🦊Rules & Genre🦊

318 39 22
                                    

Di bawah adalah rules yang wajib dipatuhi agar pendaftaran anda tidak ditolak serta-merta.

✔️Wajib follow akaun Kuzck_   bagi memudahkan segala kerja.

✔️Letakkan tag #theanimeaward2021 di buku penyertaan anda.

✔️Karya hendaklah mempunyai 10 bab (tidak termasuk cast, sinopsis, watak, prolog dan sebagainya). Jika karya anda tidak mematuhi syarat ini, penyertaan anda terus ditolak. (jika masih belum cukup 10 bab, wajib disiapkan sebelum tarikh penilaian)

✔️Karya anda mestilah secara individu dan bukan kolaborasi bersama author lain.

✔️Tidak mengandungi unsur 18+ di dalam karya. Scene berciuman masih dibenarkan tetapi jangan detail. Penggunaan kata-kata kesat seperti bxdxh, bxngxng, bengxng, sengxl, celxkx, dxmn masih boleh diterima. Selain daripada itu dilarang. Jika karya anda melanggar syarat ini, saya akan terus mengeluarkan buku anda daripada penyertaan ini. (maaf, juri tidak selesa jika membaca karya yang terlalu banyak mempunyai penggunaan kata-kata kesat)

✔️Idea mestilah 100% asli. Tidak plagiat mana-mana karya. Jika dijumpai, maka akan dikeluarkan terus daripada penyertaan.

✔️Karya mestilah 80% bahasa melayu. Bahasa asing hanya 20% sahaja (letak translate jika menggunakan bahasa asing kecuali english). Dialog yang berada di dalam cerita anda juga wajib mempunyai 80% bahasa melayu. Jika dijumpai banyak bahasa asing berbanding bahasa melayu di dalam bahagian dialog, saya akan menolak markah anda sebanyak 30%.

✔️Karya anda mestilah kemas. Penggunaan huruf besar dan huruf kecil perlu berada di tempat yang sepatutnya. Tanda baca seperti (.) (,) (?) (!) juga perlu diletakkan di tempat yang sesuai. Jika berlaku masalah sebegini, secara automatik juri akan berasa pening untuk meneruskan penilaian. Maka, ia boleh membuatkan juri stress dan melambatkan lagi kerja penilaian. Saya akan menolak markah sebanyak 30%.

✔️Dilarang unpublish karya anda semasa penilaian sedang dilakukan. Jika perkara ini berlaku, secara automatiknya buku anda dikeluarkan daripada senarai.

✔️Sebarang penukaran username dan tajuk buku, wajib diberitahu kepada penganjur Award ini. Jika tidak memberitahu, akan menyusahkan juri untuk mencari semula. Maka, penyertaan buku anda akan dikeluarkan serta-merta daripada senarai.

✔️Seorang penulis boleh mendaftar sebanyak satu karya yang berlainan genre. (cth: ada 4 karya, boleh dimasukkan tapi di dalam berlainan genre)

✔️Buku yang sedang berada di dalam penilaian dan bakal diterbitkan melalui penerbitan sebenar, dilarang mendaftar. Kerana award ini hanya untuk newbie. Jika mendaftar juga, automatik penyertaannya ditolak.

✔️Promote/share Award ini di bahagian profile anda agar lebih ramai lagi yang akan join.

✔️Sila masukkan ke dalam reading list agar lebih senang mendapat tahu update yang seterusnya daripada Award ini.

✔️Buku yang didaftar mestilah sudah di publish dan bukan masih di dalam draft.

✔️Untuk genre short story, wajib 5 bab ke atas.

⚠️Setelah anda mendaftar di Anime Award ini, maka serta-merta anda telah bersetuju dengan rules di atas. Jadi...jika anda melanggar rules di atas, maka saya berhak untuk menolak markah atau mengeluarkan karya anda daripada penyertaan seperti yang telah dinyatakan di atas!⚠️

***

🌼Semua pendaftaran yang diterima akan dibalas dengan '🍜'.

🌼Genre yang akan dipertandingkan:
(jangan isi di sini)

- action (10 buku)
- teen fiction (10 buku)
- romance (10 buku)
- fantasy/supernatural (10 buku)
- fanfiction I (kpop)  (5 buku)
- fanfiction II (anime & kartun)  (5 buku)
- thriller/mystery (10 buku)
- non fiction (5 buku)
- random [karya yang mempunyai cerita sahaja]  (5 buku)
- adventure (5 buku)
- chicklit (5 buku)
- science fiction (5 buku)
- short story (5 buku)
- comedy (10 buku)

🌼Cara penilaian

Personality watak: 20%
Peranan watak: 30%
Background Keluarga watak: 10%
Perkembangan watak: 40%

Jadi...

Anda mahu join The Anime Award 2021 ini?

Sila isi di bahagian borang!

The Anime Award 2021 (CLOSED)Where stories live. Discover now