رواية دخان الصقر...
سماح محمود...
الحلقة الاولي...
------
سيمرر فصل الشتاء وهو باكي من اوجاع الدنياا ولكن الايام تلهي ام سيفضل الحال كما هو؟
سيظل مسرح الدنيا كبير الي متي !
شعور غريب بين حيره الدنيا وتقلبتها وبيني وما زالت اسال نفسي ايه اللي باقي جوه حكايتي؟ !
----
صقر قاعد في مكان زراعي مع خالدون...
صقررر اخد نفس طويل من سجارته...
صقر بغموض- مش فاهم بردو همشي اقتل فالناس انا!
خالدون - هو جديد عليك القتل يعني؟ دانت ابن فكري يعني اول مره اعرف ان عنده عيال.
صقر- مش لازم اكون زي ابويا واقعد جمبه فالسجن يعني ...وبعدين انا مش هقتل انا اشتغلت في كل حاجه الا القتل...مليش فالقتل انا.
خالدون- انت من يوم ما جيت اشتغلت معايا وانت عجبني في كل حاجه وعشان كده الموضوع ده لو تم هنتنقل نقله تانيه خالص انت هتخلص منو وهبقي الراس الكبيره انا وانت هنكون الكل في الكل.
صقر والدخان خارج منو ...
صقر بتنهيده وغموض- مش عارف...مش في دماغي غير السجن اللي ابوياا فيه وبس اصلااا .
خالدون بتوتر- هو انت اتكلمت مع ابوك فالسجن ؟
صقر- رافض الكلام مع اي حد.
خالدون برتياح -اهاا ربنا يفك سجنه
صقر_يارب بس مش هقتل انا
خالدون بعصبيه- هو القتل صعب عليك يعني سيبنا من ابوك دلوقتي الدنيا لازم تمشي حياتك ومستقبلك ...
صقر بنرفزه- اكيد يعني لاء بس يوم ما اجي اقتل هقتل حد واضعف مني ... ويوم ما اقتله هقتله هو وبنته انا اشتغلت في كل حاجه وحشة ! الا اني اقتل بنت
خالدون - انت فشغلك ده تقول نعم وحاضر وبس ولا انت اتجننت يا واد انت لو ابوك مش حبيبي مش هدخلك هنااا...
صقر بنظره مش مفهومه ...
ابويا حبيبك! وعشان كده انا بشتغل معاك.
- وبعدين بتقولي يالااا طب شوف حد تاني يشتغل مكاني...
خالدون - اسمعني بس اسمعني ايوه انا مش اخو ابوك بس اناا اكتر من اخوه وعايز منك كده عشان نقدر نخرج ابوك من السجن لما يكون ليا قسم في البلد دي ممكن اقدر اخفف سجنه وتخليك تشوفه ...
صقر بغموض-سيبني اشغل مخي طيب ...
خالدون- انت متعلم ؟
صقر بغموض- ايوه ليه !
خالدون- سيبك من حتت الشهاده دي مش هتنفعك ولا هتنفع ابوك وفكر في فكري اللي ملوش غيرك وإن هيموت في السجن...
صقر بتنهيده- خلاص تمام سيبلي انا الموضوع ده انا هخلص منها خالص
خالدون قوم خد عربيتك وروح هديلك المكان اللي البت بتقعد فيه علي طول...اخلص منها اول..
صقر- انا عارف المكان بس مش عارف البت دي...
خالدون - بشوفها علي طول بتقعد ترسم في الاراضي الفاضيه روح ولا من شاف ولا من دري ...مش هتاخد في ايدك ثواني ...
صقر- تمام هطير انا...
ركب صقر عربيته ومشي....
فلاااااش باااكك ...
فأوضه المأمور ...
صقر - اسمعني بس !! انت اللي ربتني مع ابويااا من صغري عشان كده انا متشرف إن هساعدك في القضيه دي! لازم تساعدني يا عم فكري او هقولك يا احسن اب انا فخور بيه.
فكري - بس انت متجوز وعندك حياتك ليه تدخل نفسك في الحوارت دي يا ابني انا نصيبي ان اقضي بقيت حياتي كلها في السجن متقلقش عليا انت.
صقر- مستحيل وحتي لو هيكون سجن هيكون مخفف بس لازم تخرج من هنا....خليني ارتاح بس احكيلي...انت وصلت لي القعده اللي فيها دي ازاي!
فكري بص ل صقر وبدا يحكي ...
_ كنت اعرف خالدون كنا اصحاب انا وهو واخوه طهران بس في يوم كنا اكتر من اخوات ...
صقر-كمل يا عم فكري كمل...
فكري-منصور بيه كان عضو في مجلس الشعب وخالدون كان بيحب مراته وعايز يخلص منه بي اي طريقه وياخد اللي وراه واللي قودمه بس انا رفضت موضوع القتل ده قولتلهم لو علي قد السرقه ماشي بس قتل لاء.
صقر بربع ضحكه- علي قد السرقه حلال والقتل حرام جدع يا عم فكري كمل كمل ...
فكري -عارف إن السرقه حرام بس مراته بقي هيا اللي ساعدتهم في كده لان كانت بتحب خالدون...فهموني انهم هيسرقو بس روحت معاهم لما قتله هو واخوه واتفقوه معاها كانت بلغت الشرطه وكلهم شاهدو عليا اني انا اللي قتلت وهيا عشان مرات عضو مجلس الشعب لازم كله يصدقها.
صقر-مقرفه وعلي كده اتجوزت خالدون؟
فكري- لا اكيد قسموه الفلوس عليهم...وانا زي ما انت شايف .
صقر- طب اهدي الموضوع ده سيبهولي وحتي لو مقدرتش اخلصك من هنا اوعدك إن هخليهم في السجن.
فكري- بلاش يابني ماشيهم مش مظبوط.
صقر- اديك قولت يا ابني وحيات ابنك اللي ربيتو يا سيد الناس لا اخد حقك...
فكري حضنه - طمني عليك انت ياحبيبي حياتك كويسه مع مراتك ؟
صقر بتنهيده- عباره عن شغل وسفر وبس ...
فكري- الله يسامحه ابوك علي اللي عملوه فيك.
صقر- عادي بقي المهم خليك انت في نفسك ونشوف هعمل ايه في خالدون ده.
باااااك
-----
في بيت طهران اخو خالدون...
طهران بصوت عالي - انتي ي بت يامها انتي يابت.
مها - خير يابابا في ايه مها مها مها.
طهران- ما تلمي نفسك يابت انتي وتقفي عدل.
مها -ما انا اتخنقت من الصبح شغاله وانت سايب الهانم اللي جوه كل يوم خروج وانا قاعده زي الكرسي اشتغل مليش اي لازمه في البيت ده غير الشغل يعني.
طهران بزعيق- هوو انتو امكم سابتكم في رقبتي عشان تقرفوني ما كفايه المصيبه اللي حصلتلي.
مها بضحك-مصيبه وحصلت معلش اللي بيجي حرام بيروح حرام.
طهران بغضب- تقصدي اي يا بت انتي.
مها بغموض- دي مش فلوس منصور اللي قتلتوه وحبسته فكري الغلبان مكانه وكوشت انت واخوك علي كل حاجه ! وبعدين انت محسسني انك زعلان اوي علي الداكنه اللي الحكومه قفلتها احنا دفنينو سوا يعني انت معاك قد كده انت عاملها منظر بس عشان الناس متقولش انت بتشتغل ايه.