تصفحت الكتاب ووقفت عند صورة صدمتنى !!!
صورة لمخلوق شبه البشر، شعره طويل وله اجنحة ضخمة مفرودة وعلى ايده علامه نفس العلامة ( الحسنة المضيئة ) اللى على دراع الطفل !!
مكتوب تحت صورته القائد والطبيب " يوهان "
فكيت رموز الكتاب وعرفت انها تقريبا مذكراته.
فضلت سهران على الكتاب وقريته كله و فهمت تقريبا كل اللى حصل.
عرفت ان الطفل دا مطلوب رأسه , فقررت احميه وابعده عن العك دا خالص .
خبيت الكتب جوا الصندوق وخفيته تماما.
أول حاجة عملتها عزمت بالسحر على باب الكهف علشان محدش يقدر يفتحه لا من بره ولا من جوه .
وبدأت اربي المخلوق ده على انه شخص تانى خالص .
سميته آدم , عاش معايا فى الكهف , راعيته وخدت بالى منه .
تطوره وذكائه وقوته كانوا بيزيدوا يوم بعد يوم ,مكملش كام شهر ولقيته بينطق بلغتى .
اول ما كمل سنة قررت ابتر الحسنة المضيئة اللى فى ايده عشان اخفى حقيقته وابطل قدراته .
وبالفعل قطعتها بعد ما خدرت ايده وهو نايم .
سنه بعد سنه و الطفل بيكبر و كنت مضطر اقطع الحسنة كل سنة لانها كل سنة كانت بتنمو من اول وجديد.
لحد سن العشر سنين لاقيتها خلاص بطلت تنمو , فأرتحت !!
مكنتش بخرج بيه بره الكهف , علمته القراءة والكتابة وبعض اللغات اللى اعرفها , كان بيستجيب ليا بسهولة كنت مبهور من قدرته على الاستيعاب.
لحد ما بدأ يبقى ليه رأى واسألته كترت وبدأ يسأل انا ليه حبسه وهل فى حياة بره الكهف
كنت مضطر أكدب عليه وافهمه ان مفيش غيرنا وان العالم كله فنى ومات ومتفضلش غير انا وهو , وأن فيه مرض منتشر بره الكهف ولو خرج هيموت.
دا كله عشان ميفركش ويخرج بره.
كنت مفهمه انى ابوه وأن أمه ماتت مع باقى الخلق بسبب المرض المنتشر بره الكهف .
كبر ادامى واحده واحده كنت ابوه وصاحبه الوحيد , جيبتله كتب فى كل المجالات عشان يشغل بيها وقته وانا بره الكهف ومش معاه .
لما كنت برجع الكهف كان بيجرى عليا ويحضنى ويقعد معايا ويناقشنى فى اللى قراه .
وعلى طول كان بيبهرنى بذكائه الحاد..
دايما هادى جدا ولا مره زن ولامرة عيط بالعكس كان فرفوش وبيحب الهزار مع أنه محبوس من سنين , حبنى جدا وانا كمان حبيته كأنه أبنى فعلا.
لحد ما سنه وصل لسن ال15 سنة وهنا بدأت الدنيا تبوظ!!
جيه فى مرة الصبح وحكالى انه بقاله كام يوم بيشوف احلام غريبة بيشوف فيها حياة بنت , كلها معاناة وذل وعذاب .
أنت تقرأ
ختم الملائكة الجزء الاول
Aventuraاسمى حنوش عفريت من الجن ومش هقولك اكتر من كدا عشان احنا مش جايين نتعرف. انا جنى حر او زى ما بتقولوا فرى لانسر , مؤمن بالله الحمد لله . محدش له سلطان عليا ولا حد يقدر يسخرنى ويستغلنى فى اعمال سفلية . اعامة بحب البشر ودى حاجة بيلمونى عليها فى العال...