Přesvědčit čtenáře, aby začal číst zrovna vaše dílo není vždycky snadné. Klíčem je napsat dobře shrnutí příběhu. Stručně, věcně, výstižně. Pokud anotace pokulhává, čtenáři si o vašem díle vytvoří nelichotivý obrázek. Máte tam chybi? Jsou krkolomé vaše věty, které znesnadňují čtení nebo i, porozumnění toho, o čem váš příběh je? To vše čtenáře odradí. Někdy je popis tak obecný, že nemůže ničím zaujmout. Jindy se ve složité anotaci čtenář ztratí. Co do takového shrnutí teda v případě fanfikcí dát?
· Představte hlavní postavy.
· Nastiňte, co je stejné jako v kánonu. Nebo čím se vaše práce liší.
· Dejte si záležet na tom, abyste vystihli tón i žánr.
· Pište věty a formulace srozumitelně a jasně. Jedno dlouhatánské komplikované souvětí asi nebude vhodnou volbou.
· Pamatujte, že čtenář nemusí znát všechny detaily, od toho bývá prolog nebo první kapitola. Shrnutí, anotace či popis mají navnadit, aby si čtenář povídku rozklikl a začetl se.
Využijte vašich schopností spisovatele. Buďte struční. Řekněte hodně málo slovy. Ernest Hemingway vytvořil celý příběh o šesti slovech!
„Na prodej: dětské botičky, nikdy nenošené." (For sale: baby shoes, never worn.)
Čtenáři můžou pochopit už z kontextu, o jaké postavy v příběhu půjde. Nenutím vás psát, že hlavními postavami této fanfikce jsou Křemílek a Vochomůrka. Bylo by ale dobré, abych se to z anotace nějakým způsobem dozvěděla. V pařezové chaloupce žijí dva Nebo v případě krtečka a jeho kamarádů není nutné vypisovat všechny kamarády, stačí říct, že s nimi zažívá dobrodružství. Čtenářovi to dojde. Využijte toho, že se jedná o fanfiction a opřete se o čtenářovi znalosti originálu. Buďte chytří a mazaní. A když už jste opravdu v koncích, poproste o radu někoho dalšího. Ať vám řekne, jak na něj anotace působí. Ale, prosím, nezapomeňte, že ne každý čtenář je ochotný příběh rozkliknout, když netuší, co se bude dít a o jaký žánr jde.
Čtenáři fanfikcí se od originálních příběhů v něčem liší. FF čtenáři čtou fanfikce, protože se jim něco na fandomu líbilo tolik, že prostě nemají dost. Někdo chce vidět své oblíbené postavy v nových situacích, někdo je chce spárovat s někým jiným, další chce fungl nové dobrodružství ze stejného světa. Tím, že jste v anotaci konkrétní, pomůže čtenářům se rozhodnout, jestli je příběh pro ně. Mdlá a nicneříkající anotace ztratí čtenářů víc než ta, která čtenářům přesně řekne, které postavy, styl a žánr můžou čekat.
Další možností je dát do shrnutí úryvek příběhu. Ale pozor! Musí být sakra dobrý. Reprezentuje celou vaši práci. Jestli se přehmátnete, potencionální čtenář může být odrazen nebo nalákán na něco jiného, než nakonec dostane!
Ještě jedna drobnost. A tady se mi klidně vysmějte nebo se se mnou pohádejte. Autoři na Wattpadu dělají různé skopičiny ve snaze ukázat, že je dílo ff. Někdo píše do různých závorek specifikace párů nebo fandomů. (Slyšela jsem, že to prý pomáhá s vyhledáváním.) Já jsem ale ze staré newattpadovské školy a na dodatky vedle jména si nemůžu ani za boha zvyknout. Na druhou stranu je Watt na vyhledávání vážně na ***. Vždycky mi bude chybět, že nelze vyhledávat podle fandomů, postav nebo párů. Vymyslela jsem proto jiný způsob. Na první řádek anotace napíšu všechny tyto dodatky capslockem. Protože to je hned na začátku, každý si toho všimne. A mám pocit, že vyhledávání zohledňuje i anotace. A pak tu máme tagy, které taky pomáhají. Zkrátka a dobře, čtenář hned ví, že jde o ff, ale mně to nekazí jméno.
ČTEŠ
Autorův průvodce fan fiction
FanfictionKdo se rozhodl psát fanfikce ví, že to má svá vlastní úskalí, o kterých se nemluví. Tento průvodce to ale mění! Pryč budou dny, kdy si rvete vlasy zoufalstvím a nevíte, kde se stala chyba. Díky Autorovu průvodci budete již brzy pohodlně navigovat sv...