Qistina berbaring-baring di atas tilam empuknya. Dia mula berangan-angan benda yang bukan-bukan. Dia tersenyum sendirian.
"Dah gila ke kak?" perli adiknya, Ila di muka pintu.
"A'ah. Baru tahu ke...." sindirnya pula. Kakak, adik.. Kedua-duanya sama. Kedua-duanya gila-gila.
Ila mengeluarkan telefon pintarnya daripada saku seluar. Dia mula menekan keypad pada telefon itu. Riak wajah hairan yang terlakar pada muka kakaknya tidak dihiraukan.
"Kau call siapa?" soal Qistina kebingungan.
"Aku call Pak Samad." jawab lla selamba.
"Pak Samad? Siapa?" Qistina merenung adiknya tanpa berkelip.
"Takkan tak kenal kot.. Doktor dekat Hospital Tanjung Rambutan tu." ucap Ila selamba. Tak pasal-pasal Pak Samad jadi famous.
Pap~~
Tepat terkena pada sasaran. Ila menggosok-gosok mukanya yang sakit apabila dibaling bantal. Dia merenung tajam ke arah kakaknya yang sedang terguling-guling ketawa di atas katil.
"Apa ni! Main baling-baling bantal pulak." bentak Ila tak berpuas hati.
"Padan muka kau!" Qistina menjelirkan lidahnya.
"Ahh.. Malas lah nak layan orang gila ni!" Ila terus keluar daripada bilik itu. Dia menghentak-hentakkan kakinya pada lantai menandakan tanda protes.
"Nak buat apa erk?" soal Qistina pada dirinya.
Qistina bagaikan baru teringat. Dia mengambil telefonnya dan membuka aplikasi whatssap. Terdapat satu message yang belum dibacanya. Dia tersenyum kecil menampakkan lesung pipit di kedua-dua belah pipinya pabila melihat nama si pengirim.
Mr.X : Hye! Macam mana sekolah? Best?
Qistina: Hye! Apa punya soalan lah kau tanya ni.. Of courselah tak best!
Qistina menunggu balasan daripada Mr. X. 2 minit... 4 minit... 5 minit... Dia mula scroll ke bawah message yang dihantar oleh Mr.X sehingga message yang bermulanya perkenalan mereka. Dia membaca message itu satu persatu dengan senyuman yang terlakar pada bibirnya.
Mr.X: Hai awak. Boleh kenal?
Qistina: Kau siapa?
Mr.X: Oranglah....
Qistina: Dapat dari mana nombor ni?
Mr. X: Oranglah. Takkan kambing pulak.
Dari satu ke satu topik yang dibualkan mereka. Sehinggalah Qistina berani mengadu akan masalahnya kepada Mr.X. Sudah 3 tahun mereka berbual sesama sendiri tanpa mengenal rupa atau suara. Hanya tangan yang asyik menaip memberitahu apa-apa yang perlu.
Telefonnya berbunyi menandakan ada satu message yang baru masuk.
Mr.X: Tak best jugak ke.. Jumpa dengan crush?
Qistina hanya menggelengkan kepalanya sambil tersenyum. Dia dah biasa dengan serkap jarang yang tepat daripada Mr. Xnya. Pada mulanya, dia berasa agak takut apabila hendak ber'chit-chat' dengan lelaki itu. Tetapi, lama-kelamaan... Dia mula berasa selesa. Lelaki itu pandai mengambil hatinya.
Qistina: Alahai... Jeles kerrrr... :-P
Mr.X: Takde maknanya Mak nak jeles Nyah!
Qistina: Ye ke Nyah?
Mr. X: Iye lerrrr...
Qistina: Nyah! Mak nak buat kerja sikit. Nanti, kita chat lagi erk. Bye!! :-*
Mr.X: Bye! :-*<3
Qistina kembang semangkuk pabila mendapat emotican kiss yang dihantar oleh Mr. X. Walaupun dia tidak mengenali lelaki itu, dia tetap berasa yang lelaki itu merupakan seorang yang baik.
Qistina turun daripada katilnya dan masuk ke dalam tandas. Dia mengambil wudu' dan mula solat Isya'.
Dia berteleku lama di atas hamparan sejadah. Dia memanjatkan doa untuk kesejahteraan keluarga, rakan-rakannya dan tidak lupa juga untuk dirinya sendiri. Dia berzikir.memuji kebesaran Allah Yang Maha Esa.
Qistina mula membuka telekung dan melipatnya. Dia menggantungkan telekung itu di tempat penggantung. Dia berjalan menuju ke meja belajarnya. Dia mengeluarkan diari merahnya daripada laci meja.
Gambar Aryan yang sedang memegang pingat ditenung lama. Kalau ada laser pada matanya, pasti akan berlubang gambar itu. Gambar itu telah diambil setahun yang lalu. Itupun, dia curi-curi ambil menggunakan kamera Eiyla yang dipinjamnya.
Matanya tiba-tiba terasa berat. Dia menutup buku itu lalu memasukkannya ke dalam laci. Dia menghempaskan tubuhnya di atas katil saiz queen miliknya. Matanya mula tertutup apabila kepalanya jatuh di atas bantal. Lampu yang masih terbuka tidak menganggu tidurnya. Dibiarkan cahaya lampu yang menerangi kamarnya. Berharap agar mimpinya juga akan bercahaya.
_________________________________________
Apa pendapat korang pasal citer ni?
Comment & vote please. Tak susah pun. Tekan je. Ahak>.
YOU ARE READING
Friendship & Love
RomanceQistina Qaisara, gadis yang gila-gila dan periang. Mempunyai seorang sahabat yang semakin lama semakin melupakan dirinya. Hidupnya mula kosong. Qistina mempunyai seorang rakan lelaki yang digelar Mr. X di laman sosial. Mr.X seakan-akan mengetahui se...