15.

4.2K 661 130
                                    

Langkah terhenti sebaik kaki masing-masing menginjak lantai pintu masuk restoran mewah di depan. Nafas diatur cuba stabilkan detak jantung. Majlis sambutan hari ulang tahun untuk ayah Irfan akan bermula sekejap lagi.

"Kau kenapa?" Helen menoleh ke belakang sedikit, menatap wajah Anna dengan dahi berkerut. Nak cosplay jadi patung cendana pula ke depan restoran ni?

Anna geleng.

"Kau masuk dululah. Aku nak pergi toilet sekejap." Anna mengukir senyuman nipis. Dilihatnya Helen hanya mengangguk sebelum menolak pintu kaca restoran dan berlalu ke dalam. Anna menghembus nafas panjang.

'Kenapa nervous Anna? Kau bukan nak jumpa bakal keluarga mertua pun?'

Memanglah tak, tapi membayangkan wajah opah Irfan beberapa hari lepas, Anna sedikit ragu untuk turut serta majlis malam ni. Macam mana kalau ibu dan ayah Irfan tanya dia soalan yang sama? Macam mana kalau ibu dan ayah Irfan tanya soalan yang dia tak boleh nak jawab?

'Kenapa kau insecure sangat?'

Anna meraup wajah. Kaki dihalakan ke lorong kecil sebelah kiri restoran menuju ke arah bilik air. Anna meletakkan kedua tapak tangan di singki. Kepala didongak merenung wajah yang terpantul di cermin.

'Dahlah tu, Anna. Kau ada benda nak buat malam ni.' Untuk kesekian kali, tubuhnya ditegakkan. Lilitan tudung dibetulkan sedikit agar lebih kemas. Lipstik yang sedikit pucat, ditambah cukup sekadar menyerlahkan warna bibir yang pink.

'Malam ni je Anna.' Kata nak sedapkan hati sendiri. Anna menarik sling bag bertali halus miliknya sebelum disangkutkan ke bahu. Kaki diatur kemas keluar dari bilik air tersebut.

"Anna!"

Anna menoleh sedikit apabila namanya diseru. Senyuman nipis diukir untuk Eisya yang berlari anak mendapatkan dia. Sempat matanya melirik ke arah Fathur yang berjalan tenang di belakang Eisya. Lelaki itu kelihatan kasual dengan Tshirt putih dan blazer hitam serta seluar denim warna senada.

"Helen mana?" Eisya menyoal, menarik Anna dari terus memerhati Fathur dalam diam.

"Helen dah masuk." Anna membalas pendek. Langkah mereka diatur masuk ke dalam restoran. Irfan dan keluarganya dah booking restoran ni semata-mata untuk menyambut majlis ulang tahun sekejap lagi.

Anna melontar senyum sebaik kedatangan mereka disambut oleh Irfan dan ahli keluarganya yang lain. Hanya ibu dan ayahnya yang tak nampak bayang di situ, tunggu masa untuk kejutan agaknya baru dibawa masuk.

"Kak Eisya!" Kelihatan seorang gadis berlari mendapatkan Eisya sebelum memeluk gadis itu. "Rindunya dengan kakak. Abang ada bagi tahu yang kakak dah balik, tapi Irdina tak sempat pun jumpa akak." Gadis bernama Irdina itu ramah menegur sambil menarik Eisya berkumpul bersama yang lain.

Anna jongket kening sebelah. 'Failed betul kan Anna, kalau dah masuk bab jadi peramah buat perangai mesra alam untuk bergaul ni?' Anna ketap bibir, benci betul kalau kena berperang dengan kata hati sendiri.

"Tak tahu pun you ada malam ni?" Suara Fathur.

Anna tarik senyum, kepalanya didongak sedikit memandang Fathur di sisi.

"Kena tunjuk kad jemputan dekat you ke?" Anna jongket kening.

Fathur yang dari tadi menatap lurus ke depan, memerhati sekeliling tersenyum segaris sebelum kembali menatap Anna.

"Masa tengok you kena panic attack tempoh hari, tengok you menangis masa dekat hospital, I lupa yang you ni kadang sarkastik."

Anna memutar bola mata. Masa macam ni pun jadi nak buka aib ke? Ingat dia saja-saja nak buat drama leleh? Suka-suka nak sesakkan nafas sendiri?

"But I love those behaviours. You look sassy yet adorable at the same time." Fathur kenyit mata dan langsung dibalas oleh Anna dengan riak nak termuntah.

RoseannaWhere stories live. Discover now