Kebenaran Terungkap - 6 Ramadhan 1445 H (part 1)

1 1 0
                                    

Kolkata, 6 Ramadan 1445 Hijrah


Sadiqah (19) POV


Hari ini saya bangun pada pukul 4 pagi. Seperti biasa, saya, ibu dan nenek akan bertemu di dapur untuk memasak makanan untuk sahur. Kerana tangan saya cedera semalam, ibu tidak membiarkan saya berbuat banyak, ibu hanya meminta saya merapikan meja makan. Ibu dan nenek memasak lebih banyak daripada biasa. Menu hari ini merangkumi nasi, sayur bindi, lentil, okra, sambar, dal bati, dan ayam goreng. Saya menolong ibu dan nenek saya menyusun makanan di meja makan. Bau makanan ini membasahi hidung saya, membangkitkan selera makan saya. Tiba-tiba saya memikirkan Geet.


"Ibu, nenek boleh saya bawa makanan untuk rakan saya?" Saya bertanya kepada ibu dan nenek saya.


"Tentu saja kamu bisa. Tapi, nak, biasanya kau tidak melakukan ini. Ada apa hari ini?" Tanya ibu saya.


"Sejak lusa aku, Ruqayyah, dan Geet membuat agenda belajar bersama setiap waktu rehat. Pada waktu itu Geet tidak dapat fokus belajar, ternyata dia tidak menjaga dietnya. Aku akan memastikan dia makan di hadapanku." Kata Sadiqah.


"Tapi, nak, dia mesti canggung makan di hadapan orang yang berpuasa." Kata ibu saya.


"Tenanglah ibu. Aku akan melakukan sesuatu agar dia tidak merasa canggung." Saya kata.


"Di sini anda boleh meletakkannya di sini." Kata ibu sambil memberi saya bakul tiga lapis makanan.


"Terima kasih ibu." Saya kata.


Saya menyusun makanan di dalam bakul makanan. Saya meletakkan nasi, sayur bindi, lentil, okra, dan ayam goreng ke dalam bakul.


"Sadiqah, mengapa kamu memasukkan ayam goreng ke dalamnya?" Kata ibu saya.


"Tenanglah ibu, Geet berasal dari suku Punjabi. Dia juga makan daging seperti kita. Saya akan meletakkan nasi di atas, sayur-sayuran di tengah, dan ayam goreng di bahagian bawah sehingga rakan-rakan saya yang lain tidak melihatnya. Rakan saya Ishita berasal dari suku Tamil. " Saya kata.


Akhirnya saya menyedari bahawa nenek saya hanya diam mendengar kata-kata saya.


"Maafkan saya nenek. Saya sudah bercakap dengan Ruqayyah. Adakah anda marah dengan saya?" Saya berkata jujur.


"Nenek tidak marah padamu Sadiqah. Kamu berhak berteman dengan Ruqayyah, bukankah dia saudaramu seagama? Nenek seharusnya tidak membuat peraturan yang melarang kamu berteman dengan Ruqayyah. Nenek telah membebaskanmu dari peraturan nenek yang tidak masuk akal." Kata nenek.


Saya teresak-esak mendengar apa yang dikatakan oleh nenek saya. Buat pertama kalinya saya berpeluang berkawan dengan Ruqayyah. Akhirnya penantian saya mempunyai buah yang manis.


"Kenapa kamu menangis Sadiqah?" Kata nenek sambil mengesat air mataku.


"Terima kasih, Nenek." Saya berkata sambil memeluk nenek.


"Maafkan nenek, Sadiqah." Kata nenek.


"Aku telah mengampuni nenek kerana Allah." Saya kata.


"Sadiqah, kamu sudah selesai menyediakan makanan untuk temanmu, kan? Sekarang kita dapat memulai sahur bersama." Ibu berkata.


"Bismillahir rahmanir Rahim." Doa saya, ibu dan nenek sebelum makan.


Kami juga menikmati makanan yang diberkati ini bersama-sama. Kami selesai sahur ketika mendengar azan subuh.


"Al hamdu li-l-lâhi ladhî at'amanî hâdhâ wa razaqanîhi min ghayrin hawlin minnî wa lâ quwwatin.

Satu Sama Lain Cinta Kerana Allah : Bersatu dalam Melodi PerhubunganWhere stories live. Discover now