengganggu ketika dia sedang mengelamun.
“Telefon tu yang rosak atau telinga kau yang dah lama tak ‘service’?!” soal Langit sambil berdiri bercekak pinggang di hadapan meja kerja Senja. Entah sejak bila pula lelaki ini sudah ada di depan meja kerjanya.
“Kau buatkan aku teh lepas tu hantar masuk dalam bilik aku, aku ada kerja nak bagi kau.” Langit mengisyaratkan bilik pejabatnya sebelum menghilang di sebalik pintu tanpa sempat Senja berkata apa-apa.
Dia bangkit sambil menghulur senyuman pada staf-staf lain yang sedang memandangnya tanpa berkelip sebaik dijerkah Langit tadi.
Hari pertama kerja dah kena jerkah dengan bos. Sabar sajalah, Senja oi! Langkahnya diatur ke pantri. Beberapa minit kemudian, Senja menuju ke bilik pejabat Langit berserta air yang ‘dipesan’ lelaki itu.
Sekali ketul, tiada respon.
Dua kali ketuk, juga tiada respon.
Tiga kali ketuk, masih tiada respon.
Mulut Senja sudah mula terkumat-kamit menyumpah seranah Langit. Matanya melihat pintu bilik pejabat lelaki itu, tertera jawatannya sebagai Chief Operations Officer berserta dengan namanya.
Nama dah lawa, tapi perangai nan hado! Ish cepatlah bagi respon, tangan aku dah nak tercabut dah ni dari tadi ketuk pintu. Senja menggerutu dalam hati.
YOU ARE READING
KITA & WAKTU
Romance"Tidak ada yang indah selain pertemuan langit dan senja." ALL RIGHT RESERVED COPYRIGHT 2023 ©aireenatasha Langit Baskara & Senja Ayyara