Anna telan liur. Dadanya tiba-tiba rasa sesak sebaik matanya menangkap rintik hujan yang turun membasahi lantai bumi. Semakin lama semakin lebat sehingga kereta yang dipandu oleh Fathur terpaksa dikurangkan sedikit kelajuannya.
Petanda tak baik. Hati berbisik memberi peringatan. Anna membetulkan duduk, tangan yang mula terasa dingin dibawa ke bibir dan dihembus perlahan. Mencari haba supaya dia boleh bertenang sedikit.
Hujan.
Kereta.
Dua kombinasi mematikan yang Anna paling benci. Serta merta cebisan memori dalam kepala mula terbayang. Berterabur, putus-putus dan tak tersusun. Tapi bayangan yang kabur itu justeru mampu buat tubuhnya menggeletar.
Anna semakin menggigil. Nafasnya pendek dan laju, terasa susah untuk dihembus. Trakeanya seakan tersumbat, tak boleh nak bernafas. Jantungnya mula berdegup tak terkawal. Tanpa sedar dada sendiri dipegang.
"Anna?" Suara Fathur kedengaran. Wajah Anna yang tiba-tiba bertukar pucat itu dijeling.
"You okey tak?"
Tak boleh nak bernafas!
Anna menggenggam sisi baju kurungnya erat. Mata dipejam sebelum dibuka semula. Matanya mula terasa hangat dengan dada yang semakin terasa sempit dan menyesakkan.
Allah, dada dia rasa nak pecah!
"Anna, relaks." Fathur mula risau. Anna di tepinya kelihatan seakan cuba menghirup oksigen sebanyak yang boleh dengan mulut yang terbuka sedikit tanpa ada suara yang terkeluar. Fathur mengalih matanya kembali memaku pada jalan. Mana nak berhenti tengah jalan separuh jammed ni?
Anna memejam mata erat. Air matanya laju turun ke pipi. Allah, dia tak suka rasa sesak macam ni. Nafasnya semakin kencang mencari oksigen. Hujan semakin lebat di luar dan Fathur tak ada tanda nak berhentikan kereta langsung.
Mata masih dipejam erat, peluh dingin mula merenik. Tubuhnya terasa semakin ringan.
Sreet!
'Anna!'
Terasa tubuhnya ditarik dan didakap. Kereta yang sedang dinaiki seakan berputar. Telinganya bingit dengan bunyi tayar berdecit di permukaan tar. Jantungnya turut berdegup sama seperti jantung wanita yang mendakap dia sekarang.
Sesaat Anna dapat rasa yang tubuhnya seakan melayang di udara.
Kereta yang mereka naiki terbalik sebelum menghentam sesuatu yang keras dan menghentikan kereta tersebut dari terus hilang kawalan.
Bam!
'Allah!'
Pelukan terlepas. Anna tercampak keluar. Tubuhnya terasa sakit apabila menghentam permukaan tanah dan kerikil. Seluruh tubuhnya seolah diremukkan. Rusuknya juga sakit, tak boleh nak bergerak.
Dengan susah payah, pandangannya dihalakan ke arah susuk tubuh wanita yang cuba untuk menggapai dia beberapa meter di depan walaupun payah. Wajah wanita itu penuh dengan cecair merah pekat dan juga seakan hancur.
Mak. Kena selamatkan mak.
'Mak!' Suaranya tenggelam di sebalik deras hujan yang turun. Beberapa buah kereta mula berhenti dan memberikan pertolongan. Suasana bertukar cemas.
"Anna, hei!" Fathur menjerit sedikit kuat apabila Anna hanya memejam mata dengan nafas kencang tak teratur. Peluh dingin kelihatan merenik pada dahi gadis di depannya ini.
"M...Mak." Anna bersuara perlahan. Air matanya mengalir turun. Wajah Fathur ditatap sayu. Hujan masih lagi turun tapi tidak selebat tadi. Entah bila Fathur berhentikan kereta di bahu jalan pun, Anna tak sedar.
YOU ARE READING
Roseanna
SpiritualHidup tak sama macam cerita yang dikarang atas kertas. Hidup jugak tak semua indah macam fairytale. "Tell me, siapa je yang nak cacatkan keturunan dengan anak luar nikah macam aku ni?" Selamba ayat itu ditutur. Sama macam dia. Kisah hidup seorang Ro...