الفصل الخامس

2.5K 64 3
                                    

الفصل الخامس
"
٥. ليلة زفاف/ زواج بالاجبار
"

أيها القلب رويداً رويداً لا تعجل، فلم أعد كتلك التي تنطلق ك شهاب يحترق في سماء الحب، فلقد نحتت في روحها ندب لن تزول وما بقي إلا ذلك الشغاف الرقيق، يحمي مولودا لم ينجب قط ألقته خفيا لكل تلك السنين، العجاف تحميه من الصدمات والاهات والمتاهات والترهات وتناسته مجبره.

بعد مضي ستة أيام بعدما حدث ذلك التغيير في كثير من الأشياء علي تلك الكارثة والتي يراها كل واحد منهم من واجه نظره ؛ لقد كان يقام زفاف العائلتان ولكن بعد تبدل موقف كل منهم.

فلاش باك.!

بعد أن غادر الحج سالم الحسيني من دار عائلة المحمدي وذهنه شارد في ما سيقوله إلي كل من نجم الدين وتقي ولكن قد قرر عند وصوله أنه سوف يضع حل إلي تلك المشكله بلا أدنى شك.

فكان كل من الحج سالم والحجة ثريا ونجم وتقي قد اجتمعوا مع بعضهم البعض حتي يقص عليهم ما طلبه حسين المحمدي منه ف اخذوا ينظروا إلي بعضهم البعض
بشك وكان.

الحج سالم بتوتر
_أنا جمعت الكل عشان اقولكم قرر كبير عائلة المحمدي عشان نحل المشكله اللي حصلت من فترة.

الحجة ثريا بهدوء
_وكان ايه الحل ده.. يا حج سالم.!

بتوتر من رد فعل أولاده لكن لا مجال ل تخذل عن ذلك
ليردد بهدوء قائلا:

_الحل أن مهران المحمدي يتجوز تقي ونجم الدين يتجوز أخته سهي.؟!

فكان استنكار كل من تقي و الحجه ثريا مع الرفض لهذا
الطلب.

الحجة ثريا
_ازاي يعني يا حج سالم .. ده كبير عليها ده تقريبا أكبر من اخوها.!

تقي بغضب
_يعني عايز يتجوزني عشان التأر واكون مراته بالعافيه .. ده مستحيل انا مش هعمل في نفسي كده يا حج سالم .. مش بنت الحسيني اللي يحصل فيها كده مستحيل !!

ل ينزعج الحج سالم من ردت فعل ابنته في حتي ان كانت ترفض ليس بذلك الشكل علي الاقل فـ مهران رجل بمعني الكلمة ،، فكان ل يتمني لو كان بالفعل مناسب ل ابنته وان لما تكن هي ف كثيرا من الفتيات وربما الاصغر منها ..!!

الحج سالم بانزعاج :-
_طب اهدي .. يا تقي .. عشان لو علي مهران ف جده اللي طلب عشان كان بيان انه مش عايز الموضوع يوصل ل كده .. بس بعدها لما قولت ليه انك مش ممكن توافقي .. خد هو ده علي كرامته .. حتي والمحمدي ال كبير كان عارف ان ده هيحصل .. ف فكري قبل اما يكون قرارك الاخير يكون رفض ..!!

تقي بتحدي :-
_وانا ده كلمتي الاخير بعد اذنك .. انا هحرج اشم هواء شوية ممكن !!

الحج سالم بنفاذ صبر :-
_روحي يا تقي ولما ترجعي .. يبقي نتكلم تاني !!

ل تنصرف سريعا ولكن ذلك الذي كان يشاهد فـ صمت ما يحدث اخذ تفكيره يشير اليه انها فرصته للانتقام من
مهران ولكن ب طريقته ف اخذ يفكر ب ما سيفعل بعد ذلك ..!!

نوفيلاٱ معجزة الحب (صغيرة الغرامٌ) "مكتملة" حيث تعيش القصص. اكتشف الآن