Kolkata, 4 Ramadan 1445 H
Sadiqah (19) POV
Hari ini saya bangun lebih awal dari biasa. Hari ini saya mesti bangun di hadapan ibu dan nenek. Biasanya saya bangun pada pukul 4 pagi untuk menolong ibu, dan nenek menyiapkan menu sahur. Dan hari ini saya merancang untuk menyediakan menu sahur saya sendiri. Saya tidak mengantuk walaupun semalam saya tidur lewat dari biasa. Menu sahur hari ini adalah roti dan kacang sayur. Saya menyediakan ini kerana ini adalah makanan kegemaran Nenek. Tidak peduli betapa marahnya nenek saya, dia akan selalu dipujuk oleh roti dan sayur kacang. Selain itu, ini adalah bentuk permintaan maaf kepada nenek saya atas kejadian malam tadi. Saya berhasrat untuk menyediakan menu sahur khas untuk nenek dan ibu. Ketika sayur kacang yang saya masak masih di atas dapur, sementara saya selesai membuat roti, ketika itulah ibu dan nenek tiba-tiba berjalan ke dapur.
"Apa yang kamu lakukan Sadiqah?" Tanya nenek kepada saya.
"Saya sedang memasak." Saya jawab.
"Apa yang anda memasak ?" Tanya nenek lagi.
"Bukan apa-apa Nenek. Hanya menu sederhana." Saya jawab.
"Baunya seperti ---" kata nenek itu memotong.
"Saya sedang memasak roti, dan sayur kacang kegemaran Nenek." Saya kata.
Apa lagi yang perlu dilakukan? Lebih baik katakan begitu.
"Kenapa kamu membuatnya?" Tanya nenek kepada saya.
"Kerana nenek suka makanan ini. Nenek akan segera cair ketika menghidangkan makanan ini. Aku sudah membuat moodmu lebih buruk semalam, jadi aku berfikir untuk menyiapkan makanan ini sebagai bentuk permintaan maafku. Nenek mohon maaf." Saya jawab.
"Kamu tidak perlu melakukan itu. Nenek tidak marah padamu. Tadi malam kamu hanya menasihati Nenek, kamu seharusnya tidak dihukum kerana itu tetapi dipuji. Sebagai nenek, aku seharusnya lebih dewasa tetapi aku tidak dapat memberikan contoh yang baik untukmu. Terima kasih Sadiqah." telah menjadi cucu saya yang bangga. " Kata nenek.
"Benarkah kamu tidak marah padaku?" Saya bertanya, teruja.
"Berapa kali anda perlu menjelaskannya kepada anda?" Tanya nenek itu kembali.
"Kalau begitu, mari kita rasakan roti yang saya buat. Ibu juga, rasakan roti yang saya buat." Saya berkata ketika saya memotong roti dan bersiap untuk memberikannya kepada ibu dan nenek saya, tetapi saya menarik tangan saya sebelum mereka memakannya, kerana saya teringat sesuatu.
"Tunggu sebentar, baca apa sebelum makan?" saya kata
"Bismillahirrahmanirrahim" kata ibu dan nenek.
Selepas itu saya segera memberi makan ibu dan nenek saya. Ibu, dan nenek kelihatan sangat gembira sekarang. Kadang-kadang kebahagiaan terdapat dalam perkara-perkara sederhana. Saya berjanji akan membahagiakan keluarga saya walau apa pun.
"Sangat enak, Sadiqah." Puji ibu.
"Terima kasih ibu." Saya kata.
"Apa sahaja yang anda buat itu enak, Sadiqah." Kata nenek.
"Ibu, dan nenek adalah yang terbaik dalam memuji. Ibu, nenek, kerana anda telah memuji saya, anda mesti mendoakan berkat untuk saya." Saya kata.
"Semoga Allah memberkati setiap hidangan yang anda buat dan setiap orang yang memakannya." Kata ibu dan nenek serentak.
"Terima kasih ibu, nenek. Saya pernah mendengar bahawa doa di waktu sahur tidak pernah ditolak." Saya kata.
"Tetapi nenek sedih." Kata nenek.
YOU ARE READING
Satu Sama Lain Cinta Kerana Allah : Bersatu dalam Melodi Perhubungan
General FictionSeseorang yang beriman kepada Allah SWT akan melakukan semua perbuatannya kerana Allah. Seseorang yang beriman akan menyukai sesuatu kerana Allah dan tidak menyukai sesuatu kerana Allah. Menyukai dan tidak menyukai sesuatu adalah emosi yang dimiliki...