Fridea, Millena en Bethany besluiten om even een korte pauze te nemen met een suikerspin van Het Seylend Fregat. Alle drie een grote, want genoeg suikerspin heb je nooit. Ze gaan zitten aan een van de tafeltjes bij het kraampje en eten rustig van hun suikerspin.
'Ik denk dat we zo maar moeten opsplitsen en beginnen met het onderzoek' zegt Bethany. Millena en Fridea knikken langzaam. Fridea vind het jammer dat ze moeten opsplitsen, het is net zo gezellig, maar ze weet ook dat ze hier zijn voor hun onderzoek.
'Zullen we alle drie een ander rijk nemen?' Vraagt Millena opmerkelijk. Ze hebben het nog helemaal niet gehad over hoe ze de verdeling zouden doen, maar Millena heeft een goed idee.
'Goed plan, dan neem ik het fantasierijk wel, alleen Symbolica om me over te ontfermen' zegt Fridea meteen, het laatste gedeelte lachend.
'Precies, dan zetten we jou dus op het marerijk' antwoord Bethany. Het marerijk is het grootste rijk, met het hele sprookjesbos er bij. Fridea zucht luidruchtig, maar eigenlijk vind ze het zo erg nog niet. Het marerijk is wel haar favoriete rijk, vooral door het sprookjesbos.
'Wat jij wil, welk rijk doen jullie?' Vraagt Fridea. Ze gaat Bethany nog terugpakken, maar niet nu. Millena en Bethany kijken elkaar aan, alsof ze woordeloos aan het overleggen zijn wie welk rijk neemt.
'Anderrijk' zegt Millena.
'Reizenrijk' zegt Bethany meteen daarna. De drie meiden knikken, de verdeling is gemaakt. Ze eten snel hun suikerspin op, waarna ze naar het grote plein lopen. Het is niet nodig dat Millena meeloopt, ze waren eenmaal net in het anderrijk, maar ze vind het gezellig om nog even mee te lopen.
Meteen op de Pardoes Promenade nemen ze al afscheid van Millena. Zij moet naar links en Betany en Fridea moeten naar rechts. Fridea zou ook naar rechts kunnen en door het sprookjesbos lopen, maar ze wil graag beginnen bij de attracties op het Ton van de Ven-plein.
'Dan moeten we nu om Polles keuken heen, toch?' Vraagt Bethany. Fridea haalt haar schouders op, haar kaart zit veilig opgeborgen in haar donkergroene rugtas.
'Dat weet ik toch niet, jij hebt de kaart vast' zegt Fridea daarom. Bethany lijkt nu pas op te merken dat ze de kaart gewoon in haar hand heeft en begint hem te bekijken.
'Ja, we moeten achter Polles keuken langs' zegt ze als ze het op de kaart heeft bekeken. Fridea knikt en ze begint op de noten van de muziek van de Pardoes Promenade te huppelen alsof ze een klein kind is. Bethany komt lachend achter Fridea aan, waarbij haar zwarte haren los komen te zitten. Bethany wikkelt het altijd in een klein knotje zonder elastiekje, waardoor het al snel los komt te zitten.
Bethany huppelt al snel naast Fridea, met haar lange benen is ze net een stukje sneller dan haar. Fridea is altijd al van mening geweest dat Bethany een stuk mooier is dat zijzelf met haar bruine, krullende haren dat altijd vol knopen zit. Bethany is anders van mening, dat krullen veel mooier zijn dan stijl haar, maar dit is niet het moment voor nog een discussie. Ook is Millena er niet bij, die altijd de discussie stopt door te vertellen dat haar dunne haar pas naar is omdat je altijd met de borstel over je hoofd krast.
Ze huppelen samen langs Rondje van de Molen, maar op het pleintje voor de ingang van Diorama moeten ze toch echt aan hun conditie toegeven en stoppen. Er lopen allemaal andere mensen om hun heen en Fridea vraagt zich ineens af wat die mensen wel niet van Bethany en haar denken.
Ze kunnen zeker geen zussen zijn, daarvoor is er tussen Bethany's lichte huid, grijze ogen en zwarte haar en Fridea's gebruinde huid, groene ogen en bruine haren te veel verschil. De grootste kans is dat de mensen hun op vriendinnen schatten, wat eigenlijk ook wel klopt.
JE LEEST
Fridea's Levenslust (ONC 2021)
Paranormal"Wat is een wereld zonder wonderen?" "Een wereld waarin ik dood ben" Fridea doet samen met haar onderzoekspartners Millena en Bethany onderzoek naar verschillende manieren om verhalen te vertellen. Het is de laatste opdracht van het jaar en nu is he...