jiyeon’s pov
— 11:45 p.m.
‘ Jiyeon, i need you. ’
‘ Datang jumpa aku, please. ’
‘ I really need you now. ’
Aku bungkam. Mesej yang masuk secara bertubi-tubi itu aku tenung, kepala aku mula berat dengan persoalan. Kenapa Chanhee mesej aku? And, cara dia hantar mesej macam desperate sangat bunyinya.
Untuk kali pertama, selepas 9 bulan, Chanhee berhubung dengan aku. I thought he’s busy sebab bulan ni bulan Disember. Acara anugerah dan juga persembahan untuk akhir tahun memenuhi hari dalam bulan ni, and of course dia sebagai idol juga pasti sibuk.
chanhee?
what’s wrong?chanhee
aku nak jumpa kau
:(
please.
sekarang juga.okay, okay.
jumpa dekat cafe aku.
boleh?
i will be there ASAP.chanhee
noted.Melihat balasan Chanhee, aku bingkas bangun daripada kerusi. Handbag yang terletak elok di atas katil terus disambar sebelum bergegas keluar. Yewon, housemate aku yang sedang bersantai di ruang tamu memandang pelik ke arah aku. Ekor matanya memerhati aku yang tergesa-gesa mencari kasut dalam rak.
“ Jiyeon? Kau nak ke mana tengah-tengah malam ni? ”
“ Meet someone. Jangan tunggu aku tau. Bye, goodnight! ”
Aku sempat berpesan pada Yewon, terus menghilangkan diri sekelip mata. Yewon sekadar mengangguk faham, tidak beri komen apa-apa. Namun, aku yakin dia sebenarnya tahu siapa yang aku maksudkan. Mana pernah aku keluar tengah malam melainkan perkara ini sahaja.
Don't worry Chanhee, your friend is coming for you!
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
Aku parkir kereta tepat di hadapan kafe. Memandangkan jam sudah menunjukkan 12 tengah malam, maka kawasan ini memang sunyi sangat. Lampu jalan dan cahaya bulan sahaja yang menemani. Aku menoleh ke kanan, melihat keadaan bangunan kafe aku yang sudah lama tamat waktu operasi.
Aku perasan sesuatu. Ada seseorang bertinggung di sebelah pintu kafe, berhoodie hitam namun tidak dapat melihat seluruh wajahnya. Dia menunduk ke bawah, tidak sedar langsung aku sudah berada di hadapannya.
“ Chanhee. ”
Lelaki itu tersedar, mendongakkan kepalanya. Senyuman tawar menghiasi bibir, serta-merta dia berdiri menghadap aku. Dia langsung tidak berubah. Masih sama. Hanya warna rambutnya sahaja bertukar. Macam warna peanut butter. Lama sudah aku tidak berjumpa dia. Dan, hari ini aku diberi peluang untuk luangkan masa dengan dia.
“ Are you crying? ”
Chanhee masih senyum, tidak cakap apa-apa. Dia membisu sekalipun, wajah dia sudah menerangkan segalanya. He feel hurt, right? Something happen to him. Aku mengeluarkan kunci dari beg tangan, menghampiri pintu kafe, “ Datang seorang diri ke, Chanhee? And, did you break your agency's rules— ”
Chanhee memotong ayat aku, “ Yes, Jiyeon. Terpaksa. Aku curi-curi keluar tanpa orang lain sedar including my members. Tapi, tak apa. Aku sendiri akan tanggung nanti kalau ada apa-apa berlaku. The most important thing right now is I want to meet you. ”
Lembut, tenang namun kedengaran agak serak. Jelas sekali dia baru lepas menangis, namun aku buat keputusan untuk diam terlebih dahulu. Aku menariknya masuk ke dalam, membuka suis lampu dan alat pemanas dalam kafe. Tangan Chanhee sejuk membeku. Terdesaknya dia nak jumpa aku sampai sarung tangan pun tak pakai!
“ Apa ni? Where's your glove? Nak kena demam ke? Eh, kau ni. Dah besar panjang pun kena ingatkan juga macam budak-budak. ” Aku berterusan membebel pada Chanhee sambil mencari hot pack yang aku bawa dalam beg tangan. Yes, my handbag macam poket doremon. Macam-macam ada.
Chanhee tersengih, membiarkan sahaja aku membebel padanya. Hampir 5 minit suasana sunyi menemani kami, aku menghela nafas sebelum memulakan perbualan, “ Chanhee, are you okay? Aku serius ni tau. Kau tak okay, kan? Jangan nak berdalih. Tak ada sebab lain kau akan jumpa aku melainkan kau ada masalah. Masalah ni kau tak boleh kongsi dengan members kau, right? So, tell me. I'll be your shoulder to lean on. Cepat. Tell me. ”
Chanhee mengetap bibir, membuang pandangan ke tempat lain. Tidak berani bertentang mata dengan aku dek kerana aku dah keluarkan another side of me. Too protective side. Apa? Salah ke aku sebagai kawan memaksa dia untuk luah semua masalah?
“ Jiyeon, aku sebenarnya— ”
Ayat dia tergantung sepi di situ buat beberapa minit. Aku sendiri tidak pasti kenapa. Seperti mencari kekuatan untuk terus bersuara. Aku jarang tengok dia macam ni— i mean, selama aku kenal Chanhee, dia tak pernah tunjuk sisi lemah dia. He acted really calm and seldom emotional. He’s a genial person. Showing his cheerful side everytime we met. Tapi, hari ni semuanya lain.
“ Come here. I think you need this. ”
Aku tidak tunggu balasan Chanhee, terus menarik badannya masuk dalam pelukan. Badan dia terasa sejuk sedikit, mungkin sebab menunggu lama di luar kafe tadi. Aku menepuk perlahan belakang badannya, cuba memujuk, “ Just cry out aloud, Chanhee. Its help you feel better. ”
“ Why world are being so cruel? I’m not good enough, right? They hate me, Jiyeon. No one love me. ”
Ayat pertama Chanhee selepas aku menunggu sejak tadi. Aku diam, mulai mengerti satu persatu ayat lelaki ini. Pada masa yang sama, rasa bersalah merajai hati. Aku tidak ada dengan dia semasa dia tengah bersedih sendiri. Bahu aku terasa berat, pelukan semakin erat. Tahulah aku bahawa lelaki ini sudah tidak mampu bertahan lagi.
“ That's it. Good. Cry out aloud. The world is cruel but, its doesn't mean that you should blame yourself for not being good. You're good. You're strong enough. You're the best. Aku mungkin tak pandai pujuk orang and, I’m sorry for that. But I just want you to know that I’m here for you. Your fans, your family, your members. They love you, Chanhee— ”
“ —and, don't you remember? I’m your New’s Deobi. Now and forever. Please show your smile again. We love you! ”
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
— I made this because
nak hilangkan rasa sedih
+ saya taip part ni
dalam masa sejam
I must be crazy haha
YOU ARE READING
part timer. chanhee
Fanfiction⌈ complete ! ⌋ in love with your own part-time worker. ft. choi chanhee. #O1. theboyz's malay fanfiction series © -sarahee :: 2020