Kolkata, 3 Ramadan 1445 Hijrah
Pakizah (60) POV
Saya mungkin sudah tua di dunia, tetapi saya masih ingat bahawa ini adalah hari terakhir pertandingan yang disertai oleh Ruqayyah, satu-satunya cucu saya. Ruqayyah adalah penyejuk bagi mata dan hati saya, sudah tentu saya akan menyertai pertandingan untuk memberi semangat kepada Ruqayyah. Saya tidak akan meninggalkannya sendiri dalam setiap perjuangan. Saya melangkah kaki ke kawasan bangunan dengan yakin. Saya lupa semua kekok yang menjadi sebahagian dari hidup saya. Saya mula menyisir setiap tempat di bangunan itu untuk keberadaan Ruqayyah. Saya sebenarnya tidak menyangka bangunannya selebar ini. Semoga perjalanan ini tidak memakan banyak tenaga saya yang telah dimakan pada zaman ini. Namun, saya harus bertemu Ruqayyah sekaligus. Saya mempercepat langkah menuju dewan bangunan, kerana kemungkinan besar Ruqayyah ada di sana. Saya menyisir setiap kawasan dewan, dari panggung hingga barisan tempat duduk penonton, tetapi saya masih tidak dapat menemui Ruqayyah. Pandangan saya berhenti pada orang yang berjalan seperti besi yang pecah di antara barisan tempat duduk penonton. Dia adalah Sumayyah. Betapa malangnya saya berjumpa dengannya di sini. Saya sedar dari lamunan saya, ketika tuan rumah mengumumkan bahawa sudah tiba masanya Ruqayyah naik ke atas pentas. Saya kembali ke matlamat sebelumnya, mencari Ruqayyah.
Ruqayyah (20) POV
Saya duduk di sini, di lantai musala di mana terasa sangat sejuk di kaki saya walaupun saya sudah memakai stoking saya. Tetapi itu sama sekali tidak mengganggu saya, saya harus terus membaca qiraah al-Quran yang saya ucapkan. Saya cuba terus fokus membaca walaupun saya mendengar suara anak-anak kecil yang belajar membaca Al-Quran di sebelah saya. Saya cuba melafalkan suara saya dengan lembut agar tidak mengganggu anak-anak. Anak-anak belajar membaca Al-Quran dengan Sadiqah, dia adalah jiran saya yang juga peserta dalam pertandingan tahfiz Al-Quran yang diadakan, sama seperti saya. Mungkin Sadiqah lebih mudah menghafal Al-Quran dengan mengajar anak-anak ini, tetapi tidak dengan saya, saya memerlukan suasana yang tenang untuk melakukannya. Bercerita tentang Sadiqah tidak berkesudahan, ia memakan banyak masa saya yang berharga. Saya lebih fokus pada penghafalan saya.
wal-qowaa'idu minan-nisaaa?illaatii laa yarjuuna nikaahan fa laisa 'alaihinna junaahun ay yadho'na siyaabahunna ghoiro mutabarrijaatim biziinah, wa ay yasta'fifna khoirul lahunn, wallohu samii'un' aliim
"Dan wanita tua yang telah berhenti (dari haid dan hamil) yang tidak ingin menikah (lagi), maka tidak ada dosa untuk menanggalkan pakaian (luar) mereka dengan tidak (bermaksud) untuk mendedahkan perhiasan; tetapi menjaga kehormatan lebih baik bagi mereka. Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui. "
(Surah An-Nur 24: Ayat 60)
laisa 'alal-a'maa harojuw wa laa' alal-a'roji harojuw wa laa 'alal-mariidhi harojuw wa laa' alaaa anfusikum an ta'kuluu mim buyuutikum au buyuuti aabaaa ?ikum au buyuuti ummahaatik buyuuti au buyuuti ikhwaanikow buyuuti a'maamikum au buyuuti 'ammaatikum au buyuuti akhwaalikum au buyuuti khoolaatikum au maa malaktum mafaatihahuuu au shodiiqikum, laisa' alaikum junaahun an ta'kuluu jamii'an au asytaataa, fa izaa dakholtum buyuokutan faiyimu minuibu 'alaifim , kazaalika yubayyinullohu lakumul-aayaati la'allakum ta'qiluun
"Tidak ada halangan bagi orang buta, tidak (atau) untuk orang lumpuh, tidak (atau) untuk orang sakit, dan tidak (atau) untuk diri sendiri, makan (bersama mereka) di rumah anda atau di rumah ayahmu, di rumah ibu-ibu kamu, di rumah saudara-saudaramu, di rumah saudara-saudaramu, di rumah saudara-saudaramu ayahmu, di rumah saudara-saudaramu ayahmu, di rumah saudara-saudaramu yang lelaki, di rumah saudara perempuan ibu anda, (di rumah) di mana anda mempunyai kunci atau (di) rakan anda. Tidak ada halangan untuk anda makan bersama mereka atau secara individu. Semasa anda memasuki rumah- rumah hendaklah kamu memberi salam (kepada penghuninya, yang bermaksud memberi salam) kepada diri sendiri, dengan salam yang penuh dengan keberkatan dan kebaikan dari sisi Allah. Demikianlah Allah menerangkan (ayat-ayatNya) untuk kamu, agar kamu mengerti. "
YOU ARE READING
Satu Sama Lain Cinta Kerana Allah : Bersatu dalam Melodi Perhubungan
General FictionSeseorang yang beriman kepada Allah SWT akan melakukan semua perbuatannya kerana Allah. Seseorang yang beriman akan menyukai sesuatu kerana Allah dan tidak menyukai sesuatu kerana Allah. Menyukai dan tidak menyukai sesuatu adalah emosi yang dimiliki...