Selepas itu, dr. Sia, dan seorang jururawat yang membawa peralatan perubatan menghampiri saya. Dr. Sia menggulung lengan baju saya, sehingga aurat saya dibuka, mujur hanya ada gadis di bilik ini. Selepas itu, jururawat memberikan jarum suntik kepada dr. Sia. Selanjutnya, dr. Sia menyuntik jarum ke urat di lengan saya. Jarum yang masuk ke urat kemudian disambungkan ke kateter atau tiub nipis yang disambungkan ke urat pesakit. Pada waktu itu saya terus melihat ke sisi, untuk melihat keadaan Sadiqah. Kali terakhir saya melihatnya, terdapat pendarahan di kepalanya. Dan sekarang noda darah bersih, bahkan luka telah dibalut. Pakaian Sadiqah juga telah diganti dengan pakaian khas pesakit hospital. Selama 15 minit awal perjalanan darah, keadaan pesakit yang menerima transfusi akan terus dipantau oleh perawat untuk memastikan bahawa pesakit yang menerima transfusi tidak mengalami reaksi alergi. Sekiranya gejala reaksi alergi seperti demam atau sesak nafas berlaku, prosedur pemindahan darah akan dihentikan serta-merta. Setiap 30 minit, jururawat memeriksa suhu, nadi dan kadar nafas Sadiqah. Setelah satu jam transfusi, Sadiqah tidak menunjukkan reaksi alahan, dr. Sia mempercepat proses pemindahan darah. Transfusi darah berlangsung selama 4 jam, setelah perjalanan darah selesai, dr. Sia mengeluarkan tiub yang sebelumnya dimasukkan ke dalam urat saya. Selepas itu, dr. Sia merawat luka suntikan di tangan saya. Dr. Sia memeriksa keadaan vital Sadiqah setelah pemindahan darah, dari degupan jantung, tekanan darah, hingga suhu badan. Setelah memeriksa keadaan Sadiqah, dr. Sia keluar dari bilik. Saya berjalan menuju ke katil Sadiqah. Sadiqah masih tidak sedarkan diri.
"As'alu l-lâha-l-'azîma, rabba-l-'arshi-l-'azîmi, seorang yashfiyaka.
Saya meminta kepada Allah, Yang Maha Mulia, pemilik 'Arash the Great, bahawa Dia akan menyembuhkan anda.
"Lâ ba'sa, tahûrun dalam shâ'a l-lâhu
Tidak apa-apa, saya harap penyakit anda akan membuat dosa anda bersih, insya Allah.
Allahumma rabba an-nasi adhibi al-ba'ssa wa ishfi anta as-shafi la shifâ'a illa shifâ'uka, shifâ'an la yughadiru saqaman.
Ya Allah, Pemelihara Manusia, hilangkan bahaya (kejahatan dan penyakit), sembuhkanlah kerana hanya Engkau yang dapat menyembuhkan, tidak ada penyembuhan kecuali penyembuhan dariMu. Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit tunggal. "Doa saya untuk Sadiqah.
Jam dinding menunjukkan pukul 13.52, saya terlambat untuk solat tengah hari selama satu jam. Seorang jururawat tiba dengan dulang makanan. Jururawat itu meletakkan dulang berisi semangkuk bayam dan sup kacang, segelas susu, dan pisang di meja malam di sebelah katil saya.
"Kakak, bolehkah saya keluar dari bilik ini sekarang?" Saya bertanya kepada jururawat.
"Ya, tapi setelah kamu makan makanan ini." Balas jururawat itu.
"Itu artinya aku tidak akan keluar dari ruangan ini hingga matahari terbenam." Saya kata.
"Tidakkah kamu suka makanannya?" Tanya jururawat itu lagi.
"Tidak seperti itu, saudari. Saya berpuasa. Saya akan berbuka puasa ketika matahari terbenam. Jangan minta saya makan makanan itu sekarang kerana saya masih cukup kuat untuk meneruskan puasa." Saya berkata kemudian bangun dari katil.
"Sekarang saya ingin keluar mencari udara segar. Maaf." Saya berkata kepada jururawat, meninggalkan bilik no 404 begitu sahaja.
Di luar, saya melihat ahli keluarga saya, dan ahli keluarga Sadiqah menunggu kami dengan sabar. Malah datuk saya juga datang ke hospital.
"Adakah Sadiqah sedar?" Tanya Mak Cik Salamah.
"Transfusi darah berjalan lancar tetapi Sadiqah masih tidak sedarkan diri, makcik." Saya jawab.
"Terima kasih, Ruqayyah." Kata Mak Cik Salamah.
"Sama-sama." Saya jawab.
Makcik Salamah akan memeluk saya.
"Jangan peluk aku lagi, Bibi Salamah. Aku baru saja tidur di katil hospital yang pastinya mempunyai banyak kuman." Saya berkata sebelum Mak Cik Salamah memeluk saya.
Makcik Salamah tidak memeluk saya. Saya mendekati nenek dan datuk saya.
"Atuk, tolong bawa saya pulang. Saya mahu pulang sekarang." Pintu saya ke datuk.
"Ya, Ruqayyah. Tidak baik jika kita terus berada di sini." Kata nenek saya.
Saya, nenek, dan datuk saya berjalan pulang sementara ayah saya masih tidak berganjak dari kedudukannya.
"Salman, kamu mahu pulang atau tidak?" Tanya nenek saya, kepada ayah saya.
Ayah saya tidak menjawab apa-apa, walaupun ayah saya nampaknya tidak mendengar soalan dari nenek saya. Nampaknya kerisauannya, membuatkan ayah saya tidak memahami keadaan di sekelilingnya.
"Sudahlah nenek. Tinggalkan jika ayah mahu tinggal di sini. Kita mesti pulang segera, kerana aku mahu berehat sebentar lagi." Saya kata.
Akhirnya saya, nenek, dan datuk saya pulang ke rumah. Sementara itu ayah saya masih berada di hospital.
***
Setelah pulang dari hospital, saya segera mandi, dan mencuci pakaian saya di mesin basuh. Selepas itu, saya segera bersiap untuk solat subuh. Saya mengangkat tangan sejajar dengan telinga pada waktu takbiratul ihram. Selepas itu saya melipat tangan ke dada, dengan tangan kanan di atas kiri saya. Saya juga membaca doa iftitah, surah Al Fatihah, dan surah Al Adiyat. Di tengah-tengah pembacaan saya, saya tiba-tiba berasa pening. Selepas itu saya tunduk menggunakan sisa kekuatan saya. Penglihatan saya kabur, dan saya jatuh, dan selepas itu saya tidak ingat apa-apa lagi.
.
.
.
Semasa pertama kali saya membuka mata, saya melihat nenek dan datuk saya di kiri dan kanan saya. Dan saya berada di atas katil, walaupun kali terakhir saya berada di atas sejadah yang saya letakkan di lantai bilik saya. Walaupun saya masih menggunakan mukenaku. Saya cuba bangun, dan berdiri untuk meneruskan solat.
"Apa yang kamu lakukan Ruqayyah?" Tanya nenek.
"Saya belum berdoa siang, Nenek." Saya jawab.
"Anda minum susu ini terlebih dahulu. Kemudian anda berdoa." Kata nenek itu sambil mengambil segelas susu di meja malam, dan membawanya ke mulut saya.
"Saya berpuasa, nenek." Kataku sambil menolak gelas susu dengan tanganku.
"Apakah kamu memilih untuk membatalkan rasa puas diri atau tidak berdoa kerana kamu selalu pingsan?" Kata datuk saya.
Sebenarnya saya mahu menolak, tetapi apa yang dikatakan oleh Kakek itu benar. Akhirnya saya mengambil gelas susu dari tangan nenek saya, kemudian minum susu itu. Selepas itu, saya bangun dari katil dan menanggalkan muka. Saya bergegas ke tempat wudhu untuk berwuduk kerana wudu saya sudah terbatal. Setelah melakukan wuduk, saya kembali ke bilik saya. Nenek, dan datuk saya tidak ada di bilik saya. Saya juga membentangkan tikar sembahyang di lantai, kemudian memakai mukenaku. Kemudian saya memusingkan badan saya ke arah kiblat. Saya juga berdoa bermula dari takbiratul ihram hingga memberi salam. Setelah merapikan mukena dan tikar sembahyang saya, saya segera berbaring di atas katil tanpa bersolat, atau membaca Al-Quran setelah berdoa, kerana terasa seperti badan saya diminta untuk segera berehat. Hanya beberapa minit saya melelapkan mata, saya merasakan seseorang menggelengkan bahu saya. Saya bangun, dan memandang orang itu.
"Apa yang salah, Nenek?" Saya bertanya kepada orang yang membangunkan saya.
"Nenek membawa roti, palak paneer, dal, chana masala dan air kosong untukmu. Kamu harus memakannya agar kamu tidak menjadi lemah setelah menderma darah." Kata nenek yang memang membawa dulang makanan.
"Terima kasih, Nenek." Saya kata.
Nenek meletakkan makanan di atas meja berhampiran katil saya. Meja itu sengaja dimasukkan ke dalam bilik saya, sekiranya saya tidak dapat makan di ruang makan dan mahu makan di bilik saya sendiri. Aku merenung makanan yang dibawa nenek sebentar. Palak paneer adalah hidangan sayuran khas India yang dibuat dari bahan utama keju paneer. Keju kemudian dicampurkan dengan sos tebal yang dibuat dari campuran bayam, tomato, garam masala, bawang putih, dan pelbagai rempah lain. Hidangan ini kaya dengan nutrien dan boleh dimakan sama ada untuk sarapan, makan tengah hari, atau makan malam dengan nasi atau roti. Dal adalah hidangan rebus yang terbuat dari pelbagai kacang seperti kacang polong, kacang buncis, atau kacang hijau. Setelah dibersihkan, kacang itu direbus dengan pelbagai rempah seperti jintan, ketumbar, bawang merah, bawang putih, cili, dan halia. Setelah dimasak, kacang dihaluskan lagi sehingga mempunyai tekstur seperti pulpa. Chana masala adalah kari India utara khas yang dibuat dari kacang hijau dan biasanya dimakan sebagai makanan ringan, hidangan utama atau sarapan pagi. Buncis direbus dengan pelbagai rempah dan kemudian disajikan dengan nasi atau roti dengan yogurt tambahan atau krim masam sebagai hiasan.
Akhirnya nenek menegur saya.
"Ruqayyah, apakah kamu membawa makanan yang salah?" Tanya nenek saya.
"Tidak ada nenek. Seseorang yang baru saja menderma darah sangat disarankan untuk makan makanan yang mengandung zat besi, riboflavin atau vitamin B2, vitamin B6, dan asam folat atau vitamin B9. Zat besi adalah komponen dalam darah yang diperlukan untuk menghasilkan sel darah merah yang sihat. dan membawa oksigen ke seluruh badan. Besi terkandung dalam bayam, brokoli, kangkung, sawi, daging merah, ikan, kacang, jeruk, lemon, jambu biji, kiwi, betik, strawberi, tomato, lada, dan sebagainya. Vitamin B2 yang lain membantu tubuh mengubah karbohidrat menjadi tenaga. Setelah menderma darah, tubuh akan merasa lemah kerana banyak kehilangan tenaga semasa pendermaan darah. Oleh itu, dengan memakan makanan yang mengandungi vitamin B2, tubuh akan mendapat kembali tenaga dengan lebih cepat dan tidak merasa lemah dalam jangka masa yang lama. Riboflavin terdapat pada telur, unggas, kacang, bayam, brokoli, asparagus, dan sayur-sayuran berdaun hijau yang lain. u, seperti yogurt, juga merupakan sumber riboflavin yang baik. Vitamin B6 dapat membantu tubuh menguraikan protein, di mana protein diperlukan oleh tubuh dalam penghasilan sel darah merah baru. Beberapa sumber makanan vitamin B6 adalah ikan, daging merah, telur, bayam, kentang, pisang, kacang, dan biji. Asid folik atau vitamin B9 juga dapat membantu tubuh menghasilkan sel darah merah baru. Asid folik terdapat dalam bayam, kangkung, asparagus, sawi, kacang, dan jus oren. Jadi kesimpulannya, makanan yang dibawa oleh nenek sangat sesuai. Tetapi makanannya masih panas, jadi saya belum memakannya. "Kataku panjang lebar.
"Tetapi jangan memasak tangkai bayam kerana tangkai bayam mengandung oksalat yang dapat menghambat penyerapan zat besi, yang sebenarnya banyak terdapat pada daun bayam." Saya teruskan lagi.
"Bagaimana anda tahu semua itu?" Tanya nenek.
"Dari membaca buku, Nenek. Selain rakan kuliah saya bernama Sona adalah pakar pemakanan." Saya kata.
"Berapa banyak rakan kuliah yang anda miliki secara profesional sebagai doktor?" Tanya nenek.
"6 orang, Nenek. Rakan saya Ishita adalah doktor gigi. Rakan saya Mauli adalah pakar sakit puan. Rakan saya Nandini adalah pakar perubatan herba. Rakan saya Preeta adalah pakar perubatan fizikal dan pemulihan atau sering dipanggil ahli fisioterapi. Rakan saya. Orang yang bernama Sanchi adalah pakar pediatrik. Rakan saya Sona adalah pakar pemakanan. " Saya kata.
Saya juga mengatakan basmalah kemudian makan makanan di hadapan saya yang semakin sejuk. Nenek saya menanti saya dengan setia sehingga saya selesai makan.
Al hamdu li-l-lâhi ladhî at'amanî hâdhâ wa razaqanîhi min ghayrin hawlin minnî wa lâ quwwatin.
Segala puji bagi Allah yang memberi saya ini dan yang memberi rezeki kepada saya tanpa kekuatan dan kekuatan saya. "Saya berdoa setelah makan.
"Sekarang kamu bisa tidur Ruqayyah." Kata nenek saya sambil merapikan peralatan makan saya.
"Saya akan tidur setelah solat Asar, Nenek. Kerana tidak lama lagi waktu untuk solat Asar, terutama tidur setelah makan tidak baik untuk kesihatan sistem pencernaan atas seperti perut." Saya kata.
.
.
.
Waktu untuk solat malam telah berlalu setengah jam yang lalu, jam menunjukkan pukul 20.30, tetapi ayah saya masih belum pulang dari hospital. Saya kini berada di ruang tamu menemani nenek saya, yang dengan sabar menanti kepulangan ayah saya. Hanya ada saya, dan nenek di rumah kerana nenek meminta datuk menjemput ayah saya di hospital
"Ruqayyah, bagaimana kemalangan itu terjadi?" Tanya nenek saya.
"Pagi ini, setelah saya keluar dari teksi yang membawa saya ke kampus, saya segera berjalan menuju ke kampus. Sadiqah terus mengikut saya. Saya tahu tetapi saya tidak mengendahkannya dan saya terus berjalan. Akhirnya, saya berhenti berjalan kerana jalan yang akan saya lalui masih sibuk dengan kenderaan. Sadiqah Kemudian dia berjaya mengejar saya. Dia berdiri di sebelah saya dan menyambut saya, saya menjawab. Kemudian Sadiqah berkata jika dia mempunyai bukti bahawa ibunya tidak bersalah. Dia mahu saya mendengarkan penjelasannya. Dia juga mengingatkan saya tentang janji saya untuk membantunya mendamaikan dua keluarga kami. Kerana saya merasa tidak kuat untuk mendengar penjelasan Sadiqah, saya memutuskan untuk meninggalkan tempat itu secepat mungkin. Akhirnya saya melintasi jalan di hadapan saya tetapi melihat sekeliling. Sedan hampir memukul saya tetapi Sadiqah menyelamatkan saya, dan dialah yang celaka. Saya minta maaf kerana saya tidak mendengarkannya lebih awal. Saya tidak mengabaikannya meminta maaf kepada Sadiqah, dan ibunya, dan saya akan melupakan semua masalah antara keluarga kami, dan masalah mereka. " Saya menjawab dengan jujur.
"Ruqayyah, kamu tertipu dengan permainan Sadiqah. Sadiqah hanya mencari jalan untuk mendapatkan simpati dari keluarga kami. Dia melakukan itu agar dia dapat memasuki keluarga kami. Lihatlah, hari ini kerana dia sakit kerana dia menolongmu, ayahmu sanggup menunggunya sepanjang hari. lupakan keluarga anda sendiri, dan bahkan anda berniat untuk melupakan penderitaan yang dialami oleh Jannat, ibu anda kerana perbuatan keluarga mereka.Salah seorang wanita di keluarga mereka pernah mengusik ayah anda di hadapan ibu anda sendiri, bahkan wanita itu juga yang bertanggungjawab atas kematian ibu anda, kini hanya kerana gadis itu bermain dengan menolong anda, adakah anda berniat untuk memaafkan semua kesalahan mereka? Selagi anda mengetahui Ruqayyah, seluruh keluarga mereka adalah pelakon yang hebat, untuk mencapai tujuan mereka, mereka dapat membuktikan jika mereka betul dengan bukti yang mereka reka. mempunyai sedikit rasa simpati kepada keluarga mereka, atau anda akan menderita Saya seperti ibu anda ketika Sadiqah cuba merampas suami anda nanti. Sadiqah menjadi seperti itu kerana mendapat pendidikan keturunan dari nenek dan ibunya. Seluruh keluarga tidak ada rasa malu. Bahkan anda juga tahu bahawa Salamah membesarkan anaknya tanpa ayah, "kata nenek itu.
"Saya tidak pernah tahu apa kesalahan dan kejahatan yang dilakukan oleh Bibi Salamah pada masa lalu. Saya hanya tahu masa lalu dari kisah nenek saya. Tetapi saya tahu kebaikan yang dilakukan oleh Bibi Salamah pada masa sekarang. Walaupun Nenek selalu menghina mereka, menghina mereka, mereka tetap diam bahkan mereka menyelamatkan nyawa datuk dan nenek mereka dua kali. Tetapi apa yang pernah kamu lakukan untuk mereka? Bahkan untuk meminta maaf atau terima kasih, kamu tidak pernah melakukannya. Keluarga mereka yang terluka, tetapi selalu keluarga. mereka yang meminta maaf. Bukankah itu alasan yang kuat untuk saya memaafkan Bibi Salamah? Dan saya juga harus meminta maaf kerana saya salah menilai dia. Kerana sebelum ini saya meletakkan apa yang saya dengar lebih banyak daripada apa yang saya lihat. Tetapi tidak lagi. Tahukah anda bahawa seorang pelakon tidak mahu mempertaruhkan nyawanya hanya untuk bermain saya ta. Sementara itu, untuk menyelamatkan saya, Sadiqah telah membahayakan nyawanya sendiri. Maka adakah layak disebut sebagai sandiwara? Semua tuduhan yang diberikan nenek kepada keluarga mereka telah jatuh kerana alasan ini. Dan nenek, adakah anda tidak malu untuk mengatakan perkara buruk mengenai daging dan darah anda sendiri? Bahkan bergosip tentang keburukan orang lain sama seperti memakan bangkai saudara yang mati, maka bagaimana jika apa yang diceritakan adalah tuduhan pembohongan, itu akan menjadi lebih menjijikkan. Berhenti menyebut Sadiqah, anak tanpa ayah kerana dia masih mempunyai ayah. Malah ayahnya sangat rapat dengan kami. Berhenti mengatakan perkara buruk tentang keluarga mereka kerana Sadiqah sebenarnya cucu anda juga, anak ayah saya, dan dia juga abang saya. Saya tidak suka ada orang yang mengatakan buruk tentang saudara saya. "Saya berkata sambil menangis kerana saya harus melihat perpecahan keluarga saya di depan mata saya sendiri.
"Apa yang kamu katakan Ruqayyah? Untuk membuktikan dirimu benar, kamu seharusnya tidak membohongi." Kata nenek.
"Saya tidak mengatakan kebohongan nenek. Saya pernah mendengar ayah saya memanggil Sadiqah sebagai anak perempuannya. Sekiranya anda tidak mempercayai anda, anda boleh bertanya kepada ayah anda sendiri." Saya kata.
Kami dapat mendengar bunyi kereta yang berhenti di dekat rumah kami. Kemudian terdengar suara langkah kaki, sepertinya ayah saya sudah pulang. Nenek saya cepat-cepat membuka pintu, saya mengikuti nenek saya. Saya melihat bahawa pintu untuk nenek Sumayyah terbuka, itu bermaksud bahawa Sadiqah telah dibenarkan pulang dari hospital. Kelihatan ayah saya juga membawa keluarga keluarga Sadiqah. Seluruh keluarga Sadiqah telah memasuki rumah mereka, hanya ayah saya yang masih berada di luar.Tetapi bukannya memasuki rumah kami, ayah saya akan melangkah masuk ke rumah keluarga Sadiqah. Saya dapat memahami apa yang ayah saya lakukan, kerana setelah bertahun-tahun ayah saya dapat menumpukan perhatiannya kepada anaknya. Tetapi tidak untuk nenek saya, tentu saja itu membuatkan nenek saya marah.
"Salman, jika kamu lupa ingatanmu sekarang, maka aku akan memberitahu kamu bahawa rumahmu tidak ada di sini." Kata nenek saya dengan kelantangan lebih kuat dari biasa.
"Ibu, saya mahu bercakap terlebih dahulu." Kata ayah saya di pintu nenek Sumayyah.
"Sekiranya anda memasuki rumah, itu akan menjadi sangat buruk." Kata nenek saya sambil ayah menghayunkan kaki kanannya untuk memasuki rumah nenek Sumayyah.
Akhirnya ayah saya menoleh dan memasuki rumah kami.
"Ibu, saya hanya ingin mengetahui keadaan Sadiqah." Kata ayah saya.
"Diam. Ruqayyah, masuk ke kamarmu." Kata nenek yang sepertinya tidak mahu saya mendengar ceramah nenek dan ayah.
"Tidak ada Ruqayyah yang akan tinggal di sini." Kata ayah saya yang sepertinya mahu saya mendengar ceramah ayah dan nenek.
"Kenapa, kenapa kamu sangat marah?" Ayah bertanya kepada nenek.
"Anda memberi saya alasan untuk marah, Salman. Mengapa anda begitu prihatin dengan Sadiqah sehingga anda ingin menderma darah anda untuk Sadiqah?" Tanya nenek kepada ayah saya.
"Ibu, dengarkan aku dulu." Kata ayah saya.
"Kerana itu, anakmu mempunyai keberanian untuk mengatakan di hadapanku bahawa Sadiqah adalah ..." Kata nenek itu sambil menunjuk ke arahku.
"Dia adalah anak perempuan ayah." Saya kata.
Ayah saya terkejut kerana saya sudah mengetahui rahsianya.
"Ceritakan hal yang sebenarnya kepada ayahku sehingga nenekku akan berhenti mengatakan perkara buruk tentang abangku." Saya teruskan.
"Sadiqah bukan anak perempuanmu." Kata nenek saya.
"Dia memang anak perempuan saya, ibu." Kata ayah saya. Dan ibu tidak akan dapat mengubah hubungan ini. "Kata ayah saya.
Datuk saya tiba-tiba pulang dari hospital.
"Saya mempunyai dua anak perempuan, Sadiqah dan Ruqayyah.
"Salman ..." kata datuk saya dengan suara yang melambung tinggi.
"Adakah ini bagaimana anda bercakap dengan ibu anda?" Tanya datuk saya yang cuba campur tangan ayah dan nenek.
"Saya hanya ingin mengatakan yang sebenarnya, ayah, apakah itu salah?" Tanya ayah saya kembali.
Perbualan antara ayah dan nenek mula panas. Sebelum ini saya tahu ayah saya adalah orang yang sangat taat kepada ibu bapanya, tetapi sekarang saya nampaknya telah menemui pihak ayah yang lain.
"Ruqayyah, persamaan jenis darah dan kumpulan darah Sadiqah bukan kebetulan semata-mata tetapi kerana kamu bersaudara." Kata ayah saya.
"Ayah dan ibu Sadiqah adalah bekas suami dan isteri. Ibu dan ayah saya tidak pernah dapat menerima ibu Sadiqah sebagai menantu mereka kerana perbezaan status sosial. Tetapi saya selalu berusaha menjadikan ibunya Sadiqah sebagai isteri saya. Sehingga suatu hari, terungkap bahawa datuk saudara Saudara Saud dipukul oleh ayahnya, ibunya Sadiqah. Ia adalah kemalangan yang mengorbankan Kakek Saud. Ibu dan ayah saya memaksa ibunya Sadiqah untuk menandatangani surat cerai. "Ibu saya meminta ibu anda meninggalkan rumah mereka sebaik sahaja ibunya Sadiqah menamatkan tempoh idahnya. Tetapi ibu Sadiqah tidak menyedari bahawa dia hamil pada masa itu. Dia hanya menyedarinya ketika dia meninggalkan rumah suaminya. Ibunya Sadiqah kembali ke rumahku untuk menyelesaikan tempoh idahnya di rumahku tetapi kami telah berpindah rumah. Dari jiran-jiran di sekitarnya, ibu Sadiqah tahu bahawa aku telah berkahwin semula dengan seorang wanita bernama Jannat. Sadiqah kembali ke rumah ibunya tu adalah masa yang paling sukar bagi ibunya Sadiqah. Semua orang berpendapat bahawa ibu Sadiqah berpisah dengan suaminya kerana yang lain, padahal sebenarnya ibu Sadiqah berpisah dengan suaminya kerana mementingkan diri ayah mertuanya. Ibu Sadiqah melahirkan bayi, iaitu anda. Anda dilahirkan pada hari yang sama isteri saya Jannat kehilangan bayi dalam kandungannya. Malah ibunya Sadiqah, dan Jannat dirawat di hospital yang sama. Jannat mengalami kemurungan yang mendalam kerana kehilangan bayinya, dan dia bahkan berusaha untuk mengakhiri hidupnya sendiri. Ibu saya menyuruh saya membawa anda dari taman asuhan kanak-kanak, dan memberitahu Jannat jika anda anak perempuannya. Saya juga melakukannya. Selama 19 tahun ibunya Sadiqah sedih kerana menyangka anaknya hilang. 2 bulan setelah ibunya Sadiqah melahirkan anda, dia mengahwini Ja'far bin Harun. Perkahwinan itu hanya berlangsung selama 5 tahun. Setelah ibunya Sadiqah bercerai dengan suaminya yang kedua, neneknya Sadiqah, ibunya Sadiqah, dan Sadiqah sendiri berpindah ke rumah. Saya dan ibu tidak menyangka bahawa kami akan berjiran dengan keluarga ibu Sadiqah. Ibu Sadiqah bermaksud berjumpa dengan saya untuk memberitahu saya sesuatu. Semasa ibu Sadiqah hanya menyambut saya dan mengajak saya ke teras, isteri saya Jannat mendengarnya. Daripada cemburu, isteriku Jannat merasa bersalah terhadap ibunya Sadiqah kerana dia merasa bahawa dia adalah penghalang antara aku dan ibunya Sadiqah. Selepas itu Jannat masuk ke rumah kami dan melihat ibu saya begitu marah dengan ibunya Sadiqah. Jannat, cuba menghentikan ibu saya tetapi isteri saya Jannat jatuh dari tangga kerana dia didorong oleh ibu saya sendiri. Ibu saya memutarbelitkan kenyataan dan membuat ibunya Sadiqah ditangkap atas tuduhan mendorong Jannat menuruni tangga sehingga dia meninggal. Ibu Sadiqah bebas setelah saya menolak permintaan ibu saya. Sejak itu keluarga dan keluarga kami selalu berselisih. Dua hari yang lalu adalah kali kedua saya bercakap dengan ibu Sadiqah sejak perceraian kami. Dari perbualan itu saya tahu bahawa Sadiqah adalah saudara kembar anda. Ternyata Sadiqah bukan anak perempuan Ja'far. Itulah kenyataannya. "Kata ayah saya.
"Keheningan saya menimbulkan masalah bagi anak perempuan saya, dan juga cinta saya. Mereka mesti dihina, mereka harus menanggung kesakitan ini selama bertahun-tahun." Sambung ayah saya.
"Ruqayyah masuk ke kamarmu." Kata nenek saya.
"Jangan pergi Ruqayyah, tinggal di sini." Kata ayah saya.
Ayah menghampiri saya, dan berada di hadapan saya.
"Anak, tolong beri saya peluang atau seumur hidup saya, saya tidak akan dapat menatap mata anda. Apabila anda bercakap, anda berhak memberitahu anak perempuan anda tentang kesedihannya. Maafkan ayah, anak, kerana menyembunyikan semua kebenaran ini.
"Sebelumnya nenek saya memberitahu saya bahawa ibu Jannat mati kerana didorong oleh Bibi Salamah. Kerana itu saya tidak menyukai Bibi Salamah, dan Sadiqah. Tetapi ternyata itu hanya tuduhan pembohongan." Saya kata.
"Kenapa kamu berbohong, berbohong tidak akan ada gunanya. Akui saja kebenarannya. Untuk membuktikan bahawa kamu benar, kamu tidak boleh menuduh orang lain dengan pembohongan. Sekiranya Salamah mahu, dia boleh menuntut dia kerana kamu terus menuduh seluruh keluarganya berbohong. Dia boleh membawa saya ke pengadilan untuk Sadiqah. Tetapi dia tidak, ibu. Dia menahan penderitaannya tetapi tidak berbicara menentang kami. " Kata ayah kepada nenek saya.
"Maafkan Bapa Ruqayyah. Aku mengerti perasaanmu. Walaupun kebenaran itu pahit, itu tetap benar." Kata ayahku sambil mengesat air mataku.
Saya berlari keluar dari rumah tanpa mempedulikan sekiranya kaki saya memijak kaca pecah yang berselerak di lantai rumah. Saya berjalan sehingga saya tiba di hadapan rumah Nenek Sumayyah. Semasa saya mengangkat tangan untuk mengetuk pintu, saya teringat bahawa mereka sedang berehat sekarang. Saya juga tidak menggalakkan saya. Saya masih berdiri di depan pintu untuk sementara waktu, hingga akhirnya saya berpusing dan berjalan menuju ke tempat saya tinggal. Ketika saya berada di tengah jalan, saya mendengar pintu rumah Nenek Sumayyah dibuka. Saya menoleh, dan saya melihat Sadiqah, dan ibu saya Bibi Salamah keluar dari rumah mereka. Sadiqah berjalan ke arah saya kemudian memeluk saya dan saya memeluknya ke belakang. Ketika itu air mataku jatuh.
"Aku sudah tahu semuanya Sadiqah. Maafkan saudaramu yang tidak pernah mempercayai kamu." Saya berbisik di telinga Sadiqah.
"Saya gembira anda mengetahuinya, tetapi jangan meminta maaf kepada saya. Tetapi berjanji kepada saya bahawa persaudaraan antara kita tidak akan dipisahkan oleh apa pun." Bisik Sadiqah di telingaku.
"Saya berjanji. Persaudaraan antara kita adalah sesuatu yang abadi bukan hanya diikat oleh darah tetapi juga diikat oleh iman." Saya berbisik di telinga Sadiqah.
Saya, dan Sadiqah melepaskan pelukan satu sama lain secara serentak, tidak ada yang mendahului. Selepas itu kami saling mengesat air mata. Selepas itu saya berjalan menghampiri ibu saya. Saya memeluknya untuk waktu yang lama, bagaimana mungkin selama 19 tahun dalam hidup saya bahawa ini adalah kali kedua saya merasakan pelukan ibu saya. Saya mahu kekal dalam kedudukan ini.
YOU ARE READING
Satu Sama Lain Cinta Kerana Allah : Bersatu dalam Melodi Perhubungan
General FictionSeseorang yang beriman kepada Allah SWT akan melakukan semua perbuatannya kerana Allah. Seseorang yang beriman akan menyukai sesuatu kerana Allah dan tidak menyukai sesuatu kerana Allah. Menyukai dan tidak menyukai sesuatu adalah emosi yang dimiliki...