Jednou z nejtěžších věcí na psaní fanfiction jsou postavy. Proč lidé čtou fanfiction? Protože si zamilovali prostředí, postavy nebo obojí. Pokud je postava napsaná v rozporu s tím, kým je v originále, může s tím mít mnoho čtenářů problém. Přestanou příběh číst a možná i nechají komentář, že je postava OOC.
Je potřeba si na OOC, neboli Out Of Character (mimo charakter) dát pozor. Jsou situace, ve kterých vám to jako autorovi projde, ale těch je málo a přímo se vážou na typ čtenářů, které máte, a styl, jakým píšete.
Jak se tedy OOC vyvarovat?
Poznejte svou postavu. Každá postava se skládá z několika faktorů. S jejich pomocí můžete postavu napsat věrohodně tak, aby čtenáři měli pocit, že je to ten samý člověk jako z originálu.
Oblíbenosti a neoblíbenosti
Co má postava ráda a co nesnáší? Může se jednat o jídlo, žánry filmů a hudby, koníčky a zájmy. Pokud se vám podaří z originálu vytáhnout tyto oblíbenosti a neoblíbenosti a pokud je použijete ve svém díle, čtenáři spokojeně pokývají hlavou, protože to je to, co o postavě vědí i oni.
Ne vždy tyto oblíbenosti a neoblíbenosti musí být v originále uvedeny. Měly by ale z něj vycházet a čtenářovi by měly dávat smysl vzhledem k tomu, co o postavě sám ví. (Nebo mu připomenete.) Pokud v originále není zmíněný oblíbený film postavy, můžete si ho vymyslet. Všichni zúčastnění by ale měli chápat, proč ho má postava ráda. Je to oblíbený film z dětství spojený s nostalgickými vzpomínkami? Je to pro postavu únik? Oceňuje hlavního hrdinu nebo hudbu? Zkrátka a dobře, čtenář by neměl mít důvod se s vámi hádat, že tenhle film to určitě být nemůže. Může to být překvapivé, mělo by to ale být pochopitelné. A vaší prací jako autora je zařídit, aby to pochopitelné a smysluplné bylo.
Vlastnosti a povaha
Kým postava je? Kdybyste měli postavu popsat deseti přídavnými jmény, jaká to budou? Co postavu pohání, co je pro ni důležité a co by postava nikdy neudělala? Vlastnosti a povaha jsou nejdůležitější při práci s postavami. Pokud uděláte z upřímného a dobrého člověka lháře a monstrum... Rozhodně se vám povedlo OOC. Nemusí to být tak vyhrocené. Stačí, když postava, která vždy přijde včas a připravená, ve vaší fanfikci chodí pozdě a je jí to jedno.
Ale, co když v příběhu potřebujete (nebo chcete), aby upřímná postava zalhala nebo zradila někoho jiného? I to jde, dá to ale práci. Pokud se rozhodnete jít proti tomu, co o postavě z originálu všichni vědí, musíte zařídit, aby to dávalo smysl. Co by upřímného člověka donutilo lhát? Najděte tyto důvody a zakomponujte je do příběhu. Vydírání? Pocit nedoceněnosti? Jednání ve jménu většího dobra? Nebo postava není ve skutečnosti takový svatoušek, jak si všichni myslí?
Hodně záleží na tom, jestli postavě čtenář „vidí do hlavy". Když jako čtenáři víme, co si postava myslí, měli bychom znát její motivace a důvody okamžitě. Nemělo by pro nás být překvapením, že lže. Víme, co si myslí, a víme, že to, co říká nahlas, tomu neodpovídá. Když lže, víme, proč to dělá. Postava nám to nemusí vysvětlovat. Když si myslí, že je párty nudná, jídlo příšerné a hudba příliš potichu, a přitom pořadateli s úsměvem řekne, že si to užila a že děkuje za pozvání, je nám jasné, že nelže ze zlého úmyslu a je jen slušná. Znát motivaci postavy je v tomto případě klíčové. Když postavě čtenář vidí do hlavy, jak může nechápat, proč něco dělá a neznat důvody? Není nutné prozradit všechno, mělo by ale být jasné, že má určitou motivaci.
Co když postavě do hlavy nevidíme? Pokud se například loajální přítel přidá na stranu nepřítele, šokuje to po právu hrdinu i čtenáře. Tak nečekané! Ale pozor, když se pak čtenář nad příběhem zamyslí, mělo by mu všechno do sebe zapadnout. Zrádce může sám vysvětlit, jak některé situace vnímal on. Může a nemusí být v právu, ale pořád by měl mít své důvody, proč zradil.
ČTEŠ
Autorův průvodce fan fiction
FanfictionKdo se rozhodl psát fanfikce ví, že to má svá vlastní úskalí, o kterých se nemluví. Tento průvodce to ale mění! Pryč budou dny, kdy si rvete vlasy zoufalstvím a nevíte, kde se stala chyba. Díky Autorovu průvodci budete již brzy pohodlně navigovat sv...