chap 3-

32 1 0
                                    

"Ooooiii akak kau ni tumbuk bawang tu perlahan sikit boleh tak? Bagai nak pecah rumah ni" Aku terhenjut sikit. Astaghfirullahalzim,mengelamun. Sisa sisa cili dan bawang yang terkeluar dari lesung aku kutip. "Dah sampai Malaysia dah kak, takyah berangan sangat."Masha ataupun my beloved sister mengejek. Tahun ni dia PT3 tu yang sensitif semacam.  Kemudian dia kembali ke bilik

"Mama tengok Maya macam tak okey je? ada apa apa hal yang tak settle ke kat sana?" Mama yang baru memetik ulam dibelakang menanya aku. Aku mengeluh. 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

"Eh, Maya apahal ni" Afya mendapatkan aku sambil berlari anak. Aku cepat cepat menggapai tangannya. "Kawan awak yang terlebih bijak ni, drive kereta awak then terlanggar kereta saya, you see" kata mamat tadi sambil tangan dia cekak pinggang. Aku menjeling menyampah tengok postur dia tu. Tahula kereta dia je yang rosak teruk, kereta Afya calar je macam tak nampak.

Heh kereta mahal mahal, langgar sikit dah hancur. Aku mengutuk geram.

"Eh encik saya dah cakap kan, saya tak sengaja lagipun kenapa encik tak kedepan sampai habis?" Aku membalas. Asyik nak salahkan aku sorang. "I was on call okay" kata dia. "Manalah saya tahu encik on call. Lain kali kedepan lah dulu baru on call." balas aku lagi.

"Eh dahla tu" Afya cuit aku. "Tak apa macam ni lah, apa kata saya settle dengan encik je. Kita pergi mana mana cafe ke? Ha engkau baliklah dulu." kata Afya lagi. "Eh takde, dia yang langgar dia yang settle" Potong mamat tadi. "Taknak! Dah aku balik dulu, bye!" Aku buka pintu kereta mengambil handbag lalu melangkah laju meninggalkan mereka berdua. 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

"Maayaa" nama aku disebut panjang. Aku berpaling memandang Mama. "Lah orang tanya lepastu dia senyap pulak, dah la Mama nak keluar pergi rumah Aunty Yana. Luggage kamu, bila Afya nak hantar?" Eh ha ah kan. Dahla aku main pergi je. Nasiblah Afya tak kata apa. Kejadian aku langgar kereta tu aku tak cerita kat Mama. Nanti confirm dia akan suruh cari mamat tu sampai jumpa untuk minta maaf. 

"Hmm entahla nanti lah orang call dia" aku jawab pendek. 

"Ha ok mama pergi dulu" kata mama lalu keluar melalui pintu utama.

Aku melangkah ke bilik. Handphone diambil. Aku menghantar mesej kepada Afya.

: Afya sayang, luggage aku apa khabar?

Aku mengemam bibir sambil tunggu dia balas. Nampak macam online.

: khabar terlalu baik. Kau ni bila nya nak tuntut dia? kesian dia dalam bonet aku tu sorang sorang.

: kenapa kau tinggal dia? tak baik betul kau ni.

: eh takde masa aku nak mengangkut benda alah tu ea. Fikir rumah aku dekat tingkat 1?

: eeiii kejamnya kau, sapalah nak ajak kahwin nanti

: eh eh  cepatlah bila kau nak ambil ni?

Aku berfikir sejenak. Esok ajela.

: Esok kita jumpa kat cafe

: Cafe mana?

: Alah cafe biasala

: Ha ok ok

Aku meletak kembali handphone atas laci. Eh lupa pulak nak tanya pasal mamat annoying semalam. Dah settle ke? Cepat cepat lah settle malas nak fikir banyak banyak pasal dia. Buat serabut otak aje.

Esoknya aku jumpa dengan Afya.
Aku menghirup mocha dari cup. Wah kan best hari hari macam ni, lepak lepak buang masa.

"Oi makcik cepatlah, duduk menikmati lagi" Afya cubit peha aku. Aku meletakkan kembali cup.

"Eh ha nak tanya, pasal kereta mamat yang aku langgar haritu apa cerita? ". Afya berkerut dahi. Lah minah ni takkanlah dah lupa, benda tak sampai seminggu pun jadi.

"Oh ha, dia tak banyak cakap sangat pun, dia banyak tanya pasal kau"Aku pula yang berkerut. Dah kenapa?

"Ha? Kenapa?" soal aku. Afya jongket bahu. "Dia tanya apa je?" soal aku lagi. "Hm, nama, kerja, umur apa lagi entah. Ha lepastu lepastu dia minta nombor kau"
cerita Afya lagi.

"Eh lepastu kau bagi ke?" Aku pandang tak percaya. "Yelah, dah dia kata tak payah ganti apa apa kasi je nombor kau, settle!"

Afya ni dah kenapa? Selamba aje kasi nombor aku kat stranger?!

"Senang senang je kau kasi nombor aku? Kalau dia kacau aku ke nanti, detect location ke apa ke, nanti dia ugut family aku nanti macam mana ha?" Aku goyang lengan Afya.

"Eh kau ni, relaxlah. Dah kenapa pulak dia nak buat macam tu? Alah nanti kalau dia call pun kau block jela habis cerita noktah"
Balas Afya.

Amboi senang nya cakap. Tolong bagi memanglah senang kan.

"Dah jomlah ambil luggage kau" Afya mengajak. Aku hirup habis mocha dalam cup sebelum mengikut Afya.











•coincidence• ¦ slow update Where stories live. Discover now