Přesvědčit čtenáře, že si chce přečíst zrovna vaši práci, může být někdy dost velká fuška. Jeden z důvodů, proč je fanfiction tak oblíbená, je čtenářova touha přečíst si víc o své oblíbené postavě nebo světě. A to může autorovi pomoct nebo mu naopak postavit do cesty překážky. S překážkami musí počítat a silných stránek využít. Jenže jak zjistit, co je co?
Oblíbená postava nebo pár?
Pokud je ve vaší povídce hlavní postavou jedna z nejoblíbenějších postav fanoušků, máte napůl vyhráno. To samé platí pro oblíbený pár. Čím víc lidí je má rádo, tím víc lidí se rozhodne přečíst si vaši práci. Ale pozor, některé oblíbené postavy a páry mohou být milované jednou skupinou čtenářů a nenáviděné jinou. Na druhou stranu, jestliže je vaší hlavní postavou originální postava (OC - Original Character), může radikálně klesnout počet lidí, kteří by měli o příběh zájem. Proč je tomu tak? Zápolíte totiž s letitými zkušenostmi čtenářů, kdy se setkávali s Mary Sue.
Mary Sue (mužským ekvivalentem je Gary Stue) je ve zkratce postava, pomocí které se autor do příběhu promítá. Často se jedná o mladé spisovatelky, které si představují, jak se svou milovanou postavou zachraňují svět a/nebo prožívají romanci nejtěžšího kalibru. Taková Mary Sue je často dokonalá, silná, chytrá, perfektní, nádherná a bezchybná. Samotný termín vznikl v sedmdesátých letech. Paula Smith tak ve své parodii pojmenovala mladinkou a neuvěřitelně talentovanou poručnicí Hvězdné flotily. Mary Sue byla satirickým ztvárněním všech nereálných postav fanfikcí Star Treku. A že se to Paule Smith povedlo. Její práce byla skutečně vtipnou a ve své karikaturnosti ukázala, jak bývají některé postavy fanoušků příliš... dechberoucí. Bohužel, tento typ postavy je ve fanfickcích stále dost rozšířen. Ono je lákavé napsat dokonalou postavu, kterou má každý rád, a která vše vyřeší. Čtenáře ale velmi brzy tento model postavy omrzí. Obzvlášť, pokud i styl psaní pokulhává. Proto už v momentě, kdy vidí OC, berou nohy na ramena. A tak je musíte už v popisu příběhu přesvědčit, že vaše OC postava Mary Sue není a že je čeká parádní příběh.
Jak je ale přesvědčíte? To je náročné, obzvlášť, pokud vaše postava ve skutečnosti Mary Sue je. Dobře napsaná originální postava má chyby, dělá chyby, a ne každý ji má rád. Vyvarujte se proto ukázání vaší originální postavy ve spasitelském světle. Pokud je tou jedinou, kdo může zachránit svět, neříkejte to svým čtenářům hned. Ať na to přijdou sami společně s ní. Ukažte, že její cesta nebude snadná a že skutečně hrozí selhání. Dejte si také pozor na všechny vztahy. Pokud OC je nebo bude ve vztahu s jednou z oblíbených postav, je to pro čtenáře velký červený vykřičník. Může být příbuznou záporáka nebo láskou hlavního hrdiny, či naopak všechno dohromady. Jestli ve vašem příběhu není romantika klíčová a jen tak mimochodem se stane, vůbec o ní v anotaci nemluvte a zaměřte se na hlavní dějovou linku. Jedním z typických znaků Mary Sue je exotických vzhled, speciální jméno a neobyčejný osud. Jestli jsou všechny tyto znaky pro váš děj skutečně důležité, alespoň je opomeňte v anotaci. Použijte jen křestní jméno postavy, nemluvte o její kráse a zvažte, jestli je nutné hned prozradit všechny její unikátní schopnosti. Zkrátka a dobře, ukažte vaši originální postavu jako skutečného reálného člověka, který nespasí svět s pravou rukou v nose a s levou za zády, zatímco pomocí levitace pije chlazené mojito.
Zabýváte se ve svém příběhu osudy vedlejších, méně známých postav? Využijte místa v popisu a dokažte čtenářům, že je dějová linka zaujme, i když jim postava tolik neříká. Výhodou proto je, pokud svůj příběh zasadíte do zajímavého nebo známého prostředí. Pořádně čtenářům prodejte svůj nápad, aby měli pocit, že si něco takového musí přečíst, protože by jim jinak utekl výjimečný příběh. Také může pomoci, jestli alespoň jednu z oblíbených postav nějakým způsobem použijete. Využijte její podpory pro posílení méně známých postav. Naláká vám čtenáře a vaší prací bude už je jen u příběhu udržet.
ČTEŠ
Autorův průvodce fan fiction
FanfictionKdo se rozhodl psát fanfikce ví, že to má svá vlastní úskalí, o kterých se nemluví. Tento průvodce to ale mění! Pryč budou dny, kdy si rvete vlasy zoufalstvím a nevíte, kde se stala chyba. Díky Autorovu průvodci budete již brzy pohodlně navigovat sv...