BAB 3

197 26 12
                                    

"Jadi Puan Iris, puan yakin puan tak nak jalani rawatan kemoterapi?" Tanya Doktor Fath serius. Matanya memandang wajah pucat Iris yang duduk bertentangan dengannya.

"Saya yakin doktor."

"Puan, puan fikirlah masak-masak. Puan tak kesian ke dekat suami dan ibu bapak puan?" Kata Doktor Fath cuba memujuk. Entah mengapa, melihat wajah wanita di depannya mendatangkan satu perasaan asing dalam dirinya.

Iris terdiam medengar kata-kata yang diungkapkan oleh Doktor Fath. Suami? Heh, aku rasa Ezra tak kisah pun pasal aku. Mak dan ayah, aku dah lama tak jumpa mereka. Adakah mereka masih ingat yang mereka ada anak yang bernama Iris Wardina? Adakah mereka masih marah terhadap aku? Adakah mereka masih menganggap aku anak mereka setelah aku memalukan mereka dengan perbuatan jahilku? Bisik hati Iris.

"Bagi saya masa. Saya akan fikirkan." Ujar Iris memberi kata putus yang tidak jelas. Sebenarnya hatinya masih berbelah bahagi.

"Baiklah Puan Iris. Kalau macam tu, Puan boleh call saya ataupun datang semula pada hari Rabu ni kalau puan setuju untuk menjalankan rawatan." Tutur Doktor Fath lembut. Tanpa sedar, dia menarik nafas kelegaan walaupun Iris belum menyatakan persetujuan untuk menjalani rawatan.

"Puan boleh ambik ubat dekat kaunter di luar. Kalau ada apa-apa berlaku, puan perlu segera ke hospital." Sambung Fath lagi.

"Baik doktor. Terima kasih." Iris melangkah keluar dari bilik tersebut.

Doktor Fath memerhati kelibat Iris yang melangkah menuju ke pintu. Keluhan dilepaskan setelah kelibat Iris hilang dari padangan. Matanya kembali memandang rekod kesihatan Iris yang berada di tangannya. Status Iris yang bertanda sudah berkahwin dipandang lama. Entah mengapa, hatinya tidak selesa memandang perkataan tersebut. Sekali lagi keluhan dilepaskan.

Pebenda kau ni Fath? Tanya Doktor Fath pada diri sendiri.

***

Iris menekan paskod pintu apartmentnya. Setelah mendengar bunyi lock terbuka, daun pintu dipulas kemudian ditolak. Suasana rumahnya terang benderang.

Ezra balik ke? Soal Iris dalam hati. Kasut di kaki ditanggalkan dan disusun di rak kasut yang tersedia. Kakinya melangkah menuju ke dapur. Beg plastik barang dapur diletakkan di atas meja.

Ubat yang diberikan oleh doktor tadi dikeluarkan lalu disusun di kabinet tempat kebiasaan dia meletak ubat.

"Sayang baru balik? Ubat apa tu?" Tanya satu suara.

Pergerakan Iris terhenti. Segera dia menoleh ke belakang, ke arah datangnya suara yang menegurnya. Pandangannya disapa oleh susuk tubuh Ezra yang tidak berbaju dan hanya memakai seluar pendek, yang mempamerkan perutnya yang ber six pack itu.

"Abang.. Ni u..ubat vitamin." Jawab Iris agak tergagap-gagap. Entah mengapa, dirinya tidak ingin suaminya tahu prihal penyakitnya.

"Awak dari mana? Lambat balik." Tanya Ezra lagi.

"Saya dari supermarket. Beli barang dapur lepastu terjumpa kawan pulak. Kitorang borak lah kejap." Tipu Iris.

"Abang tak stay back ke malam ni?" Giliran Iris pula bertanya kepada Ezra.

"Tak. Iris macam tak suka je abang ada dekat rumah." Terselit nada kecik hati dalam pertuturan Ezra. Mukanya diriakkan sedih.

"Mana ada macam tu. Iris lagi suka kalau abang ada. Iris rindu abang." Pujuk Iris seraya memeluk badan gagah Ezra.

"Eleh, ye ye je tu." Sakat Ezra.

OG | IRIS WARDINA : HER FIRST LOVEWhere stories live. Discover now