BAB 4

42 1 0
                                    

Qistina menumbuk-numbuk bantalnya melepaskan geram. Dia merenung dalam-dalam bantal yang ditumbuknya sebentar tadi. Dia mengeluh perlahan. Dia mengambil telefonnya di atas katil. Dia menghempaskan tubuh di atas tilam empuk di dalam kamarnya. Dia membuka whatssap.

Qistina: :-(

Mr.X: Kenapa?

Qistina: Pasal Mia...

Mr. X: Kenapa dengan dia? Dia buat apa dekat kau?

Qistina: Tak buat apa-apa

Mr. X: Tipu...

Qistina: Betul!

Mr.X: Dah tu.. Kenapa sedih-sedih?

Qistina: Hmm... Sebab..

Mr. X: Sebab apa? Macamlah kau tak biasa dengan aku.

Qistina: Kau tahu kan yang Mia tu sahabat aku.

Mr. X: Yup! I know..

Qistina: Tapi... Dia macam dah berubah :'(

Mr. X: Berubah? Camne tu?

Qistina: Dia macam dah abaikan aku.

Mr. X: Start bila?

Qistina: Today!

Mr. X: Takkan dengan satu hari dia dah boleh lupakan kau. Dah lama kot korang jadi kawan.

Qistina: Hmmm...

Mr. X: Relaxlah! Dia bukan abaikan kaulah! Kau je yang fikir lebih-lebih. Mengada! :-P

Qistina: Aku perempuan erk! Fyi, perempuan ni bukan mengada tapi... Sensitif! Hati kitaorang lembut! Bukan macam kau! Hati batu!

Mr. X: Fyi?

Qistina: For your information! Tu pun tak faham.. Lembap :-P

1 minit, 2 minit, 5 minit... Tiada balasan. Qistina mendengus kasar. Dia pun tidak tahu apa yang merasuk dirinya sehingga menjadi panas baran. Dia merenung kosong skrin handphonenya. Rasa bersalah mula membuak-buak.

"Sorry my Mr. X." ucapnya tanpa sedar.

Qistina melihat jam kecil di atas mejanya. Baru pukul 5:46 petang. 'awal lagi.' fikirnya. Dia turun ke tingkat bawah.

"Kenapa sunyi je?" gumamnya.

"Mama! Papa!" laungnya daripada ruang tamu.

Qistina mengorak langkah menuju ke dapur. Kosong. Dia menuju ke halaman rumahnya. Makin dekat ke luar rumah, makin kuat bunyi seseorang bercakap.

"Dekat sini rupanya! Ina cari jugaklah mama dengan papa dalam rumah tu." omelnya tak berpuas hati.

Qistina terus duduk di tepi Puan Mira. Dia hanya mendengar perbualan di antara mama dan papanya.

"Mama cakap pasal apa?" soal Qistina sebaik mamanya senyap seketika.

"Bincang pasal kamu lah." jawab Encik Kamil bersahaja.

"Pasal lna? Kenapa?" tanyanya seakan-akan mendesak.

"Mama nak kamu kahwin." kata Puan Mira selamba.

Qistina yang sedang meneguk air tersedak. Dia membuntangkan matanya.

"Hish kamu ni Mira. Tengok.. Dah tersedak budak ni." tegur Encik Kamil.

"Abang jugak yang mula dulu." balas Puan Mira. Dia menjeling suaminya.

"Kita jugak kena." keluh Encik Kamil.

Friendship & LoveWhere stories live. Discover now