رواية دخان الصقر...
سماح محمود...
الحلقة التانية...
------
في شركة بشير نصار ابو صقر...
بشير قاعد علي المكتب وعلا قاعده علي رجله ...
علا لفه ايديها حوالين رقبته ...
علا بسهوكه-حبيبي انا اتخنقت من معامله اسلام ابنك دي كل ما يشوفني بيبصلي بنظرات وحشه اوي وانا اتخنقت منو ...
قربت منو ونفسها فنفسه ...وانا بحبك يا بيشو ياحبيبي انت اه كبير عليا بس بحسك ابويا واخويا وحبيبي وجوزي وكل حاجه ليا بحبك .
بشير مجنون بيها زي العيال وهيااا اكله عقله مش قادر يتغلب علي سحرها...
بشير - محدش يقدر يجي جمبك وانا موجود انتي السكرتيره الخاصه بتاعتي تيجي الشركه وتحطي عينك في التخين هنا ومحدش هيقدر يكلمك .
علا ضحكت وشدته من الجرفته بتاعته وقربته من شفايفها باسته- بحبك اوي يا بشبوشتي...
بشير - بحبك اكتر ياحبيبتي ربنا يخليك ليا.
علا بخبث- حبيبي مكسوفه منك عايزه طلب...
بشير - اكيد ياحبيبتي اطلبي عيوني
علا بسهوكه-محتاجه منك فلوس بس عشان عايزه اشتري شويه حاجات وبابي كلمني من السفر لما البيست فريند بتاعتي الوحشه فالتلوو اني ليا علاقه مع واحد قد ابويا منع مني الفلوس ووقف الفيزا ...لسه مش قادر يفهم إن الحب مش بالسن...
بشير- طبعا ياحبيبتي مش بي السن انتي رجعتيلي حياتي تاني ولو علي الفلوس الفيزا بتاعتي اهي خدي مها كل اللي نفسه...
علا - لا انت تستاهل اكتر من البوسه.
بشير بتوتر- استاهل ايه قوليلي اعصابي سابت.
علا غمزتله-لاء هقولك بعدين مش دلوقتي مقدرش لان بضعف قصادك ومش همسك نفسي.
بشير جاب منديل ومسح وشه
بشير- طب قومي دلوقتي حصليني علي شقتنا وانا اجي وراك بعد الشغل لان ممكن اي حد يدخل في اي لحظة...
علا بضحك- فورا يابيبي مش هتاخر ابدا .
قامت علا فاتحت الباب ومشيت...
-
اسلام كان داخل علي مكتب بشير...
اسلام بتنهيده ضيق- انسه علا ولا مدام ولا غيره.
علا ببتسامه -مستر اسلام اهلا .
اسلام- اهلا بيكي انتي ...انتي مش شايفه إن ده مش منظر تيجي بيه الشركه دي.
علا- ليه يعني منظري ماله!
اسلام بجديه-لبسك ده مش يليق بي الشركه دي
علا-اظن بشير بيه اللي ليه الحق يتكلم في الشركه دي واومري مش باخدها غير منو وبس.
اسلام بنرفزه- انتي اتجننتي صح؟ انتي مش شايفه نفسك بتتكلمي مع مين شايفني موظف في الشركه وبعدين خدي هنا انتي واقفه كده ليه !
علا - واقفه ازاي يعني؟
اسلام- اقفي عدل ومتخلنيش انزل لمستواكي بدل ما السعك قلم اعدلك
علا بتوتر- انت ازاي تقولي كده انا هقول لمستر بشير علي كل ده ..
اسلام-هقوله انا واياك اشوفك تاني هنا في الشركه ولو جيتي بلبسك ده تاني انتي اللي جنيتي علي نفسك.
-----
صقر قاعد مع عين...
صقر باصصلها بس هيا مش باصله خالص بس سمعت منه الحكايه كلهااا.
صقر -انتي لبسه اسود ليه كده...
صقر بتنهيده-وحشتني ياعين ووحشتني القعده معاكي !
عين طنشت كلامه...ونطقت...
- اناا نساعدك في موضوع فكري ده علشانه يخرج واني مش بسيب حد في ضيق وعشان ارجع حق ابويااا انا.
صقر- حق ابوك؟
عين- بابا مات
صقر بصدمه-مات ازاي يعني وامته.
عين -من اسبوع .
صقر- الله يرحمه! طب ادفن.
عين بتنهيده-مات يعني اتجوز.
صقر بحيره-صعبة انتي يا عين فكرت حاجه.
عين-لا اتجوز واحده كانت متجوزه قبل كده عضو مجلس شعب ومش مرتاحه وانسانه مقرفه.
صقر بصدمه-اتجوز واحده كانت متجوزه عضو مجلس شعب تفتكري؟؟؟
عين بصتله-اتفكر يا صقر .
صقر ابتسم-وحشني اسمي منك.
عين-هنخلص الموضوع ده وياريت يا صقر مش اشوفك تاني.
صقر بضيق-متشغليش بالك انتي.
عين -تمام همشي انااا ...سابته عين ومشيت
صقر باصلها وهيا ماشيه.
صقر لنفسه -اتغيرتي كتير بس نفسك محاوطني...