Kapitola sedmá: Jé, to se mi líbí!

78 17 0
                                    

KRÁST SE NEMÁ

Když se vám na netu zalíbí fanfikce, která není na wattu, proč ji nezkopírovat a nepodělit se o ni s ostatními na místě, kde se tak dobře čte?

Protože to je krádež.

Bez ohledu na to, jestli se vám to čte líp, jestli to fakt milujete nebo jestli se o to chcete podělit.

Když to není vaše, nemůžete se o to dělit.

To jsou základy ze školky.

Není to vaše.

„Ale Artie, nechápu, proč jsi takový morous. Vždyť nedělám nic špatného!"

Velký tlustý omyl. Podívejte... Wattpad má už takhle špatnou pověst mezi starší generací autorů. Tím myslím ty, jejichž díla tak vesele sdílíte. Ty, kteří píšou fanfikce pět, deset, patnáct let.

TY, KTEŘÍ SE JEDNOHO DNE PROBUDÍ A ZJISTÍ, ŽE JEJICH FANFIKCE VISÍ NA WATTPADU.

A když se jim podaří Wattpad přesvědčit, aby ji stáhl, tak se najde někdo, kdo ji obratem zase sdílí, protože „Bylo to na wattu a už není a to mě strašně mrzí, tak tady to máte."

To není v pořádku.

Opakujte po mně:

„Sdílet cizí práce bez povolení autora je krádež."

Proč by původní autoři vůbec měli povolit sdílení svých fanfikcí na stránce, která je plná zlodějů, kteří na tom, co dělají, nevidí nic špatného?

Proč by si měli dát tu práci a sdílet svá díla na místě, které je podle všeho plné... řeknu to slušně... dětí, které se neumí chovat?

Je načase, abychom my na Wattpadu vyrostli a udělali z něj lepší místo. A když si dost čtenářů uvědomí, že sdílení cizích věcí je krádež, třeba se to bude dít míň.

Že jo?

Že jo?!

Že joo...

JAK TO UDĚLAT SPRÁVNĚ?

Dobře, už jsme si ujasnili, že krást se nemá. Jak to ale udělat správně, když vážně, vážně, vážně chcete sdílet dílo někoho jiného, které není na Wattpadu?

POŽÁDEJTE O POVOLENÍ

Je to tak. Požádejte autora či překladatele o povolení sdílet jejich tvorbu. Někdy to dá zabrat. Musíte hledat. Musíte prolézt hlubiny internetu, abyste našli kontakt nebo skutečné jméno autora. Třeba na facebooku. Víte jak jsou různé fb skupiny? Zkuste hledat i tam. Někdy je to snadné - stačí napsat komentář a čekat. Jindy se zapotíte. Je to ale potřeba.

JASNĚ A VIDITELNĚ UVEĎTE, ŽE SE JEDNÁ O CIZÍ DÍLO A ŽE MÁTE POVOLENÍ

Asi se vám to zdá jako samozřejmost, ale ně každý to ví. Když to není vaše dílo, tak nepatří vaše jméno na obálku.

V anotaci jasně a viditelně napište, komu dílo patří, odkud jste dílo brali A ŽE MÁTE POVOLENÍ. Spousta lidí si myslí, že stačí jen napsat, že dílo není jejich, a budou v pohodě. Nebudou. Povolení je potřeba a když ho máte, napište to.

Odkaz by také měl být funkční a měl by odkazovat na stránky, které fungují.

POVOLENÍ MUSÍ AUTOR UDĚLIT VÁM

To, že někdo získal povolení od autora neznamená, že vy můžete sdílet to samé dílo. Autor udělil povolení jednomu člověku. Počítá s tím, že dílo bude vydáváno na jednom místě. Respektujte to.

NEMŮŽU SEHNAT POVOLENÍ


Nemůžete sehnat povolení?

To je mi líto.

Naštěstí jsou další varianty.

Zatněte zuby.

Pokud autor své dílo na Wattpadu nechce, mají čtenáři Wattu smůlu. Nezbývá jim tedy nic jiného, než zatnout zuby a přečíst si dílo na jiných stránkách. Zvykat si na jiné webovky je malá cena za možnost si přečíst něco, co vám dělá radost, ne?

Ale já se o to chci podělit s ostatními!

Výborně. Naprosto vám rozumím a chápu vás. Věděli jste, že můžete přímo na svém profilu nebo v konverzacích napsat všem lidem, že tahle fanfikce byla vážně dobrá a ať si ji jdou přečíst? Můžete tam dát i odkaz!

NEBO můžete jít na ffdenik.cz a udělat tam zápis, včetně hodnocení a komentáře!

NEBO můžete založit vlastní knihu recenzí/čtenářský deník. Napíšete jméno autora a fanfikce, uvedete stránky. K tomu přidáte své hodnocení, komentář, dojmy. Možná i krátký úryvek. Můžete se o dobré čtení podělit, aniž byste kradli. Vážně, jde to. A kdo ví, možná se z vás časem stane odborník na mimowattpadové fanfikce a budou za vámi chodit čtenáři ze širokého okolí ve snaze najít to správné čtení.

NE KAŽDÝ AUTOR

„Ne každý autor se sdílením své práce bude mít problém."

Ano, to je pravda. Některým to je jedno. Jiným by stačila jedna prosba o povolení a vše bude v pořádku. Ne každý autor se sdílením má problém. I kdyby s tím ale měl problém jen jeden člověk, není to v pořádku.

Víte, jak je frustrující slyšet rozhořčené nářky původních autorů, že jim jejich díla lidi kradou? Že na wattu našli svá díla i šestkrát zkopírovaná? Někdy naprosto ukradená, kde je zloději vydávají za vlastní? Bez fungujících odkazů?

Nemůžeme se potom divit, že Wattpadu říkají Vodpad, nadávají na něj, všude kudy chodí, a při představě, že by tu měli sdílet své práce, se jim dělá nevolno.

Kdo by taky chtěl být na místě plném zlodějů a dětí, co s krádeží nemají problém?

Těžko se mi pak vysvětluje, že Wattpad je místo plné úžasných lidí a že je tu skvělá komunita, když pak člověk stráví deset minut hledáním a už najde něco ukradeného...

Je načase to změnit. Co říkáte?

A zbytek naleznete u mě na profilu v "Kradené fanfikce aneb Dělíme se jen o to, co nám patří". :)

Jste naopak autor, kterému něco ukradli a nedaří se vám to dílo stáhnout? Upozorněte na krádež aspoň prostřednictvím Kradených fanfikcí :)  

Autorův průvodce fan fictionKde žijí příběhy. Začni objevovat